نفَسِ راحتِ بورس بعد از 4 ماه!

0
44

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: روز گذشته 6 شهریور ماه 1402، بورس توانست برای سومین روز متوالی جان دوبارهای بگیرد و بر مدار صعودی حرکت کند. این در حالی است که در ماههای گذشته، عوامل متعددی روی بازار سرمایه تأثیر منفی گذاشتند و از آن جمله میتوان به افزایش نرخ خوراک پتروشیمیها اشاره کرد که حال، با منتشر شدن اخباری مبنی بر بازگشت نرخ خوراک به فرمول قبلی، فعالان بازار سرمایه و سهامداران به روند مثبت این بازار امیدوارتر شدند چراکه این خبر از مهمترین دلایل ریزشهای 4 ماه گذشته بورس بود و موجب شد شاخص کل از سطح 2 میلیون و 600 هزار واحد به سطوح زیر 2 میلیون واحد برسد.

سید محمدرضا اعلمی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، در گفت و گو با «نقش اقتصاد» درمورد دلایل رشد بورس در سه روز گذشته و برگشت شاخص کل به کانال دو میلیون گفت: مثبت شدن بازار سرمایه در دو روز گذشته امیدی است برای این که احتمالاً بازار رشد دوباره خود را شروع کند و بدنبال آن، شاهد افزایش حجم معاملات و ورود پول حقیقی‌ها باشیم تا پس از مدت‌ها، روند بازار سرمایه در یکی دو ماه آینده، پررونق‌تر باشد. زیرا وقتی سایه عواملی که باعث ریزش‌های بورس شده بودند از سر آن کم شد بازار توانست مسیر بهتری را در پیش بگیرد که از جمله عوامل منفی شدن آن می‌توان به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش نرخ دلار و… اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: اگر بازار، روند مثبت خود را به همین شکل ادامه دهد شاهد ورود پول بیشتری به بورس خواهیم بود که همین موضوع می‌تواند جان دوباره‌ای به آن ببخشد.

اعلمی، درمورد آینده بورس تا پایان امسال و تأثیر انتخابات روی روند آن تصریح کرد: اگر نگاه تکنیکالی به بازار سرمایه داشته باشیم با سه روز مثبت شدن بازار نمی‌توان گفت که بورس برگشته است. زیرا حداقل، باید روند 10 روزه بازار سرمایه را بررسی کرد تا بتوان متوجه شد که صعودی است یا خیر؟! این در حالی است که الان، فقط نشانه‌هایی مبنی بر روند مثبت بازار را مشاهده می‌کنیم و آن‌ها را به فال نیک می‌گیریم. بنابراین، در پاسخ به این پرسش که آیا بورس تا پایان سال 1402 صعودی است یا خیر؟! باید گفت اگر ریسک جدیدی به بازار سرمایه تحمیل نشود نه تنها تا پایان امسال بلکه تا مدت زمان بیشتری، بورس می‌تواند روند خوبی را در پیش بگیرد. در نتیجه، بنده معتقد هستم تصمیم گیران، هر از چندگاهی با یک سری از اخبار روی روند بورس تأثیر می‌گذارند. این در حالی است که آن‌ها نباید اجازه دهند بازار روی یک سری از نقاط دستخوش تغییرات شود و در این میان، نباید فراموش کرد که انتخابات آتی، مثبت بودن فضای جامعه و همچنین، سالگرد اتفاقات سیاسی – اجتماعی سال گذشته می‌توانند روی بورس تأثیر بگذارند.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگرچه در حال حاضر، محدوده مقاومتی حدود 2 میلیون و 140 هزار واحدی تا 2 میلیون و 200 هزار واحدی را پیش رو داریم که ممکن است شاخص کل به این محدوده واکنش نشان دهد، اما بنده معتقد هستم که شروع خوبی برای بورس است و شاهد بازار مثبتی خواهیم بود. البته باید بدانیم نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز، تأثیر زیادی روی روند بورس داشت چراکه پتروشیمی‌ها و محصولات شیمیایی گروه‌های موثری هستند و می‌توانند در مثبت شدن بازار سرمایه تأثیر زیادی بگذارند.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید