دستِ ایران همچنان از بازارهای اقتصاد بین المللی کوتاه خواهد ماند

0
53

سعید شمس روزنامه نگار: «چین علی‌رغم خشم تهران از حمایت مجدد پکن از ادعاهای ارضی امارات متحده بر جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس، بار دیگر بر این موضع خود پافشاری کرد. جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی نشست مشترکی داشتند که در بند 26 بیانیه پایانی آن، ادعای ارضی امارات بر جزایر سه‌گانه تکرار شده است». دور زدن ایران توسط چین موضوعی است که بارها و بارها تکرار شده است تا مشخص شود، تکیه 100 درصدی ایران در مسائل سیاست خارجی روی این شریک هم قاره‌ای نمی‌تواند منطقی و توام با حفظ منافع ملی باشد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با «نقش اقتصاد» در واکنش به حمایت چین از مواضع امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی می‌گوید: اینکه چینی‌ها برخلاف موضع ایران، موضع گیری داشته‌اند اصلاً چیز عجیب و غریبی نیست. در واقع رابطه دیپلماتیک کشورها با کشورهای دیگر بر اساس منافع ملی است و هر کار و هر اظهارنظری را در راستای مصالحشان ببینند، انجام خواهند داد. یعنی امروز مالکیت ایران در جزایر سه گانه را نادیده می‌گیرند و فردا هم هر چه را که مطلوب شرکایشان باشد، بدون توجه به حقوق مسلم ایران لحاظ می‌کنند. ببنید! چین با امارات در سال حدود 47 میلیارد داد و ستد دارد، آنهم در حالی که تجارت سالانه این کشور با ایران از رقم 7 میلیاد دلار فراتر نمی‌رود. پس باید اذعان داشت، چاره‌ای جز تجدیدنظر اساسی در نوع رابطه با نظام بین الملل نداریم. با این توضیح که اگر شرایط فعلی ماندگار باشد، دستِ ایران همچنان از بازارهای اقتصاد
بین المللی کوتاه خواهد ماند.

کارشناس بین الملل می‌افزاید: در واقع باید اذعان داشت، گستاخی چین علیه ایران غیرمنتظره نیست. یعنی این ما هستیم که باید از استقلال، عزت، تمامیت ارزی، منافع و مصالح و. خودمان دفاع کنیم و در این مسیر سنگ تمام بگذاریم.به گفته وی، در جهانِ امروز همه فعالیت‌ها با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی است. پس حالا که چین در مسیر تبدیل شدن به اقتصاد اول دنیا است، دلیلی نمی‌بیند در موضوعی، شرایط و نظر ایران را لحاظ کند.این چهره تصریح می‌کند: وقتی هنوز هم عده‌ای در داخل تحریم را بی اثر و حتی فرصت! می‌دانند، طبیعی است که چین یا هر کشور دیگری هم سوءاستفاده کند و هم در بزنگاه‌های بین المللی به راحتی ایران را دور بزند. معنی این شرایط چیزی جز این نیست که باید همه تلاشمان را به کار بگیریم تا برای همیشه از شرِ تحریم‌ها خلاص شویم.

بیگدلی در ادامه با اشاره به سوءِ مدیریت ملموس در سیاست خارجی تصریح می‌کند: جای تأسف دارد که گروهی تندرو با نظرات رادیکال در درون نظام حکمرانی رسوخ کرده‌اند و در همه حوزه‌ها، به ویژه حوزه مهمِ سیاست خارجی برای نظام و کشور هزینه سازی می‌کنند. لازم است، به هر طریق ممکن دستِ تمامیت خواهان از مسئولیت‌های مهم کوتاه شود و کار به عهده کاردانان گذاشته شود.وی توضیح می‌دهد: ایران در شرایطی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری می‌رود که ایران در قبال نظام بین الملل شرایط به قاعده پیچیده‌ای دارد. از یک سو گره بازنشدنی برجام، از یک سو همسویی شائبه برانگیز برخی از همسایه‌ها با اسرائیل، از یک سوی دیگر احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید، به ما این پیام را می‌دهد که باید دولتی قوی، مقتدر و آشنا به مسائل بین الملل روی کار بیاید تا بتواند، اوضاع کاملاً پیچیده را مدیریت کند.

بیگدلی در پایان تاکید کرد، چینی‌ها به دور زدن ایران عادت دارند. در واقع به جای اینکه چینی‌ها را متهم کنیم، خودمان باید چاره‌ای بیاندیشیم تا شرایط برای گره گشایی از اقتصاد فراهم شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید