چرا ایده “همستر کامبت” افراد را قلقلک می‌دهد؟

0
78

سامان سفالگر روزنامه نگار: در روزهای گذشته بازی کریپتویی “همستر کامبت” در کشورمان با جنجال‌های زیادی همراه شده است. بازی که در قالب آن افراد با ضربه‌زدن روی صفحه نمایشگر گوشی تلفن همراه خود کسب سکه مجازی می‌کنند و برخی به این مسئله اشاره داشته‌اند که امکان تبدیل این سکه‌های مجازی با پول واقعی در آینده وجود دارد.به گزارش نقش اقتصاد؛ در این راستا، تبِ انجام بازی همستر کامبت در کشورمان بالا گرفته و برخی به آن به چشم کسب درآمد در بازار رمز رمزارزها می‌نگرند.

حامیان این ایده نیز به طور خاص می‌گویند که طراحان بازی همسترکامبت توانسته‌اند پیوندها و روابط نزدیکی را با برخی صرافی‌های مرتبط با بازار رمزارزها برقرار کنند و همین مسئله شانس ارزشمند شدن رمزارز همستر کامبت (که قرار است در آینده ارائه شود) را افزایش داده است.

بااین‌حال، دراین‌رابطه برخی کارشناسان در کشورمان هشدار داده‌اند که چندان هم نمی‌توان مسائلی که در مورد بازی کریپتویی همستر کامبت مطرح می‌شود را باور کرد و باید توجه داشته باشیم که استفاده از فیلترشکن جهت انجام بازی همستر کامبت در کشورمان، در نوع خود حاکی از دسترسی به یک محتوای غیرقانونی است و همین موضوع نشان می‌دهد که موانع و مشکلات در قالب بازی همستر کامبت و آنچه درآمدزایی از آن ادعا می‌شود، به‌ویژه در کشورمان کم نیست.

بااین‌همه، اینکه می‌بینیم تبِ انجام بازی همستر کامبت در یک دوره زمانی محدود در کشورمان به‌شدت بالا می‌گیرد، در نوع خود ریشه در 3 مؤلفه مهم و محوری دارد. به بیان ساده‌تر، گرایش عمومی به انجام بازی همستر کامبت به‌ویژه در میان نسل‌های جوان کشورمان، تحت‌تأثیر سه محرک محوری است که توجه به آن‌ها ضروری است. اولاً، در سال‌های اخیر و هم‌زمان با اوج‌گرفتن بازار رمزارزها در جهان، بسیاری از افراد در اقصی‌نقاط جهان به نحوی جدی در پیِ این مسئله بوده و هستند تا بتوانند در مدت‌زمان کوتاهی به پول و ثروت برسند.

به بیان ساده‌تر، این تفکر در حوزه بازار رمزارزها جاافتاده که می‌توان به خود جنبید و در قالب این بازار نوظهور، پول‌دار شد. گزاره‌ای که برای نسل‌های جوان بسیار جذاب است و اساساً به همین دلیل است که می‌بینیم در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، شمار افرادی که بازی همستر کامبت را در اقصی‌نقاط جهان انجام می‌دهند، به بیش از 80 میلیون نفر افزایش‌یافته و این بازی کریپتویی را به یک پدیده محبوب تبدیل کرده که همچنان نیز روند اقبال عمومی به آن صعودی است.

در حقیقت، ناشناخته بودن حوزه بازی‌های کریپتویی و این تصور که امکان انفجار آن‌ها و پول‌سازی از طریق آن‌ها رویدادی قریب‌الوقوع است، نقشی مهم در اقبال روزافزون به این عرصه در میان افکار عمومی جهان بازی کرده و می‌کند. دوم اینکه پس از اوج‌گیری بحث و جدل‌ها در مورد بازی همستر کامبت در کشورمان، با مطالعه گزارش‌ها و مقالات مختلف، کمتر دیده‌ایم که به طور قاطع آن قبیل از مواردی و ادعاهایی که در مورد بازی همستر کامبت و کسب درآمد از این بازی کریپتویی مطرح می‌شود، رد شده باشند. در حقیقت، نوعی فضای مبهم دررابطه‌با این بازی کریپتویی شکل‌گرفته که در قالب این فضا، بسیاری بر این باورند که اظهارنظرهای قطعی در مورد بازی کریپتویی همستر کامبت را صرفاً می‌توان در آینده انجام داد. همین مسئله سبب شده تا اقبال افکار عمومی به انجام بازی مذکور به نحو قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد. این در حالی است که اگر در همان آغازِ کار، با استدلال‌های روشن و مشخص، برخی ادعاهای مطرح در قالب بازی همستر کامبت رد می‌شدند، با وضعیت کنونی روبه‌رو نبودیم.

در نهایت سوم اینکه برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که بازار رمزارزها و پدیده‌های مختلف مطرح در قالب این بازار، تا حد زیادی می‌توانند به واقعیت‌های آتی اقتصاد جهان شکل دهند. به بیان ساده‌تر، از نگاه بسیاری از تحلیلگران، آینده اقتصاد جهان به سمتِ دیجیتالی‌شدن فزاینده حرکت خواهد کرد و در این فضا، بایستی انتظار ظهور پدیده‌های تازه‌ای را داشته باشیم که شاید عینی‌ترین آن‌ها تغییر تصور و گفتمان سنتی در مورد پول و ارزش اقتصادی باشد. اساساً به همین دلیل است که طیف‌های زیادی از افراد به‌نوعی سعی دارند تا به‌زعم خود و به اشکال گوناگون با روندهای آتی مخصوصاً در حوزه بازار رمزارزها همراه شوند و کنشگری در قالب یک بازی کریپتویی نظیر همستر کامبت را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کنند.

معادله‌ای که سرازیرشدن سیل قابل‌توجهی از افراد در کشورمان به سمت انجام بازی‌های کریپتویی و البته از چشم‌اندازی کلان به سمت بازار رمزارزها را به دنبال داشته است. در این چهارچوب، این‌طور به نظر می‌رسد که برای مقابله با استدلال‌های غیرمنطقی در فضای بازار رمزارزهای و بازی‌های کریپتویی، به‌ویژه از منظر حکمرانی حوزه‌های مذکور در کشورمان، به‌جای برخوردهای قهری باید با استدلال‌های منطقی به‌پیش رفت و اقناع افراد و نه ردِ صرف ایده‌هایی نظری آنچه در قالب بازی کریپتویی همستر کامبت مطرح می‌شود را در دستور کار قرارداد.

دراین‌رابطه، به طور خاص شاهد بوده‌ایم که به‌تازگی معاون فرهنگی – اجتماعی پلیس فتای فراجا در موضع‌گیری گفته است که “در حال ارزیابی تهدیدات و آسیب‌های احتمالی بازی همستر کامبت هستیم”. معادله‌ای که برونداد و نتایج آن می‌تواند نقشی مهم در اقناع افکار عمومی که درگیرِ این بازی هستند بازی کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید