امباپه به دنبال کاهش انتشار کربن
جابه جایی تیم های فوتبال فرانسه با قطار!
محمد امین سامنی روزنامه نگار طبق برنامه جديد فدراسيون فوتبال فرانسه در جهت کاهش انتشار کربن، تمام پروازهاي تيمهاي فوتبال به مقاصد کمتر از سه ساعت لغو شده و به جاي آن از قطار استفاده خواهند کرد. فدراسيون فوتبال فرانسه اعلام کرد که از اين پس کيليان امباپه و تيمهاي فوتبال اين کشور به همه […]
محمد امین سامنی
روزنامه نگار
طبق برنامه جديد فدراسيون فوتبال فرانسه در جهت کاهش انتشار کربن، تمام پروازهاي تيمهاي فوتبال به مقاصد کمتر از سه ساعت لغو شده و به جاي آن از قطار استفاده خواهند کرد. فدراسيون فوتبال فرانسه اعلام کرد که از اين پس کيليان امباپه و تيمهاي فوتبال اين کشور به همه مسابقات که در فاصله کمتر از سه ساعت قرار دارند با قطار سفر ميکنند. اين تصميم براي کاهش انتشار کربن در دستور کار فدراسيون قرار گرفته است.
فدراسيون فوتبال اين کشور هفته گذشته سياست جديد را که براي تمامي تيمهاي ملي اعمال ميشود، اعلام کرد. اما اجراي آن براي تيم بزرگسالان مردان کمي بيشتر طول ميکشد، زيرا فدراسيون فوتبال فرانسه در مورد تدارکات حملونقل عمومي براي ستارههاي جهاني مانند کيليان امباپه فکر ميکند.به نقل از يورونيوز، فيليپ ديالو، رئيس فدراسيون فوتبال فرانسه، ميگويد: «با ديديه دشان سرمربي تيم ملي فرانسه، در حال بررسي امکان سفر تيم بزرگسالان فرانسه با قطار براي مسابقات ليون در ماه مارس هستيم تا اطمينان حاصل کنيم که تيم ملي فرانسه الگوي خوبي است و سياستگذار زيست محيطي را برجسته ميکند.»اين سياست در حال حاضر براي تيم زنان و زير ۲۱ سال به مربيگري تيري هانري اعمال شده است.
چالشهاي سفر امباپه و تيمهاي فرانسوي با قطار
در دنيا وسايل ورزشي ميتوانند مقدار زيادي انتشار کربن ايجاد کنند. براي مثال، جام جهاني کريکت مردان که در حال حاضر در هند برگزار ميشود، شامل هشت پرواز براي تيمها به مکانهاي مختلف شهر است. در واقع آنقدر زياد است که براي برخي از ورزشکاران قد بلند که در کابين هواپيماهاي معمولي به سختي جا ميشوند، مشکل ايجاد ميکند. با اين حال، فرانسه قبلاً در سطح ملي با ممنوعيت پروازهاي داخلي کوتاهمدت در اوايل سال جاري، شرايطي را ايجاد کرده است.بر اساس قوانين جديد زيست محيطي اين کشور، پروازهاي داخلي در صورتي که سفر در کمتر از دو ساعت و نيم با قطار انجام شود، ممنوع است. فدراسيون فوتبال فرانسه آگاه است که حملونقل تيم مردان A فرانسه از طريق قطار چالشهايي را به همراه دارد. ديالو ميگويد: «سؤالات امنيتي و سوالاتي در مورد راحتي ساير مسافران وجود دارد. اگر تيمهاي فرانسوي را فردا در ايستگاه ليون قرار دهيم، ممکن است باعث شلوغي شود و قطارها به موقع حرکت نکنند. به همين دليل به مارس اشاره کردم، ما به خودمان زمان داديم، با مديران SNCF، تيم فرانسوي، فدراسيون فوتبال فرانسه و مقامات دولتي همه جوانب را بررسي کنيم.»حملونقل پايدار در سراسر کشورها در حال گسترش است. انجمن حاميان فوتبال (FSA) و باشگاههاي ليگ فوتبال انگليس (EFL) اخيراً منشور سفر پايدار را راهاندازي کردهاند. باشگاههايي از جمله بريستول سيتي، فارست گرين روورز، ميلوال و سويندون تاون براي اين طرح ثبت نام کردهاند که تيمها را تشويق ميکند با مربي يا قطار سفر کنند.
در اوايل سال جاري، تحقيقات شواهدي از ۸۱ پرواز داخلي کوتاهمدت فردي توسط تيمهاي ليگ برتر به و از ۱۰۰ مسابقه در طول دو ماه يافت. برخي از آنها به ۲۷ دقيقه کوتاه بود.