«نقش اقتصاد» از توسعه ابزارهای پیشگیری از خودکشی در ایستگاه‌های شبکه ریلی گزارش می دهد: فناوری‌های هوش مصنوعی در شبکه ریلی

0
23

محیاسادات بهره دار روزنامه نگار: امروزه اقدامات فراوانی برای پیشگیری از بروز خودکشی در کشورهای مختلف جهان صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به آموزش کارکنان شبکه ریلی، استفاده از دوربین‌های نظارتی در ایستگاه‌ها، سامانه‌های تشخیص خودکشی (مرکب از رادار، حسگرهای حرکتی و غیره)، همکاری بین سازمان‌های مرتبط، استفاده و یادگیری از تجربیات بین‌المللی، تعامل میان شبکه ریلی، پلیس، آتش‌نشانی و مراکز روان‌درمانی و ارائه خدمات بهداشت روانی اشاره نمود. بر اساس اعلام آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات فنلاند در صنعت حمل‌ونقل ریلی بیشترین تلفات ناشی از تجاوز به حریم ریلی و برخورد قطار با شهروندان است. بر مبنای اعلام این آژانس سالانه تا حدود 60 نفر در این کشور بر اثر تصادف با قطار جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس سایر گزارش‌ها، روندهای مشابهی را می‌توان در آمارهای حمل‌ونقل ریلی اروپا مشاهده نمود. در میان انواع تجاوزها به حریم ریلی، ورود افراد غیرمجاز بیش از 91% از کل تلفات انسانی در شبکه ریلی اتحادیه اروپا را به وجود آورده است. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط آژانس ریلی اتحادیه اروپا مرگ بیش از 2637 نفر بر اثر خودکشی در شبکه ریلی، بیش از 75% از مجموع سوانح انسانی را در شبکه ریلی اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد.

همچنین آمار دیگری نشان می‌دهد که از مجموع خودکشی‌ها در کشورهای اروپایی، حدود 5% آن در شبکه ریلی رخ می‌دهد که هرچند مقدار ناچیزی به نظر می‌رسد اما هزینه‌های بسیاری را بر جامعه به‌ویژه مدیریت شبکه ریلی تحمیل می‌نماید. که نه تنها بر روند زندگی فرد متوفی بلکه بر جامعه انسانی نیز تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر بروز این خودکشی‌ها در شبکه ریلی علاوه بر ایجاد تأخیرهای اولیه و ثانویه در سیر و حرکت قطارها، باعث ایجاد اختلال در ترافیک شبکه ریلی و فشار مضاعف کاری بر کارکنان درگیر می‌شود. کارکنانی که خودکشی افراد را در شبکه ریلی از نزدیک می‌بینند، مشمول آسیب‌های روانی متعددی می‌شوند. این مهم به طور ویژه درباره راهبران قطار که از نزدیک این پدیده را می‌بینند، مشهودتر است. در مطالعه‌ای که توسط فارمر و تراناه (1994) در متروی لندن صورت گرفت نشان داد که درصد قابل توجهی از راهبران قطار پس از تجربه سانحه خودکشی، دچار واکنش‌های شدید روحی و روانی می‌شوند. طبقه بندی آماره‌ها نشان می‌دهد که 23% از قربانیان خودکشی از افسردگی شدید رنج برده‌اند، 15% از سلامت روانی برخوردار نبوده‌اند. همچنین بر اساس شواهد پلیس اروپا تا 26 درصد از قربانیان در پرونده خود سابقه خودکشی داشته و نیز از مجموع کل قربانیان 18% دارای سنی زیر 30 سال بوده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهد که عمدتاً خودکشی‌ها در مناطقی رخ می‌دهد که تراکم جمعیت بالا بوده و ترافیک قطارها بالاست. بنابراین شبکه ریلی اروپا اقدامات بسیاری را برای پیشگیری از این پدیده انجام داده است که برخی از آنها قابل توجه است. جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه ریلی، بهبود زیرساخت‌ها، حصارکشی خطوط ریلی، استفاده از دوربین‌های نظارتی و گشت زنی مستمر در ایستگاه‌ها و خطوط ریلی از آن جمله می‌باشند. برخی خبرگان صنعت ریلی بر این باور هستند که اقداماتی مانند محدودیت سرعت و طراحی مناسب دماغه قطار می‌تواند اثرات ضربه را تا حدود زیادی بر قربانی کاهش دهد. از سوی دیگر آموزش کارکنان شبکه ریلی به‌منظور شناسایی افرادی که قصد خودکشی دارند، بسیار مؤثر است. در این راستا استفاده از دوربین‌های مداربسته به‌منظور پیشگیری از برخورد با افراد و یا کشف جرم از اهمیت ویژه‌ای در شبکه ریلی برخوردار است. در دیدگاهی دیگر پیشنهاد شده است که در شبکه ریلی به جای استفاده از دوربین مداربسته از پهباد استفاده نمایند. همچنین به روزرسانی و توسعه دستورالعمل‌های خودکشی به عنوان یک اقدام مؤثر شناخته شده است. همچنین در خصوص مدیریت حادثه، ارزیابی ریسک و به اشتراک گذاری دانش مرتبط با پدیده مواجهه با خودکشی به عنوان اقدامی برای مقابله با خودکشی معرفی شده است.

یک استارت‌آپ دانش‌بنیان با نام «پرپل ترانزفورم» با انجام تحقیقاتی گسترده نوآوری جدیدی را در زمینه در زمینه‌های پیشگیری از خودکشی در ایستگاه‌ها و خطوط شبکه ریلی به انجام رسانده است که با استفاده از آن می‌توان میزان مخاطرات ناشی از قصد خودکشی افراد در ایستگاه‌های مترو و اقدامات کنترلی ناشی از آن را تا حدود زیادی بهبود بخشید. «پرپل ترانزفورم» یک استارت‌آپ است که با مشارکت شرکت ابرداده‌های سیسکو و دانشگاه لنکستر ابزارهای هوشمند پیشگیری از خودکشی را برای استفاده در صنعت حمل‌ونقل ریلی در کنفرانس فناوری‌های نوآورانه در کسب‌وکار که بریتانیا برگزار گردید ارائه نمود. در این کنفرانس مدیران ارشد پروژه توضیح دادند که چگونه الگوریتم‌های «یادگیری عمیق» می‌تواند از طریق مدل‌سازی داده‌ها به افرادی که قصد خودکشی دارند کمک نماید. مهندس آلن رایلی مدیر ارشد اطلاعات و فناوری در شرکت مزبور می‌گوید حمایت‌های مالی شرکت‌های مختلف بریتانیایی و دولت توانسته تا حدود زیادی در تحقق اهداف مؤثر واقع شود به‌طوری‌که شرکت مزبور هم اکنون دارای سایت آزمایشی یکپارچه است و هم اکنون نیز درحال‌توسعه سایت‌های آزمایشی جدیدی است. در این راستا محققان این پروژه اظهار داشتند که اطلاعات به‌دست‌آمده از طریق بررسی‌های میدانی یک سایت آزمایشی شبکه مترو بوده است و با موفقیت‌آمیز بودن نتایج آزمایش در تلاش هستند که آن را در سراسر شبکه ریلی بریتانیا پیاده‌سازی و اجرا نمایند. دراین‌بین همراه با تأثیرات آشکار انسانی پدیده خودکشی در شبکه ریلی و یا محیط بیرونی خطوط ریلی و نیز هزینه‌های مادی و معنوی مترتب بر آن ضرورت مقابله علمی با خودکشی در شبکه ریلی را برجسته‌تر نموده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سالانه به طور متوسط 250 فقره خودکشی در شبکه‌های ریلی بریتانیا رخ می‌دهد که بر اساس آمارها تا حدود دو و نیم‌میلیون دلار خسارت بر اقتصاد این کشور وارد می‌نماید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید