اوج تقاضای نفت در سال 2030

0
55

محمد امین سامنی روزنامه نگار: تقاضای نفت جهان تا سال 2030 به اوج خود می‌رسد و سپس شروع به کاهش می‌کند. این پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) است که بر اساس افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی و کاهش رشد اقتصادی چین استوار شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیراً پیش‌بینی کرده تقاضای نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی تا سال 2030، به اوج خود خواهد رسید اما به این معنی نیست که کاهش سریع مصرف سوخت‌های فسیلی قریب الوقوع است. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «مصرف سوخت‌های فسیلی با فراز و نشیب‌های فراوان برای سال‌های متمادی ادامه خواهد داشت، انتشار گازهای گلخانه‌ای آنقدر زیاد است که نمی‌تواند گرمایش جهانی را به 1.5 درجه سانتیگراد محدود کند.»

در ادامه آژانس بین‌المللی انرژی بیان کرد: تغییر قابل توجه در مصرف انرژی تا حدی ناشی از سیاست‌هایی است که کشورها قبلاً برای ترویج اشکال پاک‌تر انرژی و حمل‌ونقل اتخاذ کرده‌اند و حمل‌ونقل جاده‌ای دیگر منبع رشد تقاضای نفت تا پایان دهه نخواهد بود.

این پیش‌بینی آژانس مستقر در پاریس را در تضاد با تعدادی از سازمان‌های دیگر قرار می‌دهد. اوپک پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت تا سال 2045 به افزایش خود ادامه دهد و به 116 میلیون بشکه در روز برسد که 6.0 میلیون بشکه بیشتر از پیش‌بینی سال گذشته است

این رشد تقاضا توسط هند، چین، سایر کشورهای آسیایی، آفریقا و خاورمیانه رهبری خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی نگرانی‌های صنعت از سرمایه‌گذاری کم در منابع نفت‌وگاز را رد کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: نگرانی‌هایی که برخی از دارندگان منابع بزرگ و برخی شرکت‌های نفت و گاز ابراز می‌کنند مبنی بر اینکه جهان در عرضه نفت و گاز سرمایه‌گذاری چندانی نمی‌کند، دیگر بر اساس آخرین فناوری و روندهای بازار نیست. در عین حال، آن‌ها بر خطرات اقتصادی و مالی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز جدید، علاوه بر خطرات آنها برای تغییرات آب‌وهوایی تأکید می‌کنند.

اوپک هشدار داده است که عدم سرمایه‌گذاری در آینده در بخش نفت امنیت انرژی جهانی را به خطر می‌اندازد و می‌تواند قیمت نفت خام را به 100 دلار در هر بشکه برساند.

به گزارش zawya، هیثم الغیس، دبیر کل اوپک اخیراً گفته است که صنعت نفت جهانی به سرمایه‌گذاری کل حداقل 12 تریلیون دلار از هم اکنون تا سال 2045 برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی نیاز دارد و هشدار داد که سرمایه‌گذاری کم در بخش نفت خطرناک است. وی با تکرار دیدگاه سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی که بر لزوم تداوم سرمایه گذاری در نفت‌وگاز در کنار تعهدات انتقال انرژی تاکید کرده است، گفت: با سرمایه‌گذاری کم، در واقع امنیت انرژی را به خطر می‌اندازیم.

میراث بحران جهانی انرژی ممکن است آغاز پایان دوران سوخت‌های فسیلی باشد. شتاب پشت انتقال انرژی‌های پاک اکنون برای تقاضای جهانی برای زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی کافی است تا همگی به نقطه بالایی برسد.

چشم انداز سالانه انرژی جهانی آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که جهان تا اواخر دهه 2020 به میزان 102 میلیون بشکه در روز نفت مصرف خواهد کرد که حجم آن تا اواسط قرن به 97 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید: «انتقال به انرژی پاک در سراسر جهان در حال وقوع است و توقف ناپذیر است. ادعاها مبنی بر اینکه نفت و گاز گزینه‌های مطمئنی برای آینده انرژی و آب و هوای جهان هستند ضعیف‌تر از همیشه به نظر می‌رسند.»

آژانس پیش‌بینی تقاضای نفت در سال 2050 را 2.4 میلیون بشکه در روز کاهش داد و به 54.8 میلیون بشکه در روز و 0.5 میلیون بشکه در روز رساند. در میان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک 45 درصد از عرضه نفت 2050 را در سناریوی تعهدات اعلام شده در آخرین گزارش به خود اختصاص داده است، در حالی که در گزارش سال گذشته 42 درصد بود.

این گزارش اذعان می‌کند که تولید روسیه در مواجهه با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مقاوم‌تر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد، بوده است. با این حال، روسیه با کمترین سناریوی بلندپروازانه خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان، همچنان برای حفظ تولید از میادین موجود یا توسعه میادین جدید بزرگ تلاش می‌کند و تولید آن تا سال 2050 به میزان 3.5 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید