• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۹ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۰:۲۳
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

چرایی درجا زدن صنعت خودروی کشور

۱ شهریور ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر سه, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سامان سفالگر روزنامه نگار: بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، صنعت خودروسازی ترکیه که هنوز به 30 سالگیِ خود نیز نرسیده، توانسته در سال 2020 از محل صادرات خودرو و لوازم و قطعات یدکی مرتبط با آن، درآمدی بالغ بر 31.5 میلیارد دلار کسب کند. البته که خودروسازی ترکیه در بازه زمانی سه ماهه میان ماه های مارس تا مِی سال جاری میلادی نیز درآمدی بالغ بر 12 میلیارد دلار داشته است.

به گزارش «نقش اقتصاد»،  این در حالی است که صنعت خودروسازی ایران با قدمتی بیش از دوبرابر صنعت خودروسازی ترکیه(این صنعت در ایران قدمتی بیش از 60 ساله دارد)، در سال گذشته تنها 51 میلیون دلار را از محل صادرات خودرو و قطعات یدکی آن، درآمد داشته است. در بازه سه ماهه اول سال جاری نیز درآمد ایران از محل صادرات خودرو و قطعات یدکی آن، چیزی در حدود 32 میلیون دلار بوده است. با این حال، نکته قابل تامل این است که در سال گذشته میلادی، حجم صادرات صنعت خودروسازی ترکیه در قیاس با ایران، از شکافی قابل توجه خبر می دهد و ترکیه بیش از 375 برابر ایران از طریق صادرات خودرو و قطعات یدکیِ مرتبط با آن، درآمد کسب کرده است. در این راستا، یک سوال عمده و محوری مطرح

می شود و آن این است که چرا خودروسازی داخل کشورمان به چنین وضعیتی گرفتار شده و از یک صنعت مولد که می تواند ارزآوری قابل توجهی را نیر برای اقتصاد کشورمان داشته باشد، خارج شده و حالتی فرسایشی را به خود گرفته است؟ به نظر می رسد جهت فهم این مساله، توجه به 3 مولفه ضروری است.

1-صنعت خودروسازی و ابتلا به بیماری روزمرگی

شاید بتوان یکی از اصلی ترین دلایل راکد بودن صنعت خودروسازی کشورمان را گرفتار شدن آن به بیماری روزمرگی دانست. در واقع، این صنعت که بخش غالبِ آن دولتی است، تا حد زیادی از دغدغه های رقابتی به دلیل اینکه بازار گسترده داخلی را بدون رقیبی قدرتمند در اختیار دارد، تهی شده است. در عین حال، این صنعت سال‌هاست که هیچ راهبرد و چشم انداز مشخصی نیز جهت پیشرفت و رقابت در عرصه جهانی برای خود تعریف نکرده است. این مولفه ها در کنار پایین بودن نرخ بهره‌وری در صنعت خودروسازی کشور و البته فربه شدن زیان انباشته این صنعت، همه و همه سبب شده اند تا صنعت خودروسازی ایران به تغذیه نیازهای داخلی(ولو با نوسان‌های مختلف) قانع شود و اساسا هیچ انگیزه قابل توجهی را نیز جهت رشد و پیشرفت نداشته باشد. مساله ای که عملا آن را از روند رقابت‌های منطقه ای و جهانی تا حد زیادی دور کرده است.

2-عدم توجه صنعت خودروسازی به عرصه های صادراتی

یکی دیگر از چالش هایی که صنعت خودروسازی کشور سال هاست به آن دچار است، در اولویت نبودنِ نگاه های مرتبط با صادرات خودرو در میان مدیران ارشد این صنعت است. در واقع هنوز که هنوز است، صنعت خودروسازی کشور که سال هاست از بی ثباتی های مختلف رنج می برد، بحث صادرات خودرو و قطعات یدکی آن را به مثابه یک اولویت برای خود تعریف نکرده است(اگرچه در این رابطه مواضع اعلامیِ زیادی مطرح می شود با این حال در میدان عمل، شاهد یک نقطه عطف نبوده ایم). در نتیجه نَه طرح و چشم اندازی برای صادرات وجود داشته و دارد، و نَه به بالابردن کیفیت محصولات و اینکه اساسا بازارهای جهانی به دنبال چه هستند، توجهی می شود. از این منظر، وقتی صورت مساله ضرورت صادرات خودرو در میان مدیران ارشد این حوزه مورد شناسایی قرار نگرفته، اینکه تصور کنیم می شود سهمی از بازار جهانی خودرو را به کشورمان اختصاص داد، چندان واقع بینانه نیست.

3- عدم درک متقابل و منطقی تصمیم سازان و صنعتگران

در نهایت باید گفت که صنعت خودروسازی به عنوان صنعتی گسترده در کشورهای مختلف جهان، تنها در صورتی می تواند قله‌های موفقیت را فتح کند که در قالب آن طیبف متنوعی از بازیگران، به نحوی هماهنگ با یکدیگر فعالیت داشته باشند و هدف اصلی و محوری تمامی آن ها نیز محقق کردن پیشرفت و تسخیر بازارهای صادراتی باشد. این در حال است که در سال های گذشته میان دو بخش و طیف عمده در صنعت خودروسازی کشورمان، هماهنگی چندانی وجود نداشته و ندارد. این دو طیف از یک سو، تصمیم سازان و مدیران ارشد صنعت خودرو، و در نقطه مقابل، صنعتگرانِ این حوزه هستند. در این فضا، تاکنون بارها و بارها گزارش ها و میزگردهای مختلفی با محوریت پرداختن به این مساله تشکیل شده که هر کدام از این دو طیف به طرف مقابل نقد داشته اند که وضعیت و شرایط آن ها را با توجه به معادلات اقتصادی جاری در کشورمان در نظر نمی گیرند و صرفا بر مواضع خود پافشاری می کنند. از این منظر، در شرایطی که همدلی و هماهنگی در صنعت خودروسازی کشور و بازیگران کلان آن دیده نمی شود، کاملا طبیعی است که شاهد باشیم این صنعت درجا بزند و نتواند آنگونه که باید و شاید پیشرفت کند. از این رو، تا زمانی که آسیب شناسی دقیقی از دلایل عقب ماندنِ صنعت خودروسازی کشور به ویژه در حوزه صادراتی انجام نشود و عزمی جدی جهت رفع نقایص و مشکلات در این عرصه وجود نداشته باشد، اینکه توقع داشته باشیم شاهد نقطه عطف های مثبت در این صنعت برای کشورمان خواهیم بود، چندان واقع بینانه نیست.

تگ ها: خودروصنعت خودرو
مطلب قبلی

بی قانونی در بخش مسکن به پایان برسد

مطلب بعدی

فروش ارز بانک سپه در بستر سوپراپلیکیشن روبیکا

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

فروش ارز بانک سپه در بستر سوپراپلیکیشن روبیکا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

حمله امریکا به 3 مرکز هسته ای ایران: فردو – نطنز و اصفهان / ترامپ: هواپیماهای آمریکایی سایت‌های هسته‌ای ایران را بمباران کردند و برگشتند

۱ تیر ۱۴۰۴

آنچه این روزهای حملات هوایی باید رعایت کنید / کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند حتما بخوانند

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وال استریت ژورنال: اسرائیل توان یک جنگ بلندمدت با ایران را ندارد

۳۰ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ساختمان های آسیب دیده و نظارت مستمر بر نرخ بلیت قطار خبر داد. به...

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعطای «سهمیه ویژه» کالاهای اساسی به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی گفت: کالاهای اساسی مورد...

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

استراتژی گذر از نوسانات بورس

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

  علی رئوفی- بازار سرمايه ذاتاً بازاري پرنوسان است و همين نوسانات، آن را به بستري مناسب براي سرمايه‌گذاري حرفه‌اي و...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید