واردات خودرو دست دوم مطلوبیت ایجاد نمیکند

0
101

اعظم السادات هراتی روزنامه نگار: حسن کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو گفت‌وگو با روزنامهٔ «نقش اقتصاد» در خصوص واردات خودرو دست دوم، گفت: واردات یکی از وظایف ذاتی و الزامی دولت در جهت تنظیم‌گری بازار است، اما این بازار باید یک مکانیسم صحیحی داشته باشد، ابتدا باید به این امر توجه کنیم که در چه شرایطی دچار مضیقه ارزی می‌شویم.

وی ادامه داد: بنابراین واردات خودروهای دست دوم و صرف کردن ارزِ مملکت جهت خودروهایی که مطلوبیت لازم را نمی‌تواند برای بازار ایجاد کند کار صحیحی نیست.

این کارشناس بازار خودرو، تصریح کرد: دو مطلب در واردات خودرو مورد بحث است، یکی واردات خودروهای دست دوم است و یکی خودروهای صفرکیلومتر، و اساساً واردات یکی از وظایف دولت است که تحت عنوان وظیفه تنظیم‌گری بازار قرار دارد.

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: دولت برای این‌که بازار همواره در یک تعادل نسبی به سر ببرد، باید یک نسبتی میان نیاز بازار و عرضهٔ آن برقرار کند، که بخشی از نیاز بازار از طریق تولید قابل پوشش است و بخشی از آن نیز از طریق واردات.

وی بیان داشت: به دلیل این‌که ما در سال‌های گذشته ممنوعیت واردات داشتیم، تنظیم بازار دچار یک‌آشفتگی شد، بنابراین عرصهٔ تولید هم نمی‌توانست به اندازهٔ همهٔ نیاز بازار عرضه خودرو داشته باشد و بنابراین این تنظیم به هم خورد.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: پس از اساس، واردات یکی از وظایف ذاتی و الزامی دولت در جهت تنظیم‌گری بازار است، اما این بازار باید یک مکانیسم صحیحی داشته باشد، چرا که شما در شرایطی هستید که دچار مضیقه ارزی هستید، بنابراین واردات خودروهای دست دوم و صرف کردن ارز مملکت جهت خودروهایی که مطلوبیت لازم را نمی‌تواند برای بازار ایجاد کند، کمااینکه در این اواخر هم شنیدیم که قیمت‌هایی که روی خودروهای دست دوم می‌خورد، قیمت‌های بسیار بالایی است و به‌صرفه است که خودرو صفرکیلومتر باشد.

کریمی سنجری گفت: بنابراین بنده اساسأ با واردات خودروی دست دوم  مخالف هستم اما واردات خودروهای صفرکیلومتر با مکانیسمی که بتواند بازار را به تعادل برساند و مصرف‌کننده را اغناء و راضی کند از این‌که اختیار دارد که خودروی تولید داخل بخرد یا خودروی وارداتی، خودروهایی که از یک قطعه‌گیری مناسب و از یک سقف قیمت مناسب برخوردار باشند.وی تصریح کرد: قیمت را از این منظر می‌گویم که در حال حاضر دچار مضیقه ارزی هستیم، در غیر این صورت چنانچه دچار مضیقه ارزی نبودیم، دیگر روی محدودیت قیمت هم تأکید نمی‌کردیم، در حال حاضر هم تا جایی که من اطلاع دارم، بخشی از واردات در حوزه خودروهای صفرکیلومتر اتفاق افتاده، اما در مورد خودروهای دست دوم به دلیل همین مضیقه ارزی، فکر می‌کنم ارزی به این خودروها تخصیص داده نشده است، اطلاعات دقیق‌تر را شاید بتوان از مسئولین خود صمت سئوال کرد.این کارشناس بازار خودرو با اشاره به طولانی شدن تدوین آیین‌نامهٔ خودرو، خاطرنشان کرد: در شهریور سال 1401 آیین‌نامهٔ واردات خودرو ابلاغ شد، اما در حال حاضر مشکل تأمین ارز وجود دارد، یکی تأمین ارز بود، و دیگری قول‌هایی که استاندارد داده بود.

کریمی سنجری بیان داشت: بسیاری از خودروها در گمرک به دلیل موضوعاتی که بیشتر به استاندارد مربوط می‌شد، دپو شده بودند و اجازه ترخیص آن‌ها وجود نداشت، اما آیین‌نامهٔ واردات خودرو در شهریور 1401 ابلاغ شده است.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید