ناصر عاشوری قلعهرودخانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت
مشکل بنزین چگونه حل میشود؟
بصورت مستمر از تمام پالايشگاهها در حال توليد هستيم و اکنون توليد و مصرف تقريباً سر به سر شده است، بحث تراز و ناترازي به تغيير فصول سال برميگردد، وقتي مصرف بالا ميرود نگرانيها بابت تأمين سوخت نيز بيشتر ميشود اما اکنون در اين فصل سال توليد و مصرف همخواني دارد و نگراني کمتر است.بايد […]
بصورت مستمر از تمام پالايشگاهها در حال توليد هستيم و اکنون توليد و مصرف تقريباً سر به سر شده است، بحث تراز و ناترازي به تغيير فصول سال برميگردد، وقتي مصرف بالا ميرود نگرانيها بابت تأمين سوخت نيز بيشتر ميشود اما اکنون در اين فصل سال توليد و مصرف همخواني دارد و نگراني کمتر است.بايد سبد سوخت تغيير کند و از انرژيهاي نو از جمله الپيجي و سيانجي نيز در سبد گنجانده شود از طرف ديگر بايد در خودروها اصلاحات صورت گيرد يعني توليد خودروهاي با مصرف کمتر در دستور کار قرار گيرد و همچنين خودرهايي که مصرف بالا دارند در ليست حذف قرار گيرند، اصلاح اين سيستم ميتواند به حل ناترازي کمک کند. پالايشگاهها ظرفيت مشخص و محدودي دارند اينگونه نيست که بتواند براحتي توليد را افزايش دهند. قطعاً ساخت صنعت پالايشگاه هم زمانبر و هم سرمايهبر است، البته اگر دولت ساخت پتروپالايشگاه و يا پالايشگاههاي کوچک را توسط بخش خصوصي در دستور کار خود قرار دهد که سرمايهگذاري و حمايت شود هم زودتر به ثمر نشسته و بهرهبرداري ميشوند و هم اينکه توجيه اقتصادي دارد و برگشت سرمايه نيز زودتر حاصل ميشود و در عين حال به حل ناترازي کمک ميکنند. در شرايط کنوني ساخت پالايشگاه بزرگ مقرون به صرفه نيست پالايشگاههاي بزرگ هم سرمايهبرند و هم اينکه در اين شرايط در توان دولت نيست که سرمايهگذاري کند ضمن اينکه به لحاظ حقوقي و قانوني نيز دولت براي ساخت پالايشگاه ممنوعيت دارد، يعني دولت فقط ميتواند ۲۰ درصد در اين پروژهها مشارکت داشته باشد و ۸۰ درصد بايد توسط بخش خصوصي اجرا شود.اگر بخواهيم به جاي سياست واردات؛ طرحهاي جديد و توسعهاي را اجرا کنيم، منطقيتر و ارزشمندتر است زيرا به همان ميزان از خامفروشي نفت جلوگيري کرده و ايجاد اشتغال ميکند و و در واقع ساخت پالايشگاه صنعتي است که حرف براي گفتن داريم و متخصصان ايراني به به لحاظ فني ميتوانند اين پالايشگاهها را راهاندازي کنند، مواد اوليه هم در اختيار داريم، بنابراين توجيه فني، اقتصادي و منطقي داشته و قابل دفاع است که پالايشگاههاي کوچک را تقويت و حمايت کنيم.در آخرين پالايشگاه کوچک ۲۰ هزار بشکهاي ساخته شده؛ که از خوراک ميعانات گازي استفاده ميکند؛ حدود زير ۳ هزار ميليارد تومان سرمايهگذاري شده و صدر در صد خصوصي اجرا کرده و اکنون يک پالايشگاه ۱۵۰ هزار بشکهاي هم در دست افتتاح است که ۴۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد.