سامان سفالگر روزنامه نگار: خبرگزاری “الجزیره” در گزارشی با اشاره به اِعمال تغییر و تحولات جدید و گسترده در شبکه اجتماعی ایکس، که تحت مدیریت مستقیم شخص “ایلان ماسک” صورت میگیرند، این روندها را موجب وارد آمدن آسیبهای جدی به شبکه اجتماعی مذکور، دور شدن فعالان اقتصادی و کاربران عادی از این شبکه، و به بار آمدن هرج و مرج های بزرگ در آن ارزیابی کرده است. این در حالی است ک ایلان ماسک تغییرات ایجادشده از سوی خود در شبکه اجتماعی ایکس را از نظر زیبایی شناسی، درست ارزیابی میکند. معادلهای متناقض که برخی با اشاره به آن، از امضای سند مرگِ شبکه اجتماعی ایکس در آینده نزدیک خبر میدهند.
به گزارش «نقش اقتصاد»،خبرگزاری الجزیره در گزارش خود مینویسد: «ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیترِ سابق)، از زمانی که این شبکه اجتماعی را در سال گذشته با رقم 44 میلیارد دلارخریداری کرده، تغییر و تحولات زیادی را در آن اِعمال کرده است. او سامانه تأیید و راستی آزمایی این شبکه اجتماعی را تغییر داده و به عنوان مثال، بار دیگر زمینه را برای حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که از این شکبه اجتماعی اخراج شده بود، فراهم کرده است. در این میان، بسیاری از نابود شدنِ اعتماد افراد به شبکه اجتماعی ایکس صحبت میکنند و البته که ایلان ماسک، بسیاری از مدیران اجرایی و تیمهای فنی این شبکه اجتماعی را نیز تغییر داده است. آثار و تبعات برخی از تغییراتی که ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس سبب شده (به ویژه از حیث تضعیف اعتماد و امنیت به/در این شبکه اجتماعی) در هفته اخیر و در بحبوحه انتشار سیلی از اخبار غلط و نادرست در مورد جنگ و درگیری میان جنبش حماس و رژیم اسرائیل خود را نشان داده است. در این راستا، شاهد آن بودهایم که شبکه اجتماعی ایکس، روند به اشتراکگذاری مطالب و گزارشهای مختلف با محوریت جنگ غزه را متوقف کرده است. یک روز پس از این اقدامِ شبکه اجتماعی ایکس، برخی منابع رسانهای اعلام کردند که این شبکه اجتماعی روند برچسب زدن به آگهیها و تبلیغات را نیز متوقف کرده که این مساله عملاً تشخیص و جداسازی آنها از پُستهای عادی و معمولی را به عملیاتی سخت و دشوار تبدیل کرده است. این رو، شبکه اجتماعی ایکس تا حد زیادی سبب خواهد شد که مردم نتوانند به طور مرتب و درست در جریان اخبار قرار بگیرند و در عین حال، این رویکرد میتواند به منابع درآمدی شبکه اجتماعی ایکس و حتی دور کردن کاربران از این شبکه اجتماعی، کمک کند و این فرآیند را تسهیل کند. اینکه هم کاربران و مخاطبان شبکه اجتماعی ایکس و هم فعالان تجاری که به این شبکه اجتماعی آگهی و تبلیغات میدهند، اعتماد خود را به آن از دست بدهند، با افزایش شانس و احتمالها در رابطه با ترویج گسترده اطلاعات غلط و نادرست در این شبکه اجتماعی همراه شده و این معادلات در کنار یکدیگر، همه و همه آینده نه چندان روشن و البته که تیرهای را برای شبکه اجتماعی ایکس نوید میدهند. در این راستا، برخی تحلیلگران معتقدند که مدل فعالیت تجاری سنتی شبکه اجتماعی ایکس، مبتنی بر کسب درآمد از آگهیهای تبلیغاتی و تعامل فعالِ کاربران این شبکه اجتماعی بوده است. این در حالی است که اکنون هر دویِ این منابع درآمدی، قویاً با خطر و تهدید رو به رو شدهاند. باید توجه داشت که تغییر در این مساله که چگونه شبکه اجتماعی ایکس اقدام به نمایش مقالات و گزارشها میکند، چندان هم شگفت انگیز نبود. در ماه آگوست سال جاری میلادی، نشریه فورچون گزارش داد که شبکه اجتماعی ایکس در این رابطه کار میکند، و البته که بعدها نیز ایلان ماسک تأیید کرد که این تغییرات به صورت مستقمی تحت نظر خودِ وی هستند. او تاکیدکرد که این تغییرات میتوانند از نظر “زیبایی شناسی”، کمک زیادی را به شبکه اجتماعی ایکس بکنند. با این حال، واقعیت این است که اِعمال این قبیل تغییرات، خشم و ناراحتیهای زیادی را سبب شدهاند. در این زمینه یک کاربر شبکه اجتماعی ایکس مینویسد: “ما واقعاً از تغییرات جدیدِ اعمال شده از سوی ایکس به ویژه حذف کردنِ سرخط اخبار و توئیتها، عصبانی هستیم. این موضوع شرم آور است. اکنون بازدید پستها به شدت کاهش مییابد”. روزنامه “واشینگتنپُست” به تازگی در گزارشی به این نکته اشاره کرد که “تغییرات جدید در شبکه اجتماعی ایکس به طور خاص حامل چالشهایی جدی برای رسانههای خبری است. نمایش سریع سرخط اخبار و پستها به مخاطبان اجازاه میداد تا ماهیت مطالب مختلف را شناسایی کنند و قبل از اینکه کلیک کنند و درگیرِ مطالب طولانی شوند، آنچه که میخواهند را به دست آورند. حال با حذف سرخط اخبار و پستها، باید کار به صورت دستی صورت گیرد که در نوع خود زمان زیادی را چه از کابران عادی و چه اینفلوئنسرها میگیرد”. در این میان، برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که تغییرات اخیر در شبکه اجتماعی ایکس تا حد زیادی در هماهنگی با سیاست این شبکه اجتماعی جهت فاصله گرفتن از فضای خبری و رسانهای بوده است. معادلهای که البته موجب شده تا حجم قابل توجهی از ترافیک اینترنتی که شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک و یا ایکس به خود جذب میکنند، کاهش یابد. مطلبی که اخیراً در قالب یک گزارش از سوی نشریه آمریکایی “آکسیوس” نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در این فضا، برخی بر این باورند که شبکه اجتماعی ایکس نسبت به این مساله که کاربران با لینکهایی که در این شبکه اجتماعی داده میشوند و افراد را به خارج از آن هدایت میکنند، مشکل جدی دارد. البته که اقدام شبکه اجتماعی توئیتر در متوقف سازی برچسب زدن برای آگهیهای تبلیغاتی در این شبکه اجتماعی هم تا حد زیادی فعالان اقتصادی را آزرده خاطر کرده است. در این میان، حذف گزینههای مرتبط با اعتبارسنجی اخبار و اطلاعات مطرح شده در شبکه اجتماعی ایکس نیز سبب شده تا مثلاً در مدت اخیر شاهد انتشار سیلی از اخبار نادرست در قالب جنگ و درگیریهای حماس و اسرائیل باشیم. معادلهای که در نوع خود، کسب یک تصویر روشن و شفاف از روند معادلات جاری در قالب تحول و رویداد مذکور را به مساله ای دشوار تبدیل کرده است.»
منبع: خبرگزاری الجزیره