افزایش صدور پروانه های ساخت به معنای رونق تولید مسکن است

0
50

مینا علیزاده روزنامه نگار: گزارش‌های منتشر شده در خصوص صدور پروانه ساخت واحد مسکونی در سال 1402 نشان می‌دهد تعداد صدور پروانه در چهار ماهه اول سال، افزایش قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. آیا افزایش صدور پروانه می‌تواند به بازار نابسامان مسکن نظم دهد؟

زمستان سال گذشته آخرین باری بود که مرکز آمار ایران گزارشی در خصوص تعداد پروانه‌های صادر شده برای ساخت و ساز در تهران منتشر کرد.حالا آن‌گونه که حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرده، در 4 ماهه ابتدای سال جاری برای 14 هزار 813 واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده است.صارمی گفته است: مناطق 15، 4 و 14 در صدر جدول بیشترین تعداد صدور پروانه در چهار ماه ابتدایی امسال قرار گرفتند، همچنین در این بازه زمانی مناطق 9، 12 و 3 کمترین تعداد صدور پروانه را داشتند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران این آمار را بیانگر رشد تولید مسکن در سال جاری می‌داند. در حالی که صدور یک پروانه الزامی برای ساخت آن ایجاد نمی‌کند و از سوی دیگر تولید یک ساختمان نیز به‌طور مانگین یک تا دو سال زمان خواهد برد.همان‌طور که گفته شد دیگر داده‌ها در این خصوص نیز نشان‌دهنده این است که صدور پروانه در تهران و در بهار امسال رشدی 170 درصدی نسبت به فصل مشابه سال گذشته داشته است. اما این افزایش تیراژ در نهایت می‌تواند موجبات رونق بازار را فراهم آورد؟آن طور که پیداست یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش اسمی پروانه‌های ساخت، مصوبات کمیسیون ماده 5 است. منتقدان، مصوبات کمیسیون ماده 5 را در راستای ایجاد راه‌های قانونی برای فرار از قانون تلقی می‌کنند. حالا به نظر می‌رسد این مصوبات سبب شده در روزهای رکودی بازار مسکن، سازندگان به طمع استفاده از مصوبات این کمیسیون، درخواست صدور پروانه ساخت بدهند.بررسی‌ها نشان می‌دهد جوازهای متفاوت از رویه معمولی صدور پروانه به لحاظ امتیازات، تراکم پارکینگ و … از کل پروانه‌های ساختمانی معمولی مناطق شهرداری از یک درصد سال‌های قبل به 6 درصد افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، سهم مناطق یک و دو از کل مصوبات 25 درصد است در حالی که سهم کل مناطق پایین شهر 20 درصد است.

از سوی دیگر کمیسیون ماده 5 باعث شده است تعداد طبقات از حدود چهار طبقه به بیش از هشت طبقه افزایش پیدا کرده کند. همچنین اعمال تخفیف در پرداخت نقدی عوارض، مالکان را بر آن داشته است تا برای استفاده از تخفیف پروانه بگیرند، اما ساخت آن حتمی نیست.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید