• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
جمعه, ۱۳ تیر ۱۴۰۴ - ۰۱:۲۵:۲۴
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد » از لزوم اصلاح روند های پیشین صنعت خودروسازی گزارش می دهد: مردم زیر تیغ  خودروسازان ورشکسته

۲۷ آبان ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سامان سفالگرروزنامه نگار:بازار خودرو کشورمان طی ماه‌های اخیر با رکودی قابل توجه رو به رو بوده است. رکودی که از نگاه صاحب نظران این حوزه تا حد زیادی تحت تأثیر افزایش بیش از حد قیمت خودرو در طی سال‌های گذشته ایجاد شده و عدم تناسبِ قدرت خرید مردم با افزایش قیمت‌ها در بازار مذکور، به نوعی سبب شده تا بازار خودرو قفل شده و شاهد کاهش معاملات در این بازار باشیم. جالب اینکه مدتی قبل و همزمان با صعودی شدن قیمت دلار و حتی عبور آن از مرز 70 هزار تومان شاهد بودیم که برخی فعالان بازار خودرو و نمایشگاهداران نسبت به این مساله که بازار خودرو برخلاف گذشته با افزایش قیمت ارز همراهی نمی‌کند، ابراز شگفتی کردند.

به گزارش «نقش اقتصاد»؛ با این همه، به تازگی شاهد انتشار مفاد یک نامه قابل‌تامل که از سوی احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان خطاب به معاون اول رئیس جمهور نوشته شده، بوده‌ایم. وی در این نامه خواستار افزایش قیمت خودروهای داخلی شده و تاکید کرده که حتی با افزایش 80 درصدی قیمت‌ها، خودروسازان داخلی تازه به قیمت تمام شده می‌رسند. بر اساس آنچه نعمت‌بخش گفته، دو خودروساز اصلی کشورمان یعنی ایران‌خودرو و سایپا ماهانه حداقل دو هزار میلیارد تومان ضرر می‌کنند و بدهی آن‌ها به قطعه سازان نیز از 100 هزار میلیارد تومان گذشته است. پیش‌تر نیز نعمت‌بخش از درخواست سازمان حمایت برای افزایش 80 درصدی قیمت خودرو در شهریورماه گذشته خبر داده بود. از این رو، در تحلیل نامه اخیر دبیر انجمن خودروسازان کشورمان، توجه به 3 نکته ضروری به نظر می‌رسد. اول اینکه ورای این مساله که آیا افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی اقدامی درست است یا خیر، باید این سؤال را مطرح کرد که آیا صرفاً با اصلاح قیمت‌ها می‌توان وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان را بسامان کرد؟ آیا بهتر نیست مسوولان امر به دیگر مؤلفه‌ها نظیر اصلاح سازوکارهای معیوب حکمرانی و اقدام در این حوزه هم توجه داشته باشند و از این رهگذر به دنبال جبران ضرر و زیان‌ها در صنعت خودروسازی باشند؟ اینکه در هر بزنگاه، اولین سیاستی که برای جبران زیان‌ها در نظر گرفته می‌شود افزایش قیمت خودرو است، نوعی استفاده از ساده‌ترین گزینه ممکن برای فعالان صنعت خودرو است. گویی چون مردم نمی‌توانند بر فعالان صنعت خودرو اعمال فشار کنند، دم دستی‌ترین گزینه و قربانی برای جبران ضررهای آن‌ها نیز به شمار می‌روند. نکته دوم اینکه باید صورت مساله های اصلی در صنعت خودرو را به خوبی شناخت. در شرایط کنونی، رکود یک واقعیت مسلم در بازار خودرو است. این بدان معناست که به دلیل بالارفتن قیمت‌ها و عدم استطاعت عامه مردم، معاملات به نحو ملموسی کاهش یافته است. حال اگر بحث حمایت از صنعت خودروسازی است باید تا حدی سیاست‌های تشویقی جهت خرید خودرو نیز در دستورکار باشد. به هر حال همانطور که در حوزه مسکن باید برخی مشوق‌ها و تسهیلات به مردم اعطا شود تا آن‌ها بتوانند راحت‌تر خانه بخرند، در بازار خودرو نیز با معادله‌ای مشابه رو به رو هستیم و این موضوع باید عملیاتی شود. حال در وضعیتی که این مساله حل نشده، اینکه بخواهیم افزایش قیمت خودرو را مطرح کنیم بدان معنا خواهد بود که رکود در بازار عمیق‌تر می‌شود و مشکلات جاری که حل نشده‌اند، قرار است ماهیت سخت‌تری را پیدا کنند. و در نهایت سوم اینکه جنسس رویکرد مسوولان کشورمان که در حوزه خودرو فعال هستند به این صنعت، حل المسائلی نبوده و درست به همین دلیل شاهد انباشته شدن چالش‌ها در این عرصه بوده‌ایم. موضوعی که اکنون نه تنها دو خودروساز اصلی کشورمان را به بنگاه‌هایی زیانده تبدیل کرده بلکه سبب شده تا حل مشکلات صنعت خودرو به کلافی سردرگم تبدیل شود که نیازمند پرداخت هزینه‌های قابل توجه در ابعاد گوناگون است. از این رو، باید هر چه سریعتر روندهای غلط گذشته اصلاح شود و جنس نگاه مسوولان به صنعت خودرو هم تغییر کند. مؤلفه‌ای که اگر محقق نشود، وضعیتِ نه چندان مساعد صنعت خودروسازی کشورمان بدتر هم خواهد شد و با توجه به سهم آن در بخش صنعت و اقتصاد ایران، می‌تواند چالش‌های جدی‌تری را هم برای ایران به همراه داشته باشد.

تگ ها: بازار خودروخودروسازانخودروسازیصنعت خودروسازی
مطلب قبلی

جولان تقاضا در بازار سهام

مطلب بعدی

هوش مصنوعی و مدیریت نوین شهری

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

هوش مصنوعی و مدیریت نوین شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید