ناترازی در بخش مسکن

0
45

رکود در بازار ساخت و ساز یعنی ساخت مسکن جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده است! حجم تولید که پایین بیاید در درجه اول، سرمایه‌هایی که به صورت نیمه‌کاره رها شده‌اند به بازار نمی‌رسند.

زمانی که ساخت و ساز انجام نشود عرضه نیز دچار مشکل شده و در مجموع تعادل بر هم می‌خورد. همچنین فاصله قیمت املاک نوساز و غیرنوساز افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌ها را در نهایت بالا می‌کشد. افزایش قیمت هم طبیعتاً دسترسی خانوارها به مسکن را پایین می‌آورد.

در مورد اثر رکود ساخت و ساز و عوامل تولید باید گفت رکود روی عوامل تولید نیز اثرگذار است. ساختمان‌سازی بخش پسینی و پیشینی زیادی دارد. برای مثال حجم تقاضا برای صنابع ساختمانی پایین می‌آید و مشکلاتی برای صنعت پیش خواهد آورد.

نکته بعدی این است که وضعیت شغلی نیروهای متخصص و کارگران ساختمانی نیز تحت تأثیر این رکود قرار می‌گیرد. به‌ویژه اینکه کارگران ساختمانی از ضعیف‌ترین اقشار در کشور نیز محسوب می‌شوند.چشم انداز بازار نشان دهنده این است  که در بازار معاملات اتفاقی نخواهد افتاد، ولی به نظر می‌رسد ساخت و ساز تا پایان سال اندکی رشد می‌کند. البته به این معنا نیست که وارد دوره رونق می‌شود بلکه به‌دلیل کاهش نسبی قیمت مصالح ساختمانی ممکن است اندکی تحرک پیدا کند.هر چند رکود فعلی بازار مسکن از التهابات آن کاسته است، اما کارشناسان معتقدند ضربه‌ای که این آرامش و رکود بر بدنه بازار مسکن وارد کرده بسیار بیشتر از گرانی ماه‌های پیش بوده است. آن‌ها همچنین می‌گویند با بازگشت رونق به بازار قیمت‌ها نیز ممکن است دوباره در مسیر افزایشی قرار بگیرند و این‌بار رکود تورمی بر عرصه مسکن سایه اندازد.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید