• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۹:۱۰
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

خودروسازان ایرانی توان رقابت کیفی خودرو را دارند؟

۲۹ آذر ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, خودرو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فرحان پورسلیم روزنامه نگار: اخیراً گزارشی مبنی بر میزان تولید خودرو در ایران منتشر شده که نشان از تولید بیشتر خودرو در ایران نسبت به کشورهای اروپایی دارد. اما آیا تولید خودرو به تعداد بالا مهم‌تر است یا کیفیت خودرویی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟

افزایش حجم تولید صنایع در هر کشوری جزو اولویت‌های آن کشور به شمار می‌رود تا از این طریق، فروش و در نتیجه رشد صنعت سرعت بگیرد. هدف‌گذاری افزایش تولید در بخش خودروسازی ایران نیز طی چند سال گذشته به طور جدی دنبال می‌شود؛ طوری که تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده بود. اما با رسیدن به ماه‌های پایانی سال می‌توان پی برد که تولید این تعداد خودرو عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

وب‌سایت انجمن تولیدکنندگان اروپا اخیراً گزارشی منتشر کرده که بر اساس داده‌های آن تولید خودروی سواری در ایران طی 9 ماهه سال 2023 بالاتر از کشورهایی مانند انگلستان، روسیه، ترکیه، ایتالیا و فرانسه بوده است.

مقایسه آمار تولید خودرو ایران و کشورهای دیگر

بر اساس این گزارش، تولید 9 ماهه سال جاری میلادی در ایران به نسبت 9 ماهه سال گذشته، 8.1 درصد افت دارد که عمدتاً به دلیل کاهش تقاضا در بازار کشور است. همین امر باعث شد تا تولید کل خودرو در خاورمیانه و آفریقا 2.3 درصد به نسبت سال گذشته کاهش یابد؛ زیرا کاهش تولید ایران نزدیک به 60 درصد از کاهش کل تولید در منطقه را به خود اختصاص داده است.

باید در نظر داشت که گزارش فوق، تنها آمار تولید خودروهای سواری را لحاظ کرده و برای مقایسه دقیق، بهتر است آمار کل خودروهای تولیدشده ایران به نسبت سایر کشورها لحاظ شود که در این صورت، احتمالاً وضعیت کمی متفاوت‌تر باشد.

میزان تولید خودرو در ایران طی بازه زمانی بیشتر از ترکیه، تایلند، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا است. آلمان با دو میلیون و 973 هزار دستگاه بالاترین میزان تولید خودرو در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد که از ژانویه تا سپتامبر سال جاری حدود 3.5 برابر ایران، خودرو تولید کرده است؛ اما چین با تولید 17 میلیون و 537 هزار دستگاه حدود 32 درصد از کل تولید خودرو در جهان را به خود اختصاص داد.

حتی در صورتی که آمار تولید خودرو در ایران بیشتر از تمامی کشورهای اروپایی باشد، آیا می‌توان با اکتفا به این موضوع، تعابیر دیگری از صنعت خودروسازی ایران داشت؟

ناتوانی خودروسازان ایرانی در رقابت با بازار جهانی

در حال حاضر یکی از افتخارات صنعت خودروسازی کشور، مقایسه تعداد خودروهای تولیدی با کشورهایی نظیر ترکیه است. باید در نظر داشت که قدمت خودروسازی ایران به بیش از 50 سال می‌رسد که این صنعت با اقدامات درست می‌توانست طی پنج دهه، به یک مقام در بازار جهانی دست یابد؛ اما صادرات این صنعت تنها به تعداد بسیار محدود و به عراق و چند کشور آفریقایی خلاصه می‌شود.

ریشه ناتوانی محصولات ایرانی در اشغال بازار خودرو جهان را می‌توان در کیفیت پایین و امنیت نه‌چندان جالب این خودروها پیدا کرد. خودروهایی که معمولاً بدون انجام تست ایمنی همانند یورو انکپ و C-NCAP به فروش می‌رسند و مشتریان نیز حق انتخاب دیگری ندارند.

از سوی دیگر طبق اعلام خودروسازان دولتی، این شرکت‌ها از چندین سال گذشته زیان‌ده هستند. این در حالی است که هدف‌گذاری آنان برای تولید خودرو بیشتر، روز به روز بالاتر می‌رود. در چنین وضعیتی تولید تعداد خودروی بالاتر، تنها به کاهش کیفیت قطعات، افزایش اشتباهات مونتاژی در خط تولید و در نهایت به نارضایتی بیشتر خریداران این محصولات می‌انجامد.

بنابراین بهتر است پیش از مقایسه تعداد خودروهای تولیدشده در ایران و کشورهای اروپایی، کیفیت و مشخصات فنی خودروهایی که در آلمان، بریتانیا، فرانسه و سایر کشورها به تولید می‌رسند نسبت به محصولات ایرانی بررسی شوند و در نهایت به مقایسه آمار تولید پرداخته شود؛ هرچند از لحاظ آماری نیز میزان تولید خودروها در ایران به نسبت به نسبت اهداف و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باز هم پایین‌تر است.

 

 

 

 

تگ ها: تولید خودروخودروخودروسازان ایرانیرقابت کیفی خودرو
مطلب قبلی

فرایند سنتی تجارت ایران در حال تغییرات اساسی است

مطلب بعدی

شناخت فناوری های نوظهور ستاد نانو الزامی است

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

شناخت فناوری های نوظهور ستاد نانو الزامی است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

«نقش اقتصاد» به بررسی کاهش تولید و قیمت نفت خام ایران و پیامدهای آن پرداخت؛ نفت در تنگنای تولید و قیمت

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: گزارش اخير سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) نشان مي‌دهد که توليد نفت خام ايران در ماه...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تحلیل تحریم‌های آمریکا علیه چین و تأثیر آن بر صادرات نفت ایران پرداخت؛ تنش‌های آمریکا و چین گریبانگیر نفت ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: تحريم‌هاي جديد ايالات متحده عليه پالايشگاه مستقل شينهاي در شهر کانگژو چين و شرکت بائوگانگ اپراتور...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی روزنامه نگار: در ماه‌هاي اخير بازار بورس ايران به يکي از حساس‌ترين تقاطعات تحولات سياسي و اقتصادي...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس ریشه‌های بحران بازار مسکن را بررسی کرد؛ مثلث ویرانگر بازار مسکن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس دلایل نوسانات بازار سرمایه را زیر ذره بین برد؛ بازار سرمایه در دوراهی یاس و امید

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید