بحران امنیت غذایی در ایران

0
172

صدیقه بهزادپور روزنامه نگار: تغییرات شدید اقلیمی و جنگ اوکراین و روسیه در عرصه بین المللی و همچنین گرانیهای، سیاستها و برنامه ریزیهای اشتباه مدیران در سطوح مختلف داخلی در ایران باعث شده تا هر روز کالاها و اقلام اساسی بیشتری از سفره مردم کم بشوند و قدرت خرید آنها برای اقلام مختلف کاهش یابد، در حالی که همگان این سئوال را در ذهن دارند که اموال آزاد شده و پول ناشی از افزایش صادرات نفت در کجای سفره معیشتی آنها قرار دارد؟ چرا که بهبود اقتصادی مورد اشاره دولتمردان در سفره و معیشت مردم نمود عینی ندارد. در حقیقت نشانههای مشهود در جامعه و گرانیهای افسارگسیخته نشانههای خوبی محسوب نمیشود و افزایش قیمتهای اخیر در قیمت نان و لبنیات و گوشت و … اخیر امنیت غذایی و سید معیشت مردم را به صورت مستقیم نشانه رفته است.

سوء برداشت تحمل گرانیها توسط مردم

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی دراین باره به «نقش اقتصاد» گفت: افزایش قیمت و گرانی‌ها بیش از پیش شرایط برای زندگی مردم به ویژه طبقه آسیب پذیر جامعه دشوار ساخته است در حالی که وعده‌های دولت برای حمایت از دهک‌های پایین به ویژه برای تهیه اقلام اساسی محقق نشده است در حقیقت می‌توان گفت افزایش قیمت‌ها در حال حاضر به همه کالاها و خدمات به جز بنزین رسیده است.

او افزود: نابسامانی‌های موجود به فشار اقتصادی بیشتر به مردم منتهی شده است، هر چند دولت در اوایل سال گذشته قول داد با حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی گران نشوند اما نتوانست و در نتیجه مشکلات به حوزه‌های مختلف سرایت کرد و مشکلات معیشتی مردم نیز به قدری افزایش یافت که از کنترل و اختیار دولت نیز خارج شده است.

سهم تصمیمات اشتباه دولت درمشکلات معیشتی مردم

این کارشناس تصمیمات اشتباه دولت را یکی از دلایل اصلی شرایط حاضر اعلام و بیان کرد: آنچه که در حال حاضر با آن مواجه هستیم ناشی از ادعای دولت مبنی بر انجام جراحی‌های اقتصادی است که با انتصاب‌ها و به کارگیری افراد بدون توجه به شاخص شایسته سالاری صورت گرفته است.

او اضافه کرد: اجرای ناقص مصوبه‌هایی که بدون کارشناسی در کشور اجرا می‌شود باعث ایجاد چالش‌هایی می‌شود که نه فقط پروژه‌های عمرانی و حوزه‌های کلان، بلکه سفره و معیشت مردم را در معرض تهدید قرار می‌دهد. در حقیقت نباید این گمان ایجاد شود که مردم به وضعیت کنونی راضی هستند یا خود را تطبیق داده‌اند، بلکه باید بدانیم مردم در حال تحمل شرایط دشوار کنونی هستند.

افقه در باره ضرورت اصلاحات شرایط دشوار اقتصادی گفت: آغاز اصلاحات اقتصادی در اوایل سال گذشته زمان نامناسبی آغاز شد و باید گفت که این جراحی اقتصادی بهبودی به دنبال نداشته است، و در صورت استمرار این وضعیت به نارضایتی و واکنش‌های نامناسب از سوی مردم منتهی می‌شود. بدیهی است آنچه که در حال حاضر می‌تواند به بهبود وضعیت بیانجامد، بهبود تعاملات بین المللی و به کارگیری مدیران کارآمد و اتخاذ سیاست‌های داخلی و خارجی مناسب است که می‌تواند تغییری را در وضعیت اقتصادی منجر شود.

پارادوکس وعدههای دولتی با وضعیت مشهود

او افزود: دولت همواره مدعی است که رفع تحریم‌ها را می‌تواند بدون آسیب رساندن به معیشت مردم و تغییر در قیمت اقلام اساسی مدیریت کند، در حالی که از همان اول هم معلوم بود که چنین کاری در شرایط و فضای کنونی ممکن نیست در حقیقت باید معترف بود که این موارد را باید ادعاهایی دانست که با ساختارهای موجود اقتصاد کشور، سازگاری ندارد بنابراین تنها راه کوتاه‌مدت در این شرایط این است که مشکل تحریم‌ها به هر شکل ممکن حل شود تا هم امکان تجارت کالا و خدمات و هم امکان مراوده مالی و پولی برقرار شود در غیر این صورت روند فعلی متاسفانه ادامه می‌یابد.

این کارشناس توضیح داد: هرچند بحران غذایی در حال حاضر یک بحران جهانی است، اما ایران با توجه به قرار گرفتن در شرایط خاص باید تدابیری خاص اتخاذ کند تا از آسیب‌های بیشتر از این ناحیه در امان بماند چرا که بحران احتمالی امنیت غذایی با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و تغییرات اقلیمی و …. همه کشورها را تهدید می‌کند، در حالی که ایران با توجه به تحریم‌ها بیشتر در معرض خطر است از این رو ما نیز باید از نیازهای غذایی‌مان مراقبت کنیم و پیشاپیش ذخیره غذایی مناسبی را تهیه کنیم تا در صورت بحران احتمالی آسیب کمتری ببینیم. اما به جای احتکار و مراقبت از منابع و مواد غذایی قوانینی می‌گذاریم که عکس این ماجرا عمل می‌کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید