افزایش تولید نفت در آمریکا علیه منافع اوپک پلاس

0
39

نعیم نوربخش روزنامه نگار و مترجم: با وجود این که تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا طی یک سال و نیم گذشته کمتر از همیشه چاههای جدید برای استخراج نفت حفر کردهاند اما تولید نفت خام این کشور در ماه جاری به حد نصاب ماهانه 13 میلیون بشکه در روز رسیده است. نرخ رشد تولید نفت شیل در آمریکا طی دو سال اخیر تنزل یافته است اما همین رشد کم خود بیانگر افزایش تولید است. به این ترتیب انتظار میرود حد نصاب تولید در ماه سپتامبر با میزان تولید در نوامبر سال 2019 برابری کند که تنها ماهی بود که پیش از آغاز همهگیری و افت تقاضا، آمریکا به تولید روزانه 13 میلیون بشکه نفت خام دست یافته بود. همهگیری به دنبال کاهش تقاضا موجب سقوط بهای نفت خام و کاهش تولید شده بود.

ریستاد انرژی با بررسی تقاضای صدور مجوزهای حفاری، تصاویر ماهواره‌ای و جریان تزریق نفت به خطوط انتقال می‌گوید انتظار دارد که در ادامه سال جاری نیز میزان تولید نفت در آمریکا روند صعودی خود را ادامه دهد و تولید در ماه اکتبر به حدنصاب 13.1 میلیون بشکه در روز برسد. در نتیجه تولید نفت خام آمریکا حتی با نرخ رشدی کندتر روند افزایشی خود را دنبال خواهد کرد و تا حدودی کاهش عرضه از سوی اوپک‌پلاس به این طریق جبران خواهد شد. این در حالی است که تمدید کاهش عرضه نفت از سوی عربستان سعودی و روسیه بیشتر از آنچه تصور می‌شد بازارها را تحت فشار قرار خواهد داد. «الکساندر راموس-پیون» مدیر تحقیقات شیل در ریستاد انرژی به وال‌استریت ژورنال گفته است که رشد تولید نفت شیل در آمریکا به سرعتی که قبلاً داشت نرسیده است اما معنی‌اش این نیست که تولید این نفت کاهش پیدا خواهد کرد.

طبق گفته‌های راموس-پیون تمام شواهد از تداوم رشد تولید نفت شیل در آمریکا حکایت دارد هرچند این رشد نرخی آهسته‌تر از دوران قبل از وقوع همه‌گیری خواهد داشت. علی‌رغم کاهش تعداد چاه‌های در حال حفر، تولید نفت و گاز توسط تولیدکنندگان شیل بیشتر شده است و حتی از برخی پیش‌بینی‌های محتاطانه در اوایل سال جاری پیشی گرفته است. هفته گذشته مجموع تعداد چاه‌های حفر شده به 630 مورد رسید که کمترین تعداد از فوریه 2022 به بعد را نشان می‌دهد. این روند کاهشی همچنان ادامه دارد. با وجود این برخی شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله شورون، اکسون، کونوکوفیلیپس و پایونیر خبر داده‌اند که تولیدشان در سه ماهه دوم امسال رکورد زده است.

«تونی شووانک» از مدیران شرکت انترپرایز پروداکتس که پیمانکار خطوط لوله است از افزایش درآمدها در سه ماهه دوم امسال خبر داده است. وی مدعی است که تمام شرکت‌های نفتی دوران خوشی را طی می‌کنند و همه از این وضعیت راضی هستند. در صنعت نفت شیل اکنون مساله اصلی بهره‌وری در تولید و افزایش سرمایه است و شرکت‌ها با حفاری چاه‌های عمیق‌تر این روند را تأیید کرده‌اند.آژانس اطلاعات انرژی آمریکا در ماه جاری پیش‌بینی خود درباره تولید نفت شیل در آمریکا طی سال جاری و سال آتی را کمی افزایش داد و اعلام کرد که انتظار دارد میزان تولید در این دو سال حد نصاب‌های تازه‌ای را به ثبت برساند. طبق این پیش‌بینی میانگین تولید نفت خام در آمریکا به 12.78 میلیون بشکه در روز طی سال جاری رسیده و در سال 2024 نیز نرخ تولید روزانه 13.16 میلیون بشکه را تجربه خواهد کرد. پیش‌بینی قبلی این نهاد برای امسال 12.76 میلیون بشکه در روز و برای سال بعد 13.09 میلیون بشکه بود.

همچنین طبق نظر این آژانس به نظر می‌رسد که نرخ رشد تولید نفت در آمریکا در میان کشورهای نفتی خارج از اوپک‌پلاس نیز بالاتر از همه باشد. این میزان برای سال جاری 2 میلیون بشکه در روز و برای سال 2024 نیز 1.3 میلیون بشکه در روز خواهد بود. کشورهای برزیل، کانادا و گویان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود از بازار نفت مدعی شده است که تاکنون افزایش تولید نفت در کشورهای خارج از اتحاد اوپک‌پلاس کاهش عرضه از سوی کشورهای عضو آن را جبران کرده است. اما پس از ماه سپتامبر کسری ناشی از کاهش عرضه توسط عربستان سعودی و متحدانش طی سه ماه پایانی سال شدید خواهد بود.

منبع: اویل پرایس

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید