آسیب شناسی طرح جامع حمل و نقل؛ نیازی که فراموش شد

0
70

عباس قربانعلی بیک کارشناس حمل و نقل: طرح جامع حمل و نقل کشور با گذشت دو دهه از عمر آن و شاید پنج دهه از اولین بررسی‌ها، همچنان به عنوان یک سند حاشیه‌ای در پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل محسوب می‌شود و شایسته است برای هدفمندی بیشتر و بهره مندی بهتر مردم از این سرمایه گذاری‌ها با آسیب شناسی و استفاده از تجربیات دیگر کشورها تغییرات اساسی در آن ایجاد گردد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در اردیبهشت 1400 در مورد طرح جامع حمل و نقل تصریح می‌کند که طی سال‌های گذشته، طرح‌های توسعه‌ای متعددی در بخش‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی به صورت از هم گسیخته و بدون لحاظ کردن ماهیت شبکه‌ای موضوع حمل و نقل، به صورت جزیره‌ای تصویب و به موقع اجرا گذاشته شده‌اند.

طرح ملی راه آهن National rail plan, NRP، یک طرح بلند مدت بلند پروازانه و جامع است که هدف آن تبدیل راه آهن هند به یک شبکه حمل و نقل مدرن، با ظرفیت بالا و کارآمد است. این طرح که توسط وزارت راه آهن هند تهیه شده است، یک نقشه راه برای تقویت زیرساخت‌های ریلی، افزایش کارایی عملیاتی و افزایش سهم راه آهن در حمل و نقل بار و مسافر ارائه می‌نماید.به طور کلی، طرح ملی راه آهن نمایانگر یک چشم انداز متحول کننده برای راه آهن هند است، با هدف قرار دادن آن به عنوان یک سیستم حمل و نقل در کلاس جهانی که باعث رشد اقتصادی، کاهش اثرات زیست محیطی و افزایش جابجایی بار و مسافر در سراسر کشور می‌شود.

به نظر می‌رسد طرح جامع حمل و نقل کشور با گذشت دو دهه از عمر آن و شاید پنج دهه از اولین بررسی‌ها، همچنان به عنوان یک سند حاشیه‌ای در پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل محسوب می‌شود و شایسته است برای هدفمندی بیشتر و بهره مندی بهتر مردم از این سرمایه گذاری‌ها با آسیب شناسی و

استفاده از تجربیات دیگر کشورها تغییرات اساسی در آن ایجاد گردد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید