• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۴ - ۰۳:۱۲:۲۳
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

ريشه هاي اقتصادي که به جنگ غزه دامن مي زند
اهداف اقتصادی رژیم صهیونیستی در نوار غزه

۲۳ مهر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اسلایدر چهار, اقتصاد کلان
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سارینا سیف روزنامه نگار: گرچه معمولا در جنگ‌ها و مناقشات، عوامل نظامی و سیاسی مد نظر قرار می‌گیرند، اما عمدتا در جنگ‌ها، منافع اقتصادی نیز وجود دارد. منافعی که ممکن است جان افراد را قربانی کنند. به نظر می‌رسد جنگ غزه نیز از این رویه مصون نیست.

جنگ غزه یکی از موضوعات مهم مورد توجه در منطقه است. این جنگ علاوه بر ریشه‌های سیاسی، ریشه‌های اقتصادی نیز دارد که به آن چندان توجه نمی‌شود. توجه به ریشه‌های اقتصادی جنگ، از اهداف مهمی پرده برمی‌دارد. از این رو، در ابتدا لازم است که به کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا پرداخته شود.

کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا همان کریدور عرب-مد که قصد ایجاد مسیری جایگزین در فضای ژئوپلیتیکی دارد، کماکان در مراحل اولیه خود به سر می‌برد. نکته مورد توجه آن جاست که جنگ اسرائیل و فلسطین، علنا این کریدور و کانال بن گوریون را تحت‌الشعاع قرار داده است. آیا با ادامه جنگ فضای ژئوپلیتیکی منطقه تغییر می‌کند؟

نقش کانال بن گوریون و کریدور عرب-مد در ادامه جنگ غزه

کریدور عرب-مد، هند را از طریق یک شبکه حمل‌ونقل دریایی و ریلی که از عربستان و نوار غزه عبور می‌کند، به اروپا متصل خواهد کرد. این دالان اقتصادی، از مسیر میان هند و اروپا یعنی که از کشورهای امارات، عربستان سعودی، اردن، اسرائیل و یونان می‌گذرد. از دلایل مهم ایجاد این مسیر تجاری جدید می‌توان به محدود کردن قدرت مانور چین در طرح ابتکاری یک کمربند_یک جاده(BRI)، حذف ترکیه از شبکه حمل و نقل به اروپا و کاهش وابستگی به کانال سوئز اشاره کرد.

کریدور عرب مد

از سوی دیگر، طرح احداث یک کانال آبی به نام کانال بن گوریون نیز در دستور کار اسرائیل قرار دارد. این کانال از مرزهای شمالی اسرائیل از کنار نوار غزه عبور خواهد کرد. این کانال از آن جهت حائز اهمیت است که تقویت‌کننده کریدور هند خاورمیانه اروپا خواهد شد.

کانال بن گورین

کانال بن گورین علنا مسیر جایگزین و رقیب کانال سوئز عنوان شده که در حال حاضر مسیر اصلی حمل و نقل دریایی خاورمیانه است. اتصال اروپا و آسیا به یکدیگر و از دور خارج کردن مصر، از دلایل مهم ایجاد چنین کانالی عنوان شده است. منطقا مصر قصد ندارد که چنین کانالی تشکیل شود چرا که کانال سوئز یکی از منابع اصلی درآمد ارزی کشور مصر است.

در این زمینه باید به پیشینه روابط کشورها با اسرائیل نیز توجه شود. کانال بن گوریون دقیقا در مجاور نوار غزه قرار دارد. به نظر می‌رسد که این موضوع مانعی برای ایجاد چنین کانالی توسط اسرائیل باشد و اسرائیل قصد دارد که با ادامه جنگ، منطقه را از آن خود کند تا بتواند اهداف اقتصادی خود در منطقه را نیز محقق کند.

از این رو، لازم است که به ابعاد اقتصادی و ژئوپلیتیکی این جنگ نیز پرداخته شود. همان طور که پیداست علنا نوار غزه، سدی بر این طرح خواهد بود و به نظر می‌رسد یکی از دلایل گسترش جنگ اسرائیل و فلسطین، موضوع کانال بن گوریون و ایجاد کریدور هند-خاورمیانه-اروپا باشد.

رقابت با کانال سوئز و تغییر کشورهای منتفع

با احداث این کریدور، علنا یکی از مهم‌ترین راه‌های راه رسیدن به اروپا، اسرائیل خواهد شد و این موضوع کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این موضوع باعث می‌شود که کانال سوئز و کشورهای منتفع از جمله مصر، با خطر بزرگی مواجه باشند. حال که جنگ همچنان ادامه دارد، وضعیت این کریدور مشخص نیست و تا حدی به تعلیق درآمده است. اما اگر جنگ به همین منوال ادامه پیدا کند، تغییر شرایط منطقه امری حتمی خواهد بود. لازم به ذکر است که موضع آمریکا، روسیه، ترکیه، ایران، پاکستان، عراق، قطر، اردن، سوریه و سایر بازیگران مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، اگرچه بر اساس مواضع سنتی خود بوده‌، اما در این میان و به دلیل منافع اقتصادی حاصل جنگ و تغییر جایگاه آن‌ها در منطقه، چرخشی در مواضع برخی از این کشورها دیده می‌شود.بنا بر گزارش موسسه مطالعات سیاسی و بین المللی، یکی از عوامل مؤثر در اتخاذ موضع اعلامی یا عملی کشورها، ملاحظات آنها نسبت به پروژه احداث این کریدور است. این موضوع می تواند در ادامه یا تعیین سرنوشت این جنگ مهم و تعیین‌کننده باشد.

صادرات گاز اسرائیل به اروپا

در زمینه وجوه اقتصادی و ژئوپلیتیکی جنگ، لازم است که به میادین گازی اسرائیل نیز پرداخته شود. چرا که این موضوع محدود به کانال بن گوریون و کریدور نیست.

اسرائیل که زمانی واردکننده گاز از مصر بود، اکنون به صادرکننده تبدیل شده است. موضوع صادرات گاز توسط اسرائیل و احداث کریدور ذکرشده، برای اروپا منافع بسیاری را خواهد داشت. از همین منظر شاید بتوان به تمایل کشورهای اروپایی به ادامه جنگ پی برد. پس از جنگ روسیه و اوکراین، روند صادرات گاز روسیه به اروپا کاهش یافت. از این رو، اروپا به دنبال منبع جدیدی برای واردات گاز است و اسرائیل گزینه مناسبی برای آن‌ها خواهد بود.

تاثیر میادین گازی بر ادامه جنگ

میادین گازی اسرائیل، نقش مهمی برای اقتصاد این کشور بازی می‌کند. میادین گازی مهم این کشور، یعنی میدان تمار، لویاتان و کاریش، از منابع اصلی صادرات این کشور است. این میادین گازی، پس از جنگ دست‌خوش تغییرات بسیاری شدند و تولید آن‌ها محدود و برخی اوقات متوقف هم شد.

اسرائیل به واسطه وجود این میادین گازی، گاز طبیعی را به کشورهایی مانند مصر، اردن صادر می‌کرد. همچنین مصر، گاز اسرائیل را به ترکیه و اتحادیه اروپا نیز صادر می‌کند.

میادین گازی اسرائیل و علت مناقشات

میدان گازی تمار از سال 2013 با ظرفیت 282 میلیارد مترمکعب کشف شد و اکنون روزانه 887 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌کند. این میدان نزدیکی شمال نوار غزه واقع شده است و پس از افزایش جنگ و درگیری در آن منطقه، تعطیل شد. تعطیلی این میدان گازی، صادرات گاز اسرائیل به مصر را نیز متوقف کرد.

میدان گازی لویاتان بزرگ‌ترین میدان گازی اسرائیل است و نقش اصلی صادرات گازی اسرائیل را بر عهده دارد. ارزش کنونی ذخایر این میدان 12.5 تریلیون مترمکعب است. این میدان در نزدیکی ساحل حیفا واقع شده است و بخشی از منابع زیرزمینی گاز متعلق به فلسطین است. حال به نظر می‌رسد یکی از اهداف اسرائیل، کوچاندن مردم غزه به مصر است تا از این طریق، امتیاز کل این میدان گازی متعلق به اسرائیل شود.

میادین گازی و درگیری با لبنان

میدان نفتی و گاز طبیعی کاریش در آب‌های مدیترانه و در 100 کیلومتری سواحل فلسطین و حدود 75 کیلومتری ساحل حیفا واقع شده است. این میدان در بلوک شماره 8 قرار دارد و با بلوک شماره 9 که متعلق به آب‌های لبنان است، فقط 7 کیلومتر فاصله دارد.

میدان گازی کاریش همواره مورد مناقشه اسرائیل و لبنان بوده است. پیش‌تر حزب‌الله لبنان در مورد این میدان گازی بیان کرده بود که تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان گازی کاریش مشخص نشود، با هر اقدام از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.از این رو، موضوع میادین گازی نه تنها بر جنگ اسرائیل و غزه، بلکه مستقیما بر جنگ با لبنان نیز اثرگذار بوده است.

ادامه جنگ به چه قیمتی؟

با این حساب باید گفت در صورت ادامه جنگ و احداث کانال بن گوریون، پروژه کریدور هند-خاورمیانه-اروپا قوت خواهد گرفت. از این رو، بسیاری از کشورها جایگاه اقتصادی خود را از دست خواهند داد و چهره منطقه تغییر خواهد کرد. از یک طرف چین، ترکیه، ایران، عراق و مصر و از طرف دیگر هند، امارات، اسرائیل و اتحادیه اروپا، به واسطه وجود کریدور‌های متفاوت علنا منافع متفاوتی را خواهند داشت.

موضوع صادرات گاز اسرائیل به اتحادیه اروپا و موضع‌گیری کشورهای مختلف با توجه به منافع‌شان نیز حائر اهمیت است. با این که هرکدام از این موضوعات، نیازمند بررسی بیشتری است، اما توجه به آن‌ها علنا ریشه‌های اقتصادی جنگ در منطقه را نشان می‌دهد. همچنین این موضوع، علنا از تضاد منافع عمیقی که در منطقه وجود دارد، پرده برمی‌دارد.اگر جنگ ادامه پیدا کند، علنا مردم بیشتری در غزه کشته شده یا به مصر کوچانده می‌شوند. شاید اهداف استراتژیک اسرائیل به تعلیق درآمده باشد، اما هم‌چنان بسیاری از مردم در این راه کشته شدند. دست‌یابی به اهداف ژئوپلیتیکی در منطقه، تا به حال به قیمت از دست رفتن جان هزاران انسان تمام شده است.

تگ ها: اهداف اقتصادي رژيم صهيونيستيرژيم صهيونيستيکانال بن گورينکريدور عرب مدنوار غزه
مطلب قبلی

کلاف سردرگم متناسب سازی حقوق بازنشستگان

مطلب بعدی

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» به واکاوی تأثیر ریسک‌های سیستماتیک بر بورس پرداخت: دودِ ریسک‌های سیستماتیک برچشمِ بورس

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

يک تحليلگر بازار سرمايه در گفتگو با «نقش اقتصاد» به واکاوي تأثير ريسک‌هاي سيستماتيک بر بورس پرداخت: دودِ ريسک‌هاي سيستماتيک برچشمِ بورس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید