عطیه صفیزاده: یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران با موقعیت ژئوپلیتیک منحصربهفرد خود، بهعنوان هشتراهی اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب جهان، ظرفیتهای فوقالعادهای برای توسعه مسیرهای ترانزیتی و حملونقل ارزان دارد.
به گزارش «نقش اقتصاد»، ارتقا و توسعه راههای ارتباطی و سیستم حملونقل بهعنوان یکی از زیرساختهای کلیدی اقتصاد، نقش بیبدیلی در رشد و توسعه اقتصاد کلان ایفا میکند، این بخش، نهتنها هزینههای مبادلات اقتصادی را کاهش میدهد، بلکه با تسهیل جریان کالا، خدمات و افراد، زمینهساز افزایش تولید، اشتغالزایی و جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی میشود، در کشوری مانند ایران که در قلب مسیرهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب جهان قرار دارد، تقویت شبکههای حملونقل و ایجاد کریدورهای بینالمللی میتواند به طور مستقیم رشد اقتصادی و جایگاه ژئوپلیتیکی کشور را ارتقا دهد.
از طرفی ایران بهعنوان کشوری با موقعیت ژئوپلیتیکی بینظیر، ظرفیتهای بسیاری برای تبدیلشدن به یکی از قطبهای حملونقل منطقه و جهان دارد، موقعیت استراتژیک ایران در مسیر کریدورهای ترانزیتی بینالمللی، از جمله کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب، آن را به نقطهای کلیدی در ارتباطات جهانی تبدیل کرده است. بااینحال، وضعیت فعلی زیرساختهای حملونقل کشور در مقایسه با کشورهای توسعهیافته دارای چالشهایی است که نیازمند برنامهریزی و سرمایهگذاری گسترده است.
در همین راستا باتوجهبه اهمیت موضوع با یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی به گفتگونشستهایم که نتیجه را با هم میخوانیم:
عبدالحمید شیخی، کارشناس اقتصادی، به ظرفیتهای بینظیر ایران در حوزه امنیت و جغرافیای اقتصادی، اشاره و تأکید کرد: ایران میتواند به یکی از امنترین و جذابترین مقاصد سرمایهگذاری در جهان تبدیل شود.
وی افزود: ایران با موقعیت ژئوپلیتیک منحصربهفرد خود، بهعنوان هشتراهی اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب جهان، ظرفیتهای فوقالعادهای برای توسعه مسیرهای ترانزیتی و حملونقل ارزان دارد.
این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: امنیت بالا در کشور و پایبندی به قوانین میتواند اعتماد سرمایهگذاران داخلی و خارجی را جلب کند. ما باید با تسهیل قوانین و ایجاد مشوقهای مالی، روند سرمایهگذاری را تقویت کنیم که دراینخصوص وزارت اقتصاد و ستادهای استانی نیز باید نقش فعالتری ایفا کرده و از سرمایهگذاران به طور عملی حمایت کنند.
وی در ادامه به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: رعایت ضوابط اسلامی و ارتقای زیرساختهای گردشگری میتواند این صنعت را به یکی از موتورهای محرکه اقتصاد کشور تبدیل کند. همچنین با توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی، جادهای و دریایی، علاوه بر کاهش هزینههای انتقال کالا، شاهد رونق اقتصادی در بخشهای مختلف خواهیم بود.
این کارشناس اقتصادی بر لزوم ارائه پروژههای سرمایهگذاری در بازارهای مجازی تأکید کرد و گفت: میتوانیم با طراحی پروژههای مشترک میان وزارتخانههای اقتصادی، فرصتهای سرمایهگذاری را به ایرانیان خارج از کشور و سرمایهگذاران خارجی معرفی کنیم، این اقدام نهتنها باعث افزایش سرمایهگذاری میشود، بلکه به رونق صنعت کشاورزی، گردشگری و خدمات کمک خواهد کرد.
شیخی در پایان افزود: هدفگذاری در حوزه ترانزیت و احیای مسیرهای ارتباطی بینالمللی، فرصتی بینظیر برای رشد اقتصادی کشور است، ایران با تقویت ساختارهای اداری و ایجاد قوانین شفاف، میتواند به قطب بزرگ سرمایهگذاری در منطقه تبدیل شود.
حال باتوجهبه آنچه که گفته شد، ایران با برخورداری از موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی منحصربهفرد، ظرفیتهای زیادی برای تبدیلشدن به یکی از هابهای حملونقل و ترانزیت منطقهای و جهانی دارد، اما برای رسیدن به این هدف، لازم است زیرساختهای حملونقل کشور در بخشهای جادهای، ریلی، دریایی و هوایی به طور گسترده توسعه یابد و نوسازی شود. در مقایسه با کشورهای توسعهیافته که از سیستمهای حملونقل پیشرفته و بهینه برخوردارند، ایران نیازمند سرمایهگذاریهای بیشتر، بهرهگیری از فناوریهای نوین و اصلاح قوانین و مقررات است. با اتخاذ گامهای عملی در این مسیر، ایران قادر خواهد بود فاصله خود را با کشورهای پیشرفته کاهش داده و به یکی از قطبهای مهم حملونقل و ترانزیت در سطح جهانی تبدیل شود که این امر میتواند به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و تقویت جایگاه ژئوپلیتیکی کشور منجر گردد.