• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۱:۴۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد » از تبعات گرانی دوباره قیمت بلیط هواپیما گزارش می‌دهد؛ تغییر در الگوی مسافران و گردشگران

۴ آذر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سامان سفالگر روزنامه نگار: به تازگی شاهد طرح گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد افزایش قیمت بلیط هواپیما در روزها و ماه‌های آتی بوده‌ایم. ماجرا از این قرار است که “مقصود اسعدی سامانی” دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشورمان در موضع گیری از احتمال افزایش چشمگیر قیمت سوخت هواپیما خبر داده است. به گفته وی، بر اساس تصمیم دولت و لایحه بودجه، نرخ سوخت هواپیما از 600 تومان فعلی به حدوداً 7 هزار تومان افزایش خواهد یافت. این افزایش نیز در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی اجرایی خواهد شد.

به گزارش «نقش اقتصاد»؛ تردیدی نیست که در صورت محقق شدن سناریوی مذکور، بایستی انتظار وقوع دور تازه‌ای از افزایش قیمت بلیط هواپیما در کشورمان را داشته باشیم. دلیل این مساله نیز این است که افزایش نرخ سوخت به طور طبیعی از تاثیرگذاری مستقیم بر قیمت تمام شده و نهایی بلیط هواپیما برخوردار است. از این رو، در تحلیل معادله مذکور توجه به 3 نکته ضروری به نظر می‌رسد. اولاً، باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت بلیط هواپیما، هم شرکت‌های هواپیمایی و هم مردم را با چالش رو به رو خواهد کرد. از یک سو، عدم تناسب دستمزد و درآمدهای عامه مردم کشورمان با نرخ بلیط هواپیما سبب خواهد شد تا اقبال آن‌ها به سفر هوایی کم شود و این موضوع شرکت‌های هواپیمایی را با چالش رو به رو خواهد کرد. در واقع، شرکت‌های هواپیمایی نیز با مشکلات جدی در مورد سودآوری فعالیت‌های خود و البته کاهش میزان تقاضا برای مسافرت هوایی رو به رو خواهند شد. این چالش در شرایطی که در وضعیت اقتصادی عامه مردم تغییری ایجاد نشده، از ابعاد و ماهیت جدی‌تری برخوردار می‌شود. نکته دوم اینکه‌ این مساله را نیز مد نظر داشته باشیم که افزایش قابل توجه نرخ بلیط هواپیما تحت تأثیر بالارفتن نرخ سوخت، تا حد زیادی بر صنعت گردشگری ایران هم اثرگذاری منفی خواهد داشت. در واقع، این موضوع سبب می‌شود تا شاهد از دست رفتن فرصت‌های جدی در این حوزه باشیم. در این رابطه حتی برخی معتقدند که هیچ بعید نیست شاهد ظهور تغییراتی در الگوی مسافران و گردشگران نیز باشیم به این معنا که آن‌ها به جای سفر به مناطق دوردست که نیاز به استفاده از هواپیما دارند، سفرهای کوتاه و نزدیکتری را به محل زندگیشان در اولویت و دستورکار قرار می‌دهند. موضوعی که با توجه به چالش‌های انباشته در عرصه صنعت گردشگری ایران می‌تواند از ضریب قدرت بیشتری برخوردار شود و حجم مشکلات در این حوزه را چند برابر افزایش دهد. البته که برخی نیز به طور خاص این نکته را مورد اشاره قرار می‌دهند که امکان دارد برخی از شرکت‌های هواپیمایی استفاده از هواپیماهای کوچکتر را به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت در دستورکار قرار دهند. در عین حال، هیچ بعید نیست که شاهد کاهش پروازها در برخی کریدورهای هوایی کشورمان هم باشیم. موضوعی که در نوع خود می‌تواند برای کشورمان خستارتبار باشد. و در نهایت سوم اینکه به نظر می‌رسد در حوزه مسائل مرتبط با سفر هوایی و حکمرانی این عرصه نیز همچون بسیاری از حوزه‌های دیگر در کشورمان، با یک چالش مهم و قابل توجه مواجه بوده و هستیم و آن نگرش فرسایشی و انباشتی به مشکلات است. به بیان ساده‌تر، مشکلات در این عرصه سال به سال انباشته شده‌اند و برای آن‌ها فکری اندیشیده نشده است. موضوعی که بروندادی جز سخت‌تر شدن مشکلات و وخیم شدن بیش از پیش آن‌ها را به دنبال نداشته است. این از معایب رویکردهای فرسایشی در حوزه حکمرانی است. از این رو، به نظر می‌رسد که دولت محترم و البته نهادها و سازمان‌های مربوطه باید اقدامات مقتضی را در دستورکار قرار دهند تا آسیب‌های ناشی از افزایش احتمالی نرخ سوخت هواپیما برای مسافران و عامه مردم تا جای ممکن کاهش یابد. به هر حال، در عرصه حکمرانی صرفاً نباید به مؤلفه گران سازی به مثابه رفع کننده چالش‌ها و کمبودها ها نگاه کرد بلکه باید زمینه‌های حمایتی قابل ملاحظه‌ای را نیز برای مردم مد نظر داشت. معادله‌ای که به ویژه در شرایطی که فشارهای اقتصادی علیه مردم کشورمان افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌اند، از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. در عین حال، مخاطب قرار دادن مشکلات ساختاری در حوزه حکمرانیِ مسافرت هوایی نیز به نحوی ویژه باید مد نظر تصمیم‌سازان باشد.

تگ ها: شرکت‌هاي هواپيماييقيمت بليط هواپيما
مطلب قبلی

اقدامات موثر دولت در بازار سرمایه

مطلب بعدی

سرکوب کردن قیمت خودرو

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

سرکوب کردن قیمت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید