آرامکو به دنبال تقویت حضور در بخش ال ان جی

0
37

نعیم نوربخش روزنامه نگار و مترجم: شرکت سعودی آرامکو پیشتاز صنعت نفت و گاز در جهان به تازگی با اعلام خبر خرید سهام اقلیتی در شرکت آمریکایی میداوشن انرژی به حوزه سرمایه‌گذاری خود وسعت بخشیده است. میداوشن انرژی به شرکت EIG تعلق دارد که از سرمایه‌گذاران مهم در بخش زیرساخت و انرژی است. با توجه به این که آرامکو از لحاظ تاریخی همواره روی نفت خام متمرکز بوده است اقدام اخیر موجب شگفت‌زده شدن بسیاری از کارشناسان شده است. این در حالی است که آرامکو ذخایر قابل توجهی از گاز طبیعی در خود عربستان دارد. آرامکو همیشه تلاش داشته است که خود را یک شرکت نفت ملی در مقیاس جهانی معرفی کند و حوزه فعالیت خود را در بخش بالادستی و پایین‌دستی بخش نفت گسترش دهد.

تملک سهام میداوشن انرژی 500 میلیون دلار برای آرامکو آب خورده است. این سهام اقلیتی است اما درصد دقیق آن هنوز اعلام نشده است. در حال حاضر میداوشن انرژی در چهار پروژه ال‌ان‌جی در کشور استرالیا فعالیت دارد و احتمال دارد حوزه فعالیت خود را از این نیز بیشتر گسترش دهد. با توجه به این که شرکت EIG مالک میداوشن انرژی هم‌اکنون بالغ بر 45.1 میلیارد دلار در 400 پروژه و شرکت مختلف مستقر در 42 کشور جهان و شش قاره جهان سرمایه‌گذاری کرده است، پیگیری طرح‌های توسعه بیشتر به هیچ‌وجه دور از انتظار نیست. حامیان مالی اصلی EIG صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های بین‌المللی و صندوق‌های بازنشستگی هستند.

این نخستین مورد از همکاری‌ها میان آرامکو و EIG نمی‌باشد چرا که هر دو عضو کنسرسیومی هستند که سال 2021 سهام 49 درصدی در شرکت خطوط لوله نفت آرامکو را خریداری کرد. این سرمایه‌گذاری در صنعت فرامرزی ال‌ان‌جی نشان دهنده عزم آرامکو برای ورود به بخش غیرنفتی و تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود است. علاوه بر این آرامکو اختیار آتی افزایش مالکیت سهام در میداوشن انرژی را نیز اخذ کرده است.

مدیر عامل آرامکو «امین ناصر» ضمن تأکید بر اهمیت راهبردی این تملک سهام اظهار داشته است که با توجه به حرکت جهان به سوی گذار به انرژی‌های پاک ما انتظار داریم که تقاضای جهانی برای خرید ال‌ان‌جی روند صعودی خود را تقویت کند و گاز به سوختی ضروری و خوراک اصلی در صنایع مختلف تبدیل شود. ما باور داریم که برای تأمین نیاز جهان به انرژی‌های پایدارتر و قابل اتکا در بلندمدت، گاز نقشی کلیدی در آینده جهان خواهد داشت.

همچنین مدیر بخش بالادست آرامکو «ناصر النعیمی» یادآوری کرده است که تملک سهام میداوشن انرژی تنها گامی آغازین در مسیر حضور پررنگ‌تر آرامکو در بخش جهانی ال‌ان‌جی می‌باشد. این یعنی احتمال افزایش سهام آرمکو در این شرکت بالاست و سایر فرصت‌های مشابه نیز در مقیاس جهانی از چشم آرامکو دور نخواهد ماند. مشارکت با EIG که از تجربه و جایگاه مستحکمی در صنعت جهانی ال‌ان‌جی برخوردار است و همکاری‌های گسترده‌ای با صندوق‌های سرمایه‌گذاری عربی و شرکت‌های ملی نفت داشته است، به خوبی قابل درک است.

مدیر عامل و رییس هیات مدیره EIG «بلر توماس» از تعهدشان به گذار به سوی کاهش آلایندگی در بخش انرژی خبر داده است و معتقد است که صنعت ال‌ان‌جی به واسطه شرکت‌های تخصصی مانند میداوشن انرژی می‌تواند نقش شایان توجهی در این مسیر داشته باشد. مدیر عامل میداوشن انرژی «دلا ری ونتر» نیز از حضور بلندمدت آرامکو و تمایل آن به گسترش حضوردر پروژه‌های نوآورانه و فرصت‌های تازه اظهار اطمینان کرده است.آرامکو در اقداماتی موازی مذاکرات برای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در بخش پالایشی چین را آغاز کرده است. آرامکو به دنبال امضای چارچوب توافق‌نامه همکاری با شرکت جیانگ‌سو مذاکرات با این طرف چینی را آغاز کرده است. این توافق راه را برای آرامکو باز می‌کند تا سهام راهبردی 10 درصدی در گروه صنعت پتروشیمی جیانگ‌سو شنگدانگ را خریداری کند. این معامله به تصویب نهاد تنظیم مقررات در چین نیاز دارد. مجتمع پتروشیمی شنگدانگ به واسطه زیرمجموعه‌هایش مالک یک مجتمع یکپارچه پتروپالایشی با ظرفیت 320 هزار بشکه در روز، یک مجتمع تبدیل متانول به الفین و مشتقات و همچنین تأسیسات تولید اسید ترپتالیک خالص‌شده می‌باشد. آرامکو قصد دارد ضمن عقد قرارداد یادشده، نفت خام و سایر خوراک مورد نیز این مجتمع پتروشیمی را تأمین کند و زمینه را برای مشارکت در یک پروژه بزرگ توسعه‌ای نیز فراهم کند.

در حالی که آسیا و به طور خاص چین همچنان نقطه تمرکز آرامکو برای پیگیری طرح‌های توسعه‌ای خواهد ماند چنانکه شواهد و تداوم مذاکرات و تملک سهام میداوشن انرژی نشان می‌دهد این شرکت عزم خود را جزم کرده تا جای پای خود را در سایر نقاط جهان نیز محکم کند. بنابراین باید منتظر انتشار اخبار بیشتری درباره حضور آرامکو در بازارهای اروپایی و آفریقایی نیز باشیم. مصر نیز جزو اهداف بعدی آرامکو است. ممکن است خبر ورود به پروژه ال‌ان‌جی مدیترانه شرقی در مصر به زودی از سوی آرامکو اعلام شود.

منبع: اویل پرایس

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید