• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۳:۴۴
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

لزوم اصلاح آیین نامه واردات خودرو

۱ مهر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو: یکی از موفق‌ترین دوره‌هایی که واردات در کشور ما اتفاق افتاد برمی‌گردد به قبل از سال 97 و 10 سال قبل از آن. در سال 94 نزدیک به 102 هزار دستگاه وارد کشور شد. ما در یک پروسه 10 ساله به صورت میانگین 50 هزار دستگاه خودرو در کشور وارد کردیم. یک قانون نانوشته‌ای بود که هنوز هم هست که 10 درصد از میزان تولیدی که خودروسازها در کشور دارند باید واردات اتفاق بیفتد که بتواند به تنظیم گری کمک کند.یعنی بر فرض مثال در سال گذشته خودروسازهای ما یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید کردند. 10 درصد این عدد می‌شود 120 هزار دستگاه که نیاز بازار است. پس اگر عطف به ماسبق کنیم و به قبل سال 97 برگردیم به همان میانگین 50 هزار دستگاه می‌رسیم. با در نظر گرفتن تعداد این سال‌هایی که واردات ممنوع بوده اگر بازار قرار باشد به یک تنظیم‌گری نرمال و نه خیلی عالی برسد، ما نیاز به 300 هزار دستگاه خودرو داریم.

صحبت‌های آقای همتی نشانه خوبی است و اگر اجرا شود که عالی می‌شود، ولی فعلاً اثرش این است که با مطرح شدن این موضوع بازار خودرو با رکود بیشتری مواجه شده است. به این دلیل که یک امیدی هم در سطح جامعه و هم در سطح بازار ایجاد شده است. به عبارتی بازار خودرو دچار رکود تورمی است که دلیل آن امید به آمدن برندهای بیشتر و خودروهایی با آپشن بیشتر است.صحبت‌های آقای همتی از دید من ابهام نیز دارد. این که وقتی صحبت از یک میلیارد دلار می‌شود، آیا این یک میلیارد دلار قرار است که به عددی که امسال آمده اضافه شود یا در مجموع قرار است این میزان تخصیص داده شود؟علاوه بر این به گفته وی یک کد دیگر می‌توان در توییت آقای همتی دید. ایشان گفتند که گره کور واردات. من این را به افزایش انتقادات و شکایاتی که وارد کننده‌ها از ابتدای امسال داشتند، تعمیم می‌دهم. این‌ها مشکلاتی را بابت تخصیص ارز داشتند که هنوز هم ادامه دارد. به نظرم توییت آقای همتی اشاره به همین گره داشته و به رغم تکذیبه و انکار مسئولان قبلی، واردکننده‌ها در بحث مشکلات تخصیص ارز راست می‌گفتند. اما باید یادآور شد با این همه بازار ما به نظرم صرفاً با 50 هزار دستگاه حتی در دو تا سه سال آینده هم به حاشیه امن و آرامش نمی‌رسد و روند تخصیص ارز و ثبت سفارش باید حداقل در دوره اول دولت چهاردهم بدون وقفه ادامه‌دار باشد.ای کاش وزیر جدید صنعت یک کارگروهی با سازمان توسعه تشکیل دهد تا آیین نامه واردات خودرو به خصوص چند بند کلان آن را اصلاح کنند؛ یعنی اگر قرار بر اهمیت به واردات در دولت چهاردهم باشد دو یا سه بند از این آیین نامه باید اصلاح شود. در این صورت می‌تواند به کاهش قیمت خودرو وارداتی و معقول شدن آن کمک کند؛ البته این جدا از آن مسائل تورمی و قیمت ارز است. یکی از این اصلاحات در مورد محدودیتی است که در این طرح با خودروهای 2500 سی‌سی لحاظ شده است. یکی هم سقف محدود کننده 20 هزار دلار است. این عملاً باعث می‌شود حتی ما به هر میزان یعنی در بهترین شرایط ارزی در کشور بخواهیم خودرو وارد کنیم و نمی‌توانید بازار را با خودروهایی که بیش از این حجم موتور در بازار را دارند، تحت‌الشعاع قیمتی قرار دهید، چون وارد نمی‌شوند. اگر قرار باشد این واردات به نیت تنظیم‌گری تأثیر عمیق داشته باشد، باید این اصلاحیه در آن اتفاق بیفتد. برای اینکه متوجه شویم این تصمیم چقدر جدی است، باید منتظر بودجه سال آینده باشیم. آقای همتی گفته‌اند ما اجازه انحصار را نمی‌دهیم. نکته‌ای که در این حرف وجود دارد این است که دولت الان خودش در حال تصدی‌گری در بازار خودرو است و واردات هم دارد. از بین شرکت‌های یک تا پنج برترین واردکننده‌های یک سال گذشته دو تا از این شرکت‌ها، خودروسازهای دولتی هستند. چیزی که همه‌جای دنیا هست این است که مجالس و دولت‌ها قانون‌گذارند و بر فعالیت‌های بازار و بخش خصوصی ناظرند؛ این کاملاً تفکیک شده است.در حال حاضر رکود بسیار شدیدی در اقتصاد کلانمان و همچنین در بازار خودرو حاکم است. قیمت حال حاضری که خودرو دارد از دید من از تورم واقعی جامعه و قیمت واقعی ارز جا مانده است؛ یعنی کمتر است.در حال حاضر قیمت دلار و نیز تورم به صورت مصنوعی کنترل می‌شود.

تگ ها: بازار خودروخودروواردات خودرو
مطلب قبلی

«نقش اقتصاد» از فعالیت های مخرب در بازار مسکن گزارش می دهد: سایه سنگین بانک ها بر  بازار مسکن

مطلب بعدی

رالی صعودی در انتظار بازار خودرو؟!

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

رالی صعودی در انتظار بازار خودرو؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش  اقتصاد» روند قیمتی و معادلات اثرگذار بر بازار طلا را واکاوی کرد التهاب خاموش در بازار طلا

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- بازار طلا و سکه در ايران طي دو ماه ابتدايي سال 1404، با وجود ثبات ظاهري در قيمت‌ها،...

ایران در سال 1430 کشوری سالمند خواهد بود! ایران در سیاه چاله جمعیتی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

يک جامعه‌شناس معتقد است: دو مساله مهم در بحث زيرساخت‌هاي مورد نياز فرزندآوري، بهداشت و درمان و آموزش هستند. دو...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بررسی تأثیر فعالیت ماینرهای غیرمجاز بر بحران تأمین برق پرداخت بلعیدن برق توسط ماینرهای زیرزمینی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند- با شروع فصل بهار و در حالي‌که انتظار مي‌رفت شبکه برق کشور فرصتي براي تنفس دوباره داشته باشد،...

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی - بازار سرمايه ايران در ماه‌هاي اخير در شرايطي پيچيده و حساس به سر مي‌برد که تحت...

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

تسویه کسورات بازنشستگان کشوری

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

عراقچی: رهبر انقلاب تکلیف را روشن کردند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

شرط دریافت وام ۴ میلیارد تومانی مشاغل خانگی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

رهبر انقلاب:حرف آمریکایی‌ها درباره اجازه غنی‌سازی ندادن غلط زیادی است

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش  اقتصاد» روند قیمتی و معادلات اثرگذار بر بازار طلا را واکاوی کرد التهاب خاموش در بازار طلا

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید