• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۸:۰۴
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

ایجاد نظم جهانی به رهبری چین

۲۹ مهر ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر سه, اقتصاد کلان
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

آرش نصیری روزنامه نگار: انتظار می‌رود در 17 اکتبر مقامات حداقل 90 کشور برای شرکت در یک مجمع دیپلماتیک دو روزه وارد پکن شوند. این رویداد، اجلاسی است که توسط شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، برای جشن گرفتن دهمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده (BRI)، بلندپروازانه‌ترین برنامه سیاست خارجی وی، برگزار می‌شود. این طرح شامل تأمین مالی میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری چین در جاده‌ها، راه‌آهن و سایر زیرساخت‌ها در سراسر اوراسیا و آفریقا است. چین مدعی است که BRI، 420000 شغل ایجاد کرده و 40 میلیون نفر را از فقر نجات داده است.

اما بسیاری در غرب فکر می‌کنند که هدف واقعی آن ایجاد نظم جهانی به رهبری چین است که در آن رژیم‌هایی که از نظر غرب نامطلوب تلقی می‌شوند می‌توانند رشد کنند. لیست مهمانان اجلاس این هفته طیفی از بازیگران را در بر می‌گیرد که غرب با آن‌ها در تقابل است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نقش اصلی را بازی خواهد کرد. قدرت‌های مختلف دیگر حضور خود را تأیید کرده‌اند. حتی طالبان هم هیأتی می‌فرستند. آیا BRI چین از توسعه بین‌المللی حمایت می‌کند یا خودکامگی را تقویت می‌کند؟

ابتکار کمربند و جاده که در سال 2013 به عنوان «یک کمربند، یک جاده» راه‌اندازی شد، به سرعت به بیان روشنی از عزم آقایشی برای شکستن دستور دنگ شیائوپینگ تبدیل شد. شعار دنگ این بود: «پنهان کردن توانایی‌هایمان و سرمان در کار خودمان؛ هرگز سعی نکنید رهبری] جهان[را به دست بگیرید». این کشور به دنبال این است که اوراسیا (که تحت سلطه چین است) به یک منطقه اقتصادی و تجاری برای رقابت با منطقه ماوراء اقیانوس اطلس (که تحت سلطه آمریکا است) تبدیل کند. با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، آقایشی امیدوار بود که بازارهای جدیدی برای شرکت‌های چینی مانند شرکت‌های راه‌آهن سریع‌السیر ایجاد کند و بخشی از ظرفیت مازاد عظیم کشورش در سیمان، فولاد و سایر فلزات را صادر کند. او با سرمایه‌گذاری در کشورهای ناآرام آسیای مرکزی، به دنبال ایجاد همسایگی با ثبات‌تر برای مناطق ناآرام غربی چین یعنی سین‌کیانگ و تبت بود. و با تشویق پروژه‌های چینی بیشتر در اطراف دریای چین جنوبی، این ابتکار عمل با هدف تقویت ادعاهای چین در آن منطقه انجام گرفت («جاده» در «کمربند و جاده» به خطوط دریایی اشاره دارد).

از بسیاری جهات، دهه اول BRI شاهد موفقیت شگفت‌انگیزی بوده است. بیش از 150 کشور از جمله 18 کشور از 27 عضو اتحادیه اروپا به این طرح پیوسته‌اند. این به چین کمک کرد تا به بزرگ‌ترین اعتباردهنده در بین کشورهای در حال توسعه تبدیل شود و نفوذ دیپلماتیک و ژئوپلیتیک این کشور را تقویت کند. همچنین برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه، که در آن جاده‌ها و راه‌آهن‌ها ساخته نشده بودند، مزایای مشخصی نیز به همراه داشته است.

با این حال پیشرفت BRI کند شده است. در سال‌های اولیه این برنامه، چین بی‌محابا به کشورهای فقیر وام داد، بدون اینکه ارزیابی درستی از ریسک داشته باشد. بسیاری از این وام‌ها اکنون خوب پیش نرفته‌اند و پکن را مجبور کرده‌اند تا محتاط‌تر شود. وام‌های خارجی چین از سال 2016 کاهش یافته است. آقایشی می‌گوید که اکنون بر سرمایه‌گذاری‌های «کوچک اما زیبا» تمرکز خواهد کرد؛ تغییری چشمگیر در لحن برنامه‌ای که او زمانی از آن به عنوان «پروژه قرن» یاد می‌کرد. سرخوردگی داخلی تا حدی این تغییر لحن را توضیح می‌دهد: اقتصاد متزلزل چین باعث شده است که هزینه‌های هنگفت در خارج از کشور در میان شهروندان عادی کمتر محبوب شود. کشورهای دیگر نیز با داغ شدن رقابت جهانی این کشور با آمریکا نسبت به نزدیک شدن به چین محتاط‌تر شده‌اند. اتحادیه اروپا قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌های حیاتی را با اشاره به نگرانی‌های امنیت ملی تشدید کرده است. انتظار می‌رود ایتالیا، تنها عضو گروه 7 که به BRI ملحق شده است، از آن خارج شود.BRI ممکن است حرکت خود را کند کرده و اهداف خود را تعدیل کند. اما همچنان بخش مهمی از هدف بلندمدت آقایشی برای گردآوری کشورهای جنوب جهانی حول مدل توسعه عاری از دموکراسی چین است. یک دهه پیش، کشورهای غربی اهمیت این پروژه را درک نکردند. آن‌ها اکنون در حال تقلا برای ارائه جایگزین هستند. طرح‌های کریدور حمل‌ونقلی که هند را به خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند، در نشست ماه گذشته گروه 20 در دهلی رونمایی شد. آمریکا قول داده است که وام‌دهی به کشورهای در حال توسعه را از طریق بانک جهانی افزایش دهد. ابتکار کمربند و جاده چین با برخی دست اندازها در جاده مواجه شده است. با این حال، سمت و سوی سفر جهان را هم‌اکنون تغییر داده است.

 

 

 

 

تگ ها: رهبری چینسرمایه گذارینظم جهانی
مطلب قبلی

ناترازی در بخش مسکن

مطلب بعدی

دود تحریم در چشم کودکان

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

دود تحريم در چشم کودکان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

زنگ خطر تجارت خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

    درطول اين دو دهه تغيير در شرکاي اصلي رخ داده است؛ به طوري که چين و عراق به...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در شرايطي که جهان همچنان با پيچيدگي‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران دست‌وپنجه نرم مي‌کند و تلاش‌هاي...

خسارت 37 میلیارد تومانی به ازای خروج هر نخبه از ایران؛ سایه سنگین خروج نخبگان برسر صنایع

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

تخمين يک يادداشت در نشريه فايننشال تايمز نشان مي‌دهد تعداد دانشجويان ايراني خارج از کشور به 110 هزار نفر رسيده...

«نقش اقتصاد»دلایل توقف توسعه صنعت سی ان‌جی در ایران را بررسی کرد فرصت های از دست رفته در صنعت سی ان‌جی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در حالي که جهان با شتاب به سوي استفاده از منابع انرژي پاک و پايدار حرکت مي‌کند...

شواهدی تلخ از میزان وابستگی اقتصاد ایران به منابع نفتی طی چهاردهه گذشته؛ نقطه ضعف ماندگار اقتصاد ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمدحسین سیف اللهی مقدم - اقتصاد ايران عميقاً به نفت، گاز و برق متکي است؛ اين وابستگي فرصت‌ها و تهديدهاي جدي...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- عطا بهرامي، کارشناس اقتصادي در گفتگو با روزنامه «نقش اقتصاد» به بررسي وضعيت بازار مسکن در ايران در سال...

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

۵ خرداد ۱۴۰۴

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

زنگ خطر تجارت خارجی

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» پیامدهای عدم معرفی وزیر جدید اقتصاد را بررسی کرد؛ گـره کور کابینه

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید