مافیای مسکن مقابـل کاهش قیمت ها مقاومـت میکند

0
128

اعظم السادات هراتی روزنامه نگار: یک کارشناس حوزه مسکن، گفت: بانک مرکزی ایران و مرکز آمار ایران با انتشار آمارهای غیر واقعی، در تلاش هستند تا اقدامات دولت در حوزه مسکن را خنثی کنند. مجید گودرزی کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با روزنامهٔ “نقش اقتصاد” دربارهٔ ساماندهی بازار مسکن، گفت: با وجود تلاش‌های دولت برای ساماندهی بازار مسکن و تأثیرات جزئی این تلاش‌ها در کاهش قیمت‌ها، اما بانک مرکزی ایران و مرکز آمار ایران با انتشار آمارهای غیر واقعی، در تلاش هستند تا اقدامات دولت را خنثی کنند.

وی افزود: با وجود کاهش حدود 30 درصدی قیمت مسکن و نبود خریدار در بیشتر نقاط کشور و تلاش سوداگران برای فرار از ریزش قیمت‌ها، اما مراکز انتشار آمارهای رسمی تنها دو درصد کاهش را منتشر کردند و معلوم نیست منبع این آمارها کجاست. این کارشناس حوزه مسکن، ادامه داد: بنظر می‌رسد منبع آمارهای رسمی پلتفرم‌های داخلی شده است که درج قیمت هیچ محدودیتی در آن‌ها ندارد و هر فروشنده قادر است از صبح تا بعد از ظهر هزاران درصد به قیمت‌های پیشنهادی خود اضافه کنند.

گودرزی با بیان این‌که معاملاتی که در دفاتر رسمی ثبت می‌شوند، هنوز در آمارهای رسمی جایی ندارند، گفت: مراکز انتشار آمارهای رسمی منافع کسانی را در نظر می‌گیرند که با منافع جامعه در تضاد آشکار است، این آمارها اکنون بخشی از بحران سازی و آشوب در بازار مسکن شده است. وی با تأکید بر این‌که این آمارها کذب و جهت دار هستند و زمانی منتشر می‌شوند که قیمت مسکن نزولی می‌شود، افزود: دو سال پیش هم اتحادیه مشاوران املاک کشور به استناد معاملاتی که در دفاتر ثبت شده بود، خبر از کاهش 15 درصدی قیمت مسکن داده بود که بلافاصله بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آمار افزایش 4 درصدی قیمت مسکن را منتشر کردند که این اختلاف در آمارهای منتشره نشان از آشفتگی بزرگ در بخش انتشار آمارهای رسمی دارد.

این کارشناس حوزه مسکن، ادامه داد: از آن‌جایی که این آمارها منبع و مأخذ تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی است، کذب بودن این آمارها باعث تصمیمات غلط در سطح گسترده می‌شود. گودرزی تصریح کرد: برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم، دادستان کل کشور و نمایندگان مجلس باید به این آمارها که مصداق «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» شده‌اند، ورود کنند.

وی با بیان این‌که دروغگویی رسمی بازار کاملاً قفل شده مسکن را که به کلید اقتصاد معروف است و قادر است صدها رستهٔ شغلی را به رونق باز گرداند، بحرانی‌تر می‌کند، گفت: اکنون با کاهش انتظارات تورمی و سرکوب شدید تقاضا هیچ راهی بغیر کاهش قیمت نیست و مافیای مسکن به شدت در مقابل این کاهش قیمت مقاومت می‌کند ‌. کارشناس حوزه مسکن با اشاره به درج آگهی‌ها در این بخش، گفت: بخش مهمی از ساماندهی بازار مسکن، ساماندهی آگهی‌های کاذب و آمارهای رسمی غیر واقعی و جهت دار است. که امیدواریم دولت، مجلس و مردم جلوی سو استفاده مافیا از آمارهای رسمی را بگیرند. بی اعتبار کردن آمارهای رسمی و ضربه زدن به اعتماد عمومی باید جرم انگاری شود. گودرزی تأکید کرد: دولت باید متوجه تأثیر آمارهای غیر واقعی بر بازار باشد و مانع از انتشار آمارهای کذب شود. آمارها باید با داد و ستد رسمی مطابقت پیدا کند، نه با معاملات صوری. قیمت‌های کاذب و بازی‌های سودجویانه بازار نباید در آمارهای رسمی منعکس شود. وی با طرح این سؤال که نقش زمین در هزینهٔ ساخته شدن یک واحد مسکونی چیست؟ گفت: چرا با وجود فراوانی زمین در کشور، تأثیر این مؤلفه بر نرخ مسکن اینچنین بالا است؟ آماری که سازمان نظام مهندسی همه ساله به عنوان فهرست بها اعلام می‌کند، یکی از منابع محاسبه قیمت واقعی مسکن در ایران است. دیگر منبع آما مناقصاتی است که همه روزه در نشریات منتشر می‌شود، پیمانکارانی که برنده این مناقصات می‌شوند سود خود را محاسبه کرده‌اند. این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به هزینه ساخت هر متر مربع مسکن، گفت: هزینه ساخت حول و هوش همان ارقامی است که در طرح نهضت ملی مسکن بین 8 تا 12 میلیون تعیین شده است. این بازه قابل تغییر است و می‌تواند کمتر و بیشتر از این ارقام شود به ویژه در روستاها با مصالح ارزان‌تر و ضعیفتر نرخ‌ها کمتر خواهد بود ولی در شهرها هزینه کرد بالاتر است. مشارکت‌های ساخت و ساز نیز منبع خوبی برای محاسبه هزینه ساخت مسکن هستند. امروزه مشارکت‌ها بین سازنده و مالک زمین عموماً 50 درصدی است یعنی اگر ساخت مسکن بین 8 تا 12 میلیون تومان باشد، همان مقدار هزینه زمین است. گودرزی بیان کرد: با توجه به این موارد، قیمت واقعی هر متر مربع زمین باید چیزی بین 8 تا 12 میلیون باشد چون در زمان ساخت و در قراردادهای مشارکت و دیگر منابع به چنین ارقامی می‌رسیم. در 99 درصد زمین‌های ایران مشارکت 10 به 90 برای سازنده صرفه اقتصادی ندارد و ملاک تنها مناطق 1، 2 و 5 تهران
است. این الگو همه جا اجرا می‌شود و در شهرستان‌ها و روستای ما نسبتی بین قیمت مسکن و درآمد افراد وجود ندارد.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید