پشت پرده کندی گازسوز کردن خودروها

0
45

صدیقه بهزادپور روزنامه نگار: صفهای طویل در پمپ بنزینها و زمزمه سهمیه بندی مجدید و احتمالاً گرانی بنزین در روزهای گذشته با وجود همه تکذیبیههای دولتی مبنی بر نبودن هیچ چالشی در این زمینه، هنوز ادامه دارد این در حالی است که برای بسیاری از کارشناسان و همچنین مردم عادی این سئوال مطرح است که چرا با وجود کمبود بنزین، طرح دوگانه سوز کردن خودروها و توسعه جایگاههای CNG کند شده و یا حتی بسیاری از آنها فعالیت خود را متوقف کردهاند؟

در حالی که همزمان با اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروها در سال‌های گذشته کارگاه‌های بسیاری به این منظور راه اندازی شد و بسیاری نیز اقدام سرمایه گذاری جهت تولید مخازن CNG در کشور کردند اما با وجود سهم مؤثر دوگانه سوز کردن خودروها در کاهش هزینه‌ها و ممانعت از واردات احتمالی بنزین و کاهش آلودگی هوا این طرح مورد بی مهری قرار گرفت و حتی در آستانه متوقف شدن قرار گرفته است. این در حالی است که در راستای اجرای ماده 12 قانون رقابت پذیری طرحی در سال 99 شورای اقتصاد به تصویب رسیده که بر اساس آن خودروهای عمومی تک سوز به صورت رایگان به دوگانه سوز تبدیل می‌شوند، اما تعداد متقاضیانی که در این طرح شرکت کرده‌اند بسیار اندک بوده است و به گفته تنها از 30 درصد ظرفیت موجود استفاده شده است.

سیاست گذاری‌های اشتباه در دوگانه سوز کردن خودرو

حسن مرادی نماینده ادوار مجلس در این باره به «نقش اقتصاد» گفت: سیاست گذاری‌های دولت در این زمینه و اختلاف کم قیمت بنزین با سیان جی یکی از دلایل عدم استقبال از این طرح از سوی مخاطبان شده است و بر اساس آمارهای اعلام شده با وجود سیاست‌های تشویقی دولت، نه تنها سهم سیان جی در سبد مصرف خودروداران بهینه نشده بلکه کاهشی نیز شده است. در حالی که دولت نیز به دلایل مختلف قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که طرح‌های توسعه‌ای گازسوز کردن خودروها در دستور کار قرار گیرد چرا که علاوه بر بهینه شدن مصرف بنزین، آلودگی هوا نیز به عنوان یک معضل بدون راهکار در کشور، تا حد زیادی کنترل می‌شود.

این کارشناس اضافه کرد: هر چند مصرف بالای بنزین در کشور نیاز به گسترش فرهنگ مصرف در کشور دارد که در صورتی که همراه با اجرای دیگر طرح‌ها مدنظر قرار گیرد حتی می‌تواند ایران را مجدداً در جرگه صادرکنندگان بنزین قرار دهد و وضعیت توزیع بنزین در کشور نیز بدون چالشی ادامه یابد.

فرصتهای سوخته با کندشدن طرح گازسور کردن خودروها

او دوگانه سوز کردن خودروها را یکی از راهکارهای اصلی برای حل چالش‌های بنزینی ذکرو بیان کرد: توسعه طرح گازسوز کردن خودروها در ناوگان حمل و نقل با توجه به سهم عمده‌ای که در آلودگی هوا در کلانشهرها دارند، می‌تواند باعث اشتغالزایی تعداد زیادی از افراد در این عرصه شود که در حال حاضر به ناچار ورشکسته شده‌اند. در حالی که دولت مرتب مردم را توصیه به مصرف بهینه بنزین می‌کند ولی هیچ اقدامی در زمینه توسعه طرح گازسوز کردن خودروها عملیاتی نمی‌شود.

مرادی اضافه کرد: ورود بخش خصوصی به این طرح را یکی از شاخص‌های تسریع آن در جامعه است و در صورتی که با نظارت‌های دولتی نیز همراه شود نه تنها خطری برای کاربران ندارد، بلکه می‌تواند ایران را به جایگاه صادرکننده بنزین در شرایط فعلی برساند و منابع ارزی خوبی نیز برای کشور به همراه داشته باشد. از سوی دیگر چون صادرات گاز سیان جی به سختی صورت می‌گیرد با توسعه گازسوز کردن خودروها در کشور ظرفیت‌های خالی بسیاری برای بنزین و صادرات آن در کشور ایجاد می‌شود که هوای پاک را نیز برای ایران به ویژه در کلان کشورها به ارمغان خواهد آورد و از هزینه‌های گزاف مقابله با آلودگی هوا نیز جلوگیری خواهد کرد و سلامتی را نیز برای مردم به ارمغان می‌آورد.

آلان جی و سیان جی فرصتهای رونق بنزین

نماینده سابق مجلس منبع گاز آلان جی را یکی دیگر از منابع جایگزین سوخت بنزین در کشور ذکر کرد و گفت: استفاده از گاز آلان جی یکی دیگر از منابع موجود در کشور است که می‌تواند در مقایسه با بنزین با خطرات کمتری مورد استفاده قرار گیرد چرا که در بسیاری از شهرهای کشور این گاز وجود دارد یا امکان انتقال آن با هزینه کم نیز وجود دارد و به این ترتیب با پوشش دهی در ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توان شرایط مطلوبی برای جایگزینی بنزین فراهم ساخت و به این ترتیب صف‌های طویل در جایگاه‌های بنزین کاهش می‌یابد و علاوه بر این زمینه استفاده از منابع خدادادی در کشور نیز در کنار سوخت‌های سیان جی، بنزین و … فراهم می‌آید و دغدغه‌های موجود در این زمینه کاهش می‌یابد.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید