• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۱:۰۲:۲۸
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

لزوم اولویت بندی در برقی کردن خودروها

۲۱ آبان ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, خودرو, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

دنیا به سمت خودروهای برقی در شتاب است. به هدف کاهش آلاینده‌ها و کاهش گازهای گلخانه‌ای بویژه در شهرهای بزرگ. برخی از دولت‌ها، که میزان آلایندگی خودروئی در آنها خیلی کمتر از اینجاست، برای حذف خودروهای فسیلی سوز در کشورشان ضرب العجل تعیین کرده‌اند. بانک جهانی البته تذکر می‌دهد که برقی سازی تنها یک عنصر از “حمل و نقل جامع و پایدار ” است و به چالش‌های دیگر حمل و نقل از جمله ازدحام، دسترسی‌ها، ایمنی جاده‌ها، وسعت زمین مورد نیاز برای زیر ساخت‌های حمل و نقل، کاهش سفرهای غیر ضروری و تسهیل سفرهای غیر موتوری (پیاده روی و استفاده از دوچرخه) نمی‌پردازد .

در ایران هم چند سال است که علی رغم کاستی زیاد در زیر ساخت‌ها، خودرو برقی تشویق می‌شود. در هدف گذاری برنامه هفتم توسعه سهم قابل توجهی برای خودروهای برقی و هایبرید پیشنهاد شده است: عرضه 200 هزار دستگاه خودرو برقی و هیبریدی در سال پایانی این برنامه. اما سؤال اینست که با توجه به محدودیت منابع، برقی سازی بهتر است ابتدا از چه نوع خودروهایی شروع شود؟ طبعاً اولویت باید به انواعی داده شود که آلایندگی بیشتری دارند. برای رسیدن به آلاینده‌ترین نوع خودرو می‌شود به سراغ آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران رفت.

مطابق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منبع 70 درصد از ذرات معلق کوچک‌تر از 5/ 2 میکرون (PM2.5) در شهر تهران وسایل نقلیه هستند و 30 درصد دیگر توسط منابع ساکن تولید می‌شوند. از آن 70 درصد، خودروهای سواری شخصی با 4/ 1 درصد، تاکسی‌ها یک درصد، مینی بوس ها 4 درصد، موتور سیکلت ها 10 درصد، اتوبوس‌ها 30 درصد و خودروهای سنگین (کامیون) 23 درصد  سهم دارند که نقش فرسودگی خودرو در این آلودگی‌ها پر رنگ است.

این نسبت‌ها در مورد سایر آلاینده‌ها (عمدتاً گازهایی مانند مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد و NOx و اُزن که برخی از آنها اثر گلخانه‌ای دارند) جور دیگری ست. مطابق همان گزارش، منبع 85 درصد از سایر آلاینده‌ها (گازها) در شهر تهران وسایل نقلیه هستند و 15 درصد دیگر توسط منابع ساکن تولید می‌شوند. از آن 85 درصد، خودروهای سواری شخصی با 49 درصد، تاکسی‌ها 14 درصد، مینی بوس ها یک درصد، موتور سیکلت ها 18 درصد، اتوبوس‌ها یک درصد و خودروهای سنگین 2 درصد سهم دارند. مطابق گزارش بانک جهانی، اولویت مبارزه در کشورهای توسعه یافته با انتشار گازهای گلخانه ایست، حال آنکه در کشورهای در حال توسعه اولویت مبارزه با آلاینده‌های معلق در هوا است.

با توجه به آمار بالا، کامیون، علی رغم سهم قابل توجه آن در تولید ذرات معلق، نمی‌تواند پاسخ اولویت برقی سازی خودروها باشد. چرا که عرصهٔ فعالیت کامیون‌ها عمدتاً ً بیرون شهر است و حضور آن در شهر بر حسب ضرورت است. گرچه، بر خلاف برخی اظهار نظرهای غیر واقع بینانه، نمی‌توان از حضور کامیون در شهر جلوگیری کرد ، اما با نصب فیلتر دوده بر روی اگزوز کامیون‌های فعال در شهر می‌توان از درجه آلایندگی آنها کاست.

اتوبوس‌های شهری (عمدتاً شرکت واحد) متهم اصلی در اشاعه ذرات معلق هستند با سهم سی درصدی و لذا پاسخ اول هستند به ضرورت برقی سازی؛ کما اینکه در سال‌های گذشته، فرایند گاز سوز کردن خودروها از اتوبوس شروع شد و اولین اتوبوس برقی (با استفاده از شبکه بالا سری) در خیابان دماوند تهران بکار گرفته شد. اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی بدلیل محدود بودن دایره فیزیکی فعالیتشان به داخل شهر و مشخص بودن محل‌های پارکینگ‌های آنها، براحتی می‌توانند توسط سیستم شارژ پشتیبانی شوند. اولویت دادن به برقی سازی اتوبوسهای عمومی همچنین می‌تواند منعکس کننده اراده واقعی حاکمیت (دولت و شهرداری‌ها) برای توسعه برقی سازی و تحقق هوای پاک در کلان شهرها باشد؛ از طریق سرمایه گذاری در زیر ساخت و دادن امتیازهای ویژه به این شیوه از حمل و نقل عمومی.

بنظر می‌رسد موتورسیکلت‌ها با سهم 10 درصدی در تولید ذرات جامد و 18 درصدی در تولید گازهای آلاینده (بخصوص در مناطق مرکزی تهران)، نامزد دوم برای برقی سازی باشند. موتور سیکلت ها نیز بدلیل محدود بودن دایره فیزیکی فعالیتشان به داخل شهر می‌توانند توسط سیستم شارژ در سطح شهر پشتیبانی شوند. تفاوت موتور سیکلت با اتوبوس اما در ماهیت مالکیت آنهاست. اتوبوس‌های شرکت واحد اموال عمومی هستند اما موتور سیکلت مالک خصوصی دارد. با توجه به قیمت ناچیز بنزین، قانع کردن مالکین فعلی موتورسیکلت‌های بنزین سوز به تبدیل مرکوب شان به نوع برقی با مانع ” قیمت” مواجه است و همچنین قیمت باتری. واردات یا تولید موتور سیکلت برقی در داخل تنها یکی از حلقه‌های فرایند برقی سازی ست و همه ماجرا نیست. بی توجهی به اقتصاد موتور سیکلت برقی می‌تواند به شکست این فرایند منجر شود.

چالش قانع کردن شهروندان به تعویض مرکوب شان به نوع برقی در مورد خودروهای سواری (اعم از شخصی و تاکسی) هم صادق است. واردات یا تولید خودرو برقی در داخل تنها یکی از حلقه‌های فرایند برقی سازی ست و همه ماجرا نیست. بی توجهی به اقتصاد خودرو برقی و تاکسی برقی می‌تواند به شکست این فرایند منجر شود. با توجه به قیمت ناچیز بنزین، قانع کردن مالکین فعلی تاکسی‌های بنزین سوز به تبدیل مرکوب شان به نوع برقی با مانع ” قیمت” مواجه است و همچنین قیمت باتری. این دغدغه برای خریدار خودرو سواری برقی هم وجود دارد. لذا تاکسی و سپس خودرو سواری را می‌توان در اولویت‌های سوم و چهارم برقی سازی قرار داد. تاکسی‌ها بدلیل محدود بودن دایره فیزیکی فعالیتشان به داخل شهر می‌توانند توسط سیستم شارژ در سطح شهر پشتیبانی شوند در حالیکه خودرو سواری در خارج شهر و شهر مقصد هم نیازمند خدمات شارژ است. تفاوت دیگر تاکسی و خودرو سواری در ماهیت مالکیت آنهاست. تاکسی کالای سرمایه‌ای ست اما خودرو سواری کالای شخصی و مصرفی محسوب می‌شود. در انتها:

الف) استفاده از خودرو برقی از غلظت آلاینده‌ها در مناطق شهری می‌کاهد. اما برقی که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در نیروگاه حرارتی تولید می‌شود برق پاک نیست و اثر کربن در آن پر رنگ است. لذا استفاده از چنین برقی ما را به هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای نمی‌رساند. در حال حاضر میزان برق تولید شده از منابع تجدید پذیر درصد بسیار ناچیزی از کل برق تولید شده در کشور را تشکیل می‌دهد (تقریباً 1000 مگاوات). با علم به قیمت ناچیز سوخت‌های فسیلی، بی توجهی به اقتصاد تجدید پذیر ها می‌تواند به شکست هدف کاهش کربن در کشور منجر شود. اقتصاد برقی سازی شامل سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت سیستم‌های شارژ هم هست.

ب) بانک جهانی در جمع بندی گزارش خود تاکید می‌کند که با توجه به زمان بر بودن فرایند برقی سازی، نباید اقدامات جاری برای کار آمدتر کردن خودروهای احتراق داخلی رها شوند.

تگ ها: آلایندگی خودروئیآلاینده هابرقی کردن خودروخودروخودروهای برقیگازهای گلخانه ای
مطلب قبلی

شمشیر دو لبه سیاست کاهش عرضه نفت

مطلب بعدی

همایش مدیران ارشد بانک سپه برگزار شد

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

همایش مدیران ارشد بانک سپه برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید