نقش مهم بخش خصوصی در ترانزیت

0
46

بحث ارتباط با کشورهای همسایه اهمیت زیادی دارد در موضوع ترانزیت هم بحث ارتباطات بین‌الدولی بستری است که دولت‌ها فراهم می‌کنند، اما بخش خصوصی باید در این بسترها نقش بازی کند و اینطور نیست که دولت‌ها فقط تعیین‌کننده باشند.

تاثیر دولت‌ها هم بر این موضوع متفاوت است، در کشورهای مختلف بسته به اینکه دولت تا چه اندازه به بخش خصوصی اعمال حاکمیت داشته باشد، تاثیر آنها نیز متفاوت می‌شود. از طرفی هم عوامل خارجی مانند تحریم‌ها وجود دارد که  تاثیر این پارامترهای خارجی هم روی شرکت‌های خصوصی مختلف است، اینکه تعاملاتشان با ایران یا امریکا چقدر گسترده باشد، همه اینها تعیین‌کننده خواهد بود.

در دو سال گذشته، ما در بحث ارتباطات ترانزیتی با روسیه شاهد یک تحول بودیم البته این تحول هنوز در بخش ترانزیت به‌طور کامل اتفاق نیفتاده است. ما زمانی تحول در بخش ترانزیت را شاهد خواهیم بود که اعداد تناژ عبوری از ایران خیلی بالا برود؛ که این اتفاق تاکنون چندان نیفتاده و ترانزیت ما از روسیه هنوز به یک میلیون تن هم نرسیده است؛ حداقل سال گذشته و همزمان با اولین سال جنگ اوکراین که این‌طور بود.

با وجود این، ارتباطات ترانزیتی ما خیلی افزایش داشته، مذاکراتمان بیشتر شده، شرکت‌ در نمایشگاه‌ها و حضور مجموعه‌های ترانزیتی و حمل‌ونقلی دو کشور در خاک همدیگر، در رویدادهای یکدیگر و جلسات مشترک افزایش پیدا کرده است و کم‌کم شاهد این هستیم که کالاهای روس به سمت ایران می‌آید.

بعضی از شرکت‌های خصوصی روسیه هنوز تحریم‌ کشور خودشان را باور نکردند به نظر می‌رسد این شرکت‌ها تهدیدات ژئوپلتیکی را هنوز باور نکرده و احساسی نسبت به آن ندارند و دولت‌ها بیشتر به این موضوع توجه می‌کنند. به همین دلیل دولت روسیه تا حد زیادی پای کار آمده و پیگیری می‌کند و شرکت‌های خصوصی هم کم‌کم وارد عرصه می‌شوند؛ هر چند که مسیر ایران تا الان تا حدودی برایشان ناشناخته بوده است.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید