جایگزینی سامانه بریکس پی با سوئیفت

0
46

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس بین المللی با بیان اینکه هنوز استقبال همه کشورهای بریکس و نوع تعاملشان با چنین سازوکاری مشخص نیست، گفت:راه اصلی و موثر ادامه مذاکرات هسته ای با هدف رفع تحریمها، احیای برجام است و راه‌های دیگر اگرچه می‌تواند به اندازه خودش در خنثی سازی برخی ابعاد تحریم موثر باشد اما همچنان مشکل اصلی باقیست.

دکتر هادی محمدی کارشناس بین الملل و روزنامه نگار در مورد پیمان بریکس و جایگزینی سامانه پروکسی پی به سوئیفت، در گفت و گو با «نقش اقتصاد»گفت:سامانه بریکس (پی) که گفته شده جایگزین سوئیفت خواهد شد در کشورهای بریکس یک کار جدیدی است که می تواند برای 30 درصد  معاملات تجارت خارجی ایران با  چین، روسیه، هند و آفریقا جنوبی صورت گیرد که قطعا در شرایط تحریمی کمک بسیار خوبی برای ما خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به 70 درصد ظرفیت دیگر ،تاکید کرد:بایددر نظر داشته باشیم که آیا برای 70 درصد ظرفیت‌های دیگر نیز  فکری شده یا این فشارها باقی خواهد ماند! کما اینکه ایران در حال طراحی این نوع سیستم های تبادل مالی با کشورهای روسیه و چین است.

وی در ادامه با بیان اینکه  بسیاری از بانک‌ها و نهادهای مالی در این کشورها خصوصی هستند،تصریح کرد:نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از بانک ها و نهادهای مالی خصوصی هستند و امکان دارد حتی با وجود این سامانه‌ها، با کشورهای تحریمی از جمله ایران به راحتی کار نکنند و اعمال نفوذ و فشار آمریکا منجر به احتیاط در کار آنها بشود که این نیز  یک فشار دیگری بر اعمال این گونه سیاست ها خواهد بود.

دکتر محمدی در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق منجر به دلارزدایی خواهد شد یا خیر؟ ادامه داد: بنده این اتفاق را مثبت قلمداد می‌کنم و سیاست جایگزینی این سیستم به جای سوئیفت کمک خوبی برای ما خواهد بود و نمی‌توان تاثیر آن را نادیده گرفت، اما رویا پردازی در خصوص دلار زدایی و یا گشایش بزرگ در خصوص تعاملات مالی بعید به نظر می‌رسد، چرا که دشمنان ما نیز بیکار نخواهند بود و راه‌های فرار از تحریم را به روی ما می بندند.

ایشان با بیان اینکه قطعا این مسیر جدید زیر ذره بین کشورهای امریکا و اروپایی خواهد بود،تاکید کرد: آمریکه و کشورهای اروپایی قطعا این مسیر را نادیده نمی گیرند و کشورهایی از جمله عربستان و امارات که تبادلات مالی گسترده‌ای با آمریکا دارند مطمئناً اقدام به ریسک نمی‌کنند تا برای تعامل با اقتصاد کوچک ایران  به اقتصاد خود ضربه بزنند و خطر حمله آمریکا به اقتصاد خود را نمی پذیرند.

این کارشناس بین المللی در پاسخ به این سوال که آیا این سیستم  فرصت خوبی پیش‌روی ما می‌گذارد تا با کشورهای بزرگی کار کنیم؟یادآور شد: بدیهی است که این اتفاق یک روزنه‌ و راهی برای کشور است و به هر  میزان که می توانیم باید از این راه‌ها استفاده کنیم تا فشار اقتصادی در کشور را اندکی کمتر کنیم .بی تردید بریکس، ظرفیت های آن و این سامانه نیز کمک خوبی در این راستا برای ما خواهد بود.اما باید این اتفاق را اندازه خودش ببینیم و از بزرگنمایی و یا تحقیر آن خودداری کنیم، چرا که استفاده آن در حد و اندازه خود  قطعاً به نفع ما خواهد بود و می‌تواند به دور زدن و خنثی سازی تحریم‌ها در اقتصاد کشور کمک کند.

این کارشناس بین المللی  افزود:راه اصلی و موثر ادامه مذاکرات هسته ای با هدف رفع تحریمها، احیای برجام است و راه‌های دیگر اگرچه می‌تواند به اندازه خودش در خنثی سازی برخی ابعاد تحریم موثر باشد اما همچنان مشکل اصلی باقیست، ضمن اینکه استقبال همه کشورهای بریکس و نوع تعاملشان با چنین سازوکاری هنوز مشخص نیست .

دکتر محمدی در پایان خاطر نشان کرد: بی تردید باید از بزرگنمایی بریکس پی خودداری کنیم تا از حساسیت موضوع کم شده و این مسیر میان‌بُر نیز ادامه داشته باشد،در شرایط تحریمی و بانکی امروز، باید از حداقل فرصت‌ها به صورت حداکثری استفاده کنیم تا فشار اقتصادی را در کشور کاهش دهیم.به گزارش نقش اقتصاد؛در پیمان بریکس یکی از کارهای مهمی که انجام شده ،جایگزینی سیستم ارتباطی بانک الکترونیکی با سوئیفت است.

بر اساس گفته های آقای دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، سیستم بریکس پی هم اکنون نیز فعال است و از اول ژانویه ایران  در این سیستم عضو خواهد شد و فرصت بزرگی پیش‌روی کشور ما قرار می گیرد.

و  30 درصد از کل حجم معاملات ایران با کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی بوده است که از این ظرفیت ایجاد شده در پیمان بریکس می‌توان بیشترین استفاده را داشته باشیم و از این سیستم بانکی جایگزین بهره ببریم‌ و همچنین فرصت بزرگی برای ما ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید