سودآوری صنایع و رشد اقتصادی

0
45

رویدادهای اقتصادی و بحران‌های بین المللی در سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است مجموعه عواملی چون قیمت ارز، قیمت جهانی کالاها، بودجه 1403، اصلاح ساختار اقتصادی، نظام مالیاتی و بانکی، قیمت‌گذاری و بهبود ساختار سرمایه شرکت‌ها مجموعه عوامل تأثیر گذار بر بازار است اما دیروزه بحران جنگ اسرائیل و فلسطین به طور قطع روی بازار تأثیر قابل توجهی داشته است.

این بحران‌ها هرچند طولانی است اما در نهایت مدیریت خواهد شد چرا که منفعتی برای هیچ کشوری ندارد.

یک اقتصاد مطلوب می‌تواند پشتوانه بازار سرمایه باشد بهبود بازار سرمایه با جریان نقدینگی به سادگی امکان‌پذیر است؛ دقیقاً مشابه سال 1399 که به دلیل این که جریان نقدینگی به سمت بورس حرکت کرد، در ادامه شاخص‌های سهامی با افزایش همراه شدند. در چنین شرایطی شاهد جابجایی منافع در بازارها بودیم.

حرکت اقتصاد جهانی و کامودیتی‌ها در روند بازار سرمایه اثرگذار است بهبود نرخ پتروشیمی، نفت، سنگ آهن، مس، روی و… نشان‌دهنده وضعیت مناسب شرکت‌ها است.

نرخ بهره در اقتصاد بین‌المللی به سرعت افزایش پیدا کرد، انگلستان، اروپا و آمریکا از اواخر سال 2022 به سرعت نرخ بهره را افزایش دادند. افزایش نرخ بهره با محوریت کنترل تورم صورت گرفت اما اکنون افزایش نرخ بهره هزینه‌های مالی را به بودجه کشورها تحمیل کرده است.

با توجه به این که نرخ بهره در بالاترین مقادیر خود قرار گرفته است، انتظار می‌رود از 3 تا 6 ماه آینده این مهم رو به کاهش گذارد.

اگر به صنایع کمک شود که در تولید سودآور شوند طبیعتاً تولید آنها افزایش یافته و اثرات کاهنده روی تورم داشته و به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

همچنین صندوق توسعه ملی در شرایط بحران و خاص‌تر می‌تواند به توسعه صنایع و بازار سرمایه کمک کند.

در نظرگرفتن بخشودگی‌هایی در سیستم مالیاتی، قیمت‌گذاری و تخفیفات با این شرط که شرکت‌ها به سمت طرح‌های توسعه و صنایع پایین دستی حرکت کنند  دربودجه سال 1403، قطعاً مورد اقبال بازار سرمایه و سندیکاها قرار خواهد گرفت.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید