• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۶:۲۸
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

افزايش 40 درصدي قيمت بنزين چقدر تورم زا  است؟
اثرات افزایش قیمت بنزین بر سبد خانوار

۱۲ آبان ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اسلایدر چهار, انرژی
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فاطمه صفری دهکردی روزنامه نگار: این روزها بحث افزایش قیمت بنزین محل جدال دولت و مجلس شده است تا جایی که یک نماینده مجلس از افزایش قیمت 40 درصدی بنزین در سال آینده پرده برداشته است. آنطور که پیداست باید منتظر افزایش قیمت بنزین در سال آینده باشیم، موضوعی که اخیراً در صحن علنی مجلس از آن پرده برداشته شده است.

حسین صمصامی عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با لایحه بودجه سال آینده گفته است که دولت برنامه افزایش قیمت 40 درصدی بنزین را در سال آینده دارد. به گفته وی دولت 20 هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت بنزین لحاظ کرده است.احتمالاً کارشناسانی که به دولت مشورت می‌دهند این مسئله را می‌دانند که افزایش قیمت بنزین تأثیر مستقیم بر زندگی و معیشت مردم دارد. اگرچه رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را  در دوران انتخابات ریاست جمهوری رد کرده و گفته بود به هیچ وجه قیمت بنزین بالا نمی‌رود اما این روزها به نظر می‌رسد از صحبت‌های خود بازگشته است.به هرحال اکنون کارشناسان انرژی پیشنهادهایی را برای افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند که یکی از این موارد تغییر سهمیه به فرد به جای خودرو است به گفته این کارشناسان اگر دولت تن به اجرای این سیاست بدهد بدون تغییر قیمت می‌تواند بخشی از کسری بودجه سال 1404 را پر کند.

افزایش 200 درصدی قیمت بنزین در آبان 1398

دولت احتمالاً به این موضوع فکر می‌کند که با افزایش قیمت بنزین می‌تواند موجب کاهش مصرف این حامل انرژی شود. افزایش قیمت بنزین مساله جدیدی نیست و پس از انقلاب تا کنون بیش از 10 بار قیمت بنزین افرایش یافته است اما اثرات تورمی آن در دهه‌های اخیر بیش کاهش مصرف مؤثر بوده است تاجایی که مصرف کنندگان چندماه بعد نسبت به قیمت‌های جدید بی‌تفاوت می‌شوند.

زمانی دولت حسن روحانی با تدابیری که خرج کرد قیمت بنزین 200 درصد رشد کرد به تبع آن مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را تهیه کرد که در این گزارش وضعیت تورم را مورد ارزیابی قرار داد. مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین می‌تواند به کاهش 360 تا 480 هزارنفری اشتغال منجر شود و رشد اقتصادی را 0.75 تا یک درصد کاهش دهد. همچنین کارشناسان این مرکز درباره احتمال تورم ناشی از این افزایش قیمت هشدار بسیاری داده بودند. با این حال دولت وقت مدعی شد که بررسی سابقه افزایش قیمت بنزین در ادوار گذشته ثابت می‌کند که اثر این افزایش قیمت بر تورم چشمگیر نیست.

پس از گرانی بنزین در دولت دوازدهم گزارشی در مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد که بر اساس آن افزایش قیمت بنزین به طور مستقیم افزایش قیمت بنزین در سبد خانوار و غیر مستقیم افزایش قیمت حمل و نقل و سایر کالاها در سید خانوار منجر به افزایش هزینه خانوارها می‌شود. برآورد آثار تورمی اجرای این سیاست به طور مجزا در دو بخش انجام شده است. تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای به 1, 500 تومان (50) درصد افزایش قیمت تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین غیر سهمیه‌ای به 3, 000 تومان (200 درصد افزایش قیمت) نتایج برآوردها نشان می‌دهد نرخ تورم در نتیجه افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای به 1, 500 تومان حدود 2 درصد خواهد بود. که 1.2 درصد از آن به طور مستقیم افزایش قیمت بنزین در سبد خانوار و 0.8 درصد غیر مستقیم افزایش قیمت حمل و نقل و سایر کالاها در سبد خانوار است.اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین غیر سهمیه‌ای به 3, 000 تومان حدود 1.8 درصد خواهد بود. با این حال اختصاص سهمیه به خودروهای عمومی و مواردی مثل قدرت قیمت گذاری بنگاه‌های اقتصادی سبب می‌شود برآورد اثر غیر مستقیم افزایش قیمت بنزین غیر سهمیه‌ای کاملاً متأثر از شرایط اجرا و انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه باشد. به طور کلی اثر غیر مستقیم 1.3 درصد خواهد بود که در نتیجه مجموع آثار مستقیم و غیر مستقیم بین 3.1 درصد برآورد می‌شود.با توجه به موارد ذکر شده نرخ تورم ناشی از اجرای این سیاست حدود 5.2 درصد افزایش پیدا می‌کند که 3 درصد از آن مستقیم و 2.2 درصد از آن غیر مستقیم خواهد بود. با این حال بسته به قدرت قیمت گذاری بنگاه‌های اقتصادی و انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه این نرخ حداقل 3.8 درصد و حداکثر 7 درصد خواهد بود. هر چند مقامات اجرایی اصرار دارند تا قیمت کالاها و خدمات در نتیجه اجرای سیاست ثابت بماند با این حال به نظر می‌رسد جهت افزایش کارایی سیاست و عدم انحراف قیمتی قابل توجه بایستی قیمت کالاها و خدمات متناسب با افزایش 50 درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای افزایش یابد.البته باید در نظر داشت که آثار تورمی افزایش قیمت بنزین بر دهک‌های مختلف یکسان نبوده است و بر اساس گزارش منتشر شده مرکز پژوهش‌های مجلس بیشترین اثر تورمی افزایش قیمت این حامل بر دهک‌های 8 و 9 تحمیل شده است. به طوری که افزایش قیمت بنزین هزینه‌های خانوارها را به طور متوسط 5.2 درصد افزایش می‌دهد. با این حال این افزایش هزینه‌ها در همه بخش‌ها یکسان نیست و بر اساس محاسبات انجام شده هزینه خانوارها به طور مستقیم از کانال افزایش قیمت بنزین در سبد خانوار به طور متوسط 3 درصد افزایش پیدا می‌کند و مهمترین هزینه خانوار که تحت تأثیر افزایش قیمت بنزین قرار می‌گیرد هزینه‌های حمل و نقل است که برآوردها نشان می‌دهد از محل افزایش هزینه‌های این بخش هزینه‌های حمل و نقل خانوارها به طور متوسط 11 درصد افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه از محل افزایش قیمت سایر کالاها نیز هزینه خانوارها به طور متوسط 2 درصد افزایش می‌دهند.اما در این میان کدام قشر متضرر می‌شوند؟ هر چند سیاست افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه نقدی بسیار متفاوت از چارچوب‌های معمول سیاست‌های حمایتی است. اما در هر صورت از آن جهت که اثر آن بر روی خانوارها متفاوت است. تفاوت در میزان مصرف خانوارها از بنزین باعث می‌شود تا پرداخت یارانه نقدی به ازای افزایش قیمت بنزین برای برخی خانوارها منفعت خالص و برای برخی ضرر خالص در پی داشته باشد.بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 98 یارانه نقدی تنها به 60 میلیون نفر پرداخت می‌شود بنابراین تقریباً سه دهک آخر مشمول دریافت یارانه نشده و این سه دهک متضررین سیاست افزایش قیمت بنزین هستند

میزان منفعت خانوار از افزایش قیمت بنزین هرچه به سمت دهک‌های پایین می‌رود از دو جهت بیشتر است اول کمتر بودن میزان مصرف بنزین و دوم بیشتر بودن بعد خانوار که منجر به دریافت یارانه نقدی بیشتر می‌شود. بنابراین بر اساس ارقام متوسط هفت دهک اول که یارانه دریافت خواهند کرد. از اجرای این سیاست منتفع خواهند شد.متضررین سیاست افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه نقدی بر اساس ارقام متوسط تنها به دهک بالای درآمدی از اجرای سیاست متضرر شده‌اند. با این حال باید توجه داشت که علاوه بر سه دهک آخر که متضررین مطلق این سیاست هستند هر چند هفت دهک اول که مشمول دریافت یارانه می‌شوند به طور متوسط منتفع می‌شوند. اما به علت آنکه این میزان متوسط هر دهک را نشان می‌دهد در هر یک از دهک‌ها خانوارهایی وجود دارند که متضرر شده‌اند. زیرا در هر دهک خانوارهایی وجود دارند که به رغم قرار گرفتن در آن دهک متوسط مصرف بنزین بالاتری از دهک خود دارند و بنابراین میزان جبران برای آنها متفاوت است.بر اساس این گزارش با گریزی به افزایش قیمت بنزین در آبان 98 پانزدهمین افزایش قیمت بنزین در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است. نتایج برآوردها نشان می‌دهد نرخ تورم ناشی از اجرای این سیاست حدود 5.2 درصد افزایش داده که 3 درصد از آن مستقیم و 2.2 درصد از آن غیر مستقیم خواهد بود. با این حال بسته به قدرت قیمت گذاری بنگاه‌های اقتصادی و انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه این نرخ حداقل 3.8 درصد و حداکثر 7 درصد می‌شود. حالا با در نظر گرفتن این موضوع در شرایط فعلی و آنطور که کارشناسان امر می‌گویند هر یک درصد افزایش قیمت بنزین 8 درصد تورم به دنبال دارد با افزایش 40 درصدی قیمت بنزین باید منتظر بنزین 2100 تومانی یارانه‌ای و 4200 سهمیه آزاد باشیم که تورم 200 درصدی را به دنبال دارد و زندگی مردم را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

تگ ها: افزايش قيمت بنزينسبد خانوارقيمت بنزين
مطلب قبلی

چشم انداز بورس در هفته جاری

مطلب بعدی

زنگ خطر نفتی در بودجه 1404

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

زنگ خطر نفتی در بودجه 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

«نقش اقتصاد» به بررسی کاهش تولید و قیمت نفت خام ایران و پیامدهای آن پرداخت؛ نفت در تنگنای تولید و قیمت

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: گزارش اخير سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) نشان مي‌دهد که توليد نفت خام ايران در ماه...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تحلیل تحریم‌های آمریکا علیه چین و تأثیر آن بر صادرات نفت ایران پرداخت؛ تنش‌های آمریکا و چین گریبانگیر نفت ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: تحريم‌هاي جديد ايالات متحده عليه پالايشگاه مستقل شينهاي در شهر کانگژو چين و شرکت بائوگانگ اپراتور...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی روزنامه نگار: در ماه‌هاي اخير بازار بورس ايران به يکي از حساس‌ترين تقاطعات تحولات سياسي و اقتصادي...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس ریشه‌های بحران بازار مسکن را بررسی کرد؛ مثلث ویرانگر بازار مسکن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس دلایل نوسانات بازار سرمایه را زیر ذره بین برد؛ بازار سرمایه در دوراهی یاس و امید

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید