• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۹ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۲:۵۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

خودروسازان ایرانی توان رقابت کیفی خودرو را دارند؟

۲۹ آذر ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, خودرو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فرحان پورسلیم روزنامه نگار: اخیراً گزارشی مبنی بر میزان تولید خودرو در ایران منتشر شده که نشان از تولید بیشتر خودرو در ایران نسبت به کشورهای اروپایی دارد. اما آیا تولید خودرو به تعداد بالا مهم‌تر است یا کیفیت خودرویی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟

افزایش حجم تولید صنایع در هر کشوری جزو اولویت‌های آن کشور به شمار می‌رود تا از این طریق، فروش و در نتیجه رشد صنعت سرعت بگیرد. هدف‌گذاری افزایش تولید در بخش خودروسازی ایران نیز طی چند سال گذشته به طور جدی دنبال می‌شود؛ طوری که تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده بود. اما با رسیدن به ماه‌های پایانی سال می‌توان پی برد که تولید این تعداد خودرو عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

وب‌سایت انجمن تولیدکنندگان اروپا اخیراً گزارشی منتشر کرده که بر اساس داده‌های آن تولید خودروی سواری در ایران طی 9 ماهه سال 2023 بالاتر از کشورهایی مانند انگلستان، روسیه، ترکیه، ایتالیا و فرانسه بوده است.

مقایسه آمار تولید خودرو ایران و کشورهای دیگر

بر اساس این گزارش، تولید 9 ماهه سال جاری میلادی در ایران به نسبت 9 ماهه سال گذشته، 8.1 درصد افت دارد که عمدتاً به دلیل کاهش تقاضا در بازار کشور است. همین امر باعث شد تا تولید کل خودرو در خاورمیانه و آفریقا 2.3 درصد به نسبت سال گذشته کاهش یابد؛ زیرا کاهش تولید ایران نزدیک به 60 درصد از کاهش کل تولید در منطقه را به خود اختصاص داده است.

باید در نظر داشت که گزارش فوق، تنها آمار تولید خودروهای سواری را لحاظ کرده و برای مقایسه دقیق، بهتر است آمار کل خودروهای تولیدشده ایران به نسبت سایر کشورها لحاظ شود که در این صورت، احتمالاً وضعیت کمی متفاوت‌تر باشد.

میزان تولید خودرو در ایران طی بازه زمانی بیشتر از ترکیه، تایلند، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا است. آلمان با دو میلیون و 973 هزار دستگاه بالاترین میزان تولید خودرو در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد که از ژانویه تا سپتامبر سال جاری حدود 3.5 برابر ایران، خودرو تولید کرده است؛ اما چین با تولید 17 میلیون و 537 هزار دستگاه حدود 32 درصد از کل تولید خودرو در جهان را به خود اختصاص داد.

حتی در صورتی که آمار تولید خودرو در ایران بیشتر از تمامی کشورهای اروپایی باشد، آیا می‌توان با اکتفا به این موضوع، تعابیر دیگری از صنعت خودروسازی ایران داشت؟

ناتوانی خودروسازان ایرانی در رقابت با بازار جهانی

در حال حاضر یکی از افتخارات صنعت خودروسازی کشور، مقایسه تعداد خودروهای تولیدی با کشورهایی نظیر ترکیه است. باید در نظر داشت که قدمت خودروسازی ایران به بیش از 50 سال می‌رسد که این صنعت با اقدامات درست می‌توانست طی پنج دهه، به یک مقام در بازار جهانی دست یابد؛ اما صادرات این صنعت تنها به تعداد بسیار محدود و به عراق و چند کشور آفریقایی خلاصه می‌شود.

ریشه ناتوانی محصولات ایرانی در اشغال بازار خودرو جهان را می‌توان در کیفیت پایین و امنیت نه‌چندان جالب این خودروها پیدا کرد. خودروهایی که معمولاً بدون انجام تست ایمنی همانند یورو انکپ و C-NCAP به فروش می‌رسند و مشتریان نیز حق انتخاب دیگری ندارند.

از سوی دیگر طبق اعلام خودروسازان دولتی، این شرکت‌ها از چندین سال گذشته زیان‌ده هستند. این در حالی است که هدف‌گذاری آنان برای تولید خودرو بیشتر، روز به روز بالاتر می‌رود. در چنین وضعیتی تولید تعداد خودروی بالاتر، تنها به کاهش کیفیت قطعات، افزایش اشتباهات مونتاژی در خط تولید و در نهایت به نارضایتی بیشتر خریداران این محصولات می‌انجامد.

بنابراین بهتر است پیش از مقایسه تعداد خودروهای تولیدشده در ایران و کشورهای اروپایی، کیفیت و مشخصات فنی خودروهایی که در آلمان، بریتانیا، فرانسه و سایر کشورها به تولید می‌رسند نسبت به محصولات ایرانی بررسی شوند و در نهایت به مقایسه آمار تولید پرداخته شود؛ هرچند از لحاظ آماری نیز میزان تولید خودروها در ایران به نسبت به نسبت اهداف و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باز هم پایین‌تر است.

 

 

 

 

تگ ها: تولید خودروخودروخودروسازان ایرانیرقابت کیفی خودرو
مطلب قبلی

فرایند سنتی تجارت ایران در حال تغییرات اساسی است

مطلب بعدی

شناخت فناوری های نوظهور ستاد نانو الزامی است

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

شناخت فناوری های نوظهور ستاد نانو الزامی است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

حمله امریکا به 3 مرکز هسته ای ایران: فردو – نطنز و اصفهان / ترامپ: هواپیماهای آمریکایی سایت‌های هسته‌ای ایران را بمباران کردند و برگشتند

۱ تیر ۱۴۰۴

آنچه این روزهای حملات هوایی باید رعایت کنید / کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند حتما بخوانند

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وال استریت ژورنال: اسرائیل توان یک جنگ بلندمدت با ایران را ندارد

۳۰ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ساختمان های آسیب دیده و نظارت مستمر بر نرخ بلیت قطار خبر داد. به...

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعطای «سهمیه ویژه» کالاهای اساسی به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی گفت: کالاهای اساسی مورد...

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

استراتژی گذر از نوسانات بورس

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

  علی رئوفی- بازار سرمايه ذاتاً بازاري پرنوسان است و همين نوسانات، آن را به بستري مناسب براي سرمايه‌گذاري حرفه‌اي و...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید