راهکار رفع بحران مسکن

0
45

اعظم السادات هراتی روزنامه نگار: مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفتوگو با «نقش اقتصاد» در خصوص قانون بهای تمام شده مسکن، گفت: قانون بهای تمام شده در بحث مسکن میتواند برای همیشه بحران مسکن را رفع کند، چرا که یکی از چالشهای بزرگ اقتصادی و اجتماعی حال حاضر ایران، مسکن است.

وی ادامه داد: مسأله  مهمی که اذهان عمومی را تحت تأثیر قرار داده این است که کشوری با ظرفیت‌های عظیم در بخش ساختمان، چرا باید دچار بحران به این بزرگی باشد، گفتنی است این بحران ملی حاصل سوء مدیریت شدید و نفوذ در بخش‌های تصمیم‌گیری در دولت است، این در حالی‌است که هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد بنابراین این‌گونه تصور می‌شود که تمام کمبودها عمدی است.

این کارشناس مسکن افزود: نارضایتی گسترده و فشار کمر شکن، به خصوص به بیش از 40 درصد جمعیت مستأجران کشور به حد غیر قابل تحمل رسیده است و تورم اقلام خوراکی و تأمین نیازهای اولیه  زندگی هم این مشکلات را مضاعف می‌کند.

گودرزی بیان داشت: بخش مهمی از سیاست‌گذاری‌های نادرست در این زمینه را وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته برعهده داشته است، زمانی که عباس آخوندی مرتکب بزرگترین ترک فعل در این زمینه شد و بنابر سیاست‌های استیضاحی کشور باید محاکمه و متناسب با جرمی که مرتکب شده است مجازات می‌شد.

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها و بانک‌ها در خصوص مسکن، بیان داشت: نقش شهرداری‌ها و بانک‌ها در این زمینه کاملاً مخرب و ویرانگر بوده است چرا که شهرداری‌ها به جای کمک به ساخت برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، هزینه‌های مجوزها را به قدری بالا می‌برند که هرگز ساخته نمی‌شود، این «نواختن ساز زدن از سر گشاد» است.

این کارشناس مسکن در پیشنهادی برای مطالبه  قانون صحیح در حوزه  مسکن، اظهار داشت: روشن است که ما مطالبه  ما تصویب قانون بهای تمام شده مسکن است، چرا که فقر شدید و تاریخی قانون‌گذاری و عرف نادرستی است که در ایجاد بحران مسکن نقش اصلی را داشتند.

گودرزی گفت: در کشور ما سه راه برای پی بردن به قیمت واقعی مسکن وجود دارد، مراجعه به قیمت‌های مندرج در مناقصات که هر روز در نشریات منتشر می‌شوند، قیمت‌های کارشناسی شده سازمان نظام مهندسی و مشارکت در ساخت‌هایی که مردم با محاسبه  نفع خود آن را تبدیل به قرارداد می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هزینه  ساخت هر متر مربع مسکن در طرح نهضت ملی، حدود 8‌.000.000 تومان است که باید هزینه مجوزها و هزینه‌های جانبی را هم محاسبه و به آن اضافه کرد، بنابراین این قیمتی است که سازندگان با احتساب سود خود قادرند و مایلند در این قیمت اقدام به ساخت و ساز کنند.

این کارشناس مسکن، بیان داشت: ما در طرح نهضت ملی مسکن هزینه زمین را حذف کرده‌ایم، اما با درصد مشارکت و هزینه  نهایی ساخت، قیمت زمین هم قابل محاسبه است، چنانچه مبنای بهای تمام شده ساخت هر متر مربع آپارتمان را همان 8 میلیون تومان طرحِ نهضت ملی مسکن قرار دهیم و درصد مشارکت و سهم سازنده و مالک زمین را 50 درصدی قرار دهیم، به سادگی می‌توان دریافت که بهای تمام شده بدون احتساب هزینه مجوزها، حدود 16 میلیون تومان است.

گودرزی افزود: در بیش از 90 درصد زمین‌های ایران، مشارکت 10 به 90 هم به نفع سازنده، صرفه اقتصادی ندارد، چنانچه درصد مشارکت 10 به 90 باشد بهای تمام شده 8.800.000 تومان خواهد شد.

وی گفت: تنها در معدود مناطقِ شهرهای بزرگ مشارکت بیش از 50 درصد به نفع مالک زمین رواج دارد و از یک درصد زمین‌های شهرهای بزرگ هم فراتر نمی‌رود، در بافت فرسوده هم به علت هزینه تخریب مشارکت بیش از 50 درصد برای سازنده، صرفه اقتصادی ندارد.

این کارشناس مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: حال برای مشارکت 60 به 40 به نفع مالک زمین محاسبه این‌گونه خواهد بود و اگر با همان فرض هزینه ساخت متری 8 میلیون بخواهیم محاسبه کنیم بهای تمام شده می‌شود متری حدود 21 میلیون تومان، چنانچه درصد مشارکت 60 به 40 به نفع سازنده باشد، بهای تمام شده متری 13.3 میلیون تومان خواهد شد.

وی بیان داشت: هر مقدار که هزینه  ساخت بیشتر شود و مصالح مرغوب‌تر باشد می‌توان نسبت به 8 میلیون تومان در همان زمان آن را محاسبه کرد، به طوری که چنانچه متری 10 میلیون هزینه کنیم با مشارکت 50 درصد هزینه نهایی ساخت، متری 20 میلیون تومان می‌شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید