• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۵:۵۲:۴۵
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

در گفتگو با عضو اتاق بازرگاني تهران وضعيت بازار خودرو بررسي شد
راهکار عبور از وضعیت آشفته بازار خودرو

۲۹ خرداد ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اسلایدر سه, اقتصاد کلان, خودرو, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فاطمه جوادی روزنامه نگار: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که دولت بعدی برای عبور از وضعیت آشفته صنعت و بازار خودرو باید ارتقاء تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد و به موازات آن واردات خودرو را دنبال کند؛ به نحوی که خودرو به عنوان یک کالای مصرفی در خدمت مردم باشد، نه این که مردم در خدمت خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای باشند.صنعت خودرو دولتی اداره می‌شود و بحث واگذاری سهام خودروسازان در حد یک وعده باقی مانده است؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه قیمت خودرو دستوری تعیین می‌شود و به تبع آن تولید خودرو برای خودروساز صرفه اقتصادی نداشته و کمبود تولید بازار را آشفته می‌کند؛ بماند که برای همان تعداد ناکافی خودروی تولید شده، خودروساز انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت تولیدات خود ندارد.

در نتیجه چنین وضعیتی، دو خودروساز بزرگ دولتی با زیان انباشته بیش از 200 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند و در شرایطی قرار گرفته‌اند که با تعداد پرسنل بالا و بهره‌وری پایین، نه راه پس دارند و نه راه پیش.

از سوی دیگر، بازار خودرو هم در وضعیت ملتهبی به سر می‌برد. خودرو از یک کالای مصرفی به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل، به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و تحت‌تاثیر نوسانات نرخ دلار و تورم بالای موجود قرار گرفته است، به گونه‌ای که در چند ماه گذشته بی‌سابقه‌ترین افزایش قیمت خودرو به دنبال جهش نرخ ارز رقم خورده است و خودروهایی که در کشورهای همسایه دیگر از رده خارج محسوب می‌شوند، در ایران به مدد تورم به گنجی ارزشمند بدل شده و به ابزاری برای سوداگری و دلالی تبدیل شده‌اند.

در شرایطی که هم خودروساز از وضعیت فعلی ناراضی است و به دنبال راهی برای تنفس می‌گردد و هم دست مردم به عنوان مصرف‌کننده از خرید خودرو کوتاه شده است، دولت بعدی باید چه سیاست‌هایی را در حوزه خودرو دنبال کند تا قدری از التهابات موجود در صنعت و بازار خودرو کاسته شود؟

در همین زمینه هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: دولت باید یک برنامه بلندمدت برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو داشته باشد و در کنار این موضوع و تا زمانی که ارتقاء انجام شود، باید با واردات، التهابات بازار را مدیریت کند؛ تا زمانی که واردات را در مدار نیاوریم، این التهاب از بین نمی‌رود.

وی افزود: باید به یک نتیجه نهایی برسیم که آیا ما در تولید خودرو مزیت رقابتی داریم یا نداریم، کاملاً نامشخص است که خودروساز ما به دنبال ساخت چه کلاس خودرویی است و بلاتکلیفی خودروساز به اجتماعی که ما در آن زندگی می‌کنیم نیز، در حال تسری است و شهرداری مجبور شده برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی از چین اتوبوس وارد کند تا از این بی‌تکلیفی خارج شود.

یاریجانیان ادامه داد: اسم خودمان را خودروساز گذاشته‌ایم، اما در بسیاری از کلاس‌های خودرویی، خودرو نداریم، برای مثال ناوگان تاکسیرانی ما نیاز به ون دارد، اما تولید ون در کشور ناچیز است یا برای تأمین امنیت شخصیت‌های خودمان، تولید خودروی ضدگلوله نداریم. در زمینه تولید انواع وانت هم محدودیت بسیاری وجود دارد و وانت با تکنولوژی قدیمی و مصرف سوخت بیشتر تولید می‌شود که اگر سوخت گران شود، استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد. همچنین آمبولانس‌هایی که داخل کشور تولید می‌شود که استانداردهای جهانی را ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: برای عبور از تمام این موارد، باید به سمت بهینه‌سازی حرکت کنیم. متاسفانه تا زمانی که به بهینه‌سازی فکر نکنیم، حداقل روی چند کلاس خودرویی متمرکز نشویم و خودروی خوب نسازیم تا به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم، همین وضعیت فعلی ادامه می‌یابد که ماشین‌های دهه هفتاد و هشتاد را تولید کنیم.

با شرکت‌های خارجی مطرح خودرو بسازیم

این فعال اقتصادی تاکید کرد: روی ساخت هیچ نوع خودرویی مزیت نداریم، اما می‌توان با شرکت‌های خارجی مطرح مانند تویوتا سرمایه‌گذاری مشترک انجام داد و خودرو تولید کرد.

یاریجانیان توضیح داد: در کشور ما یک ماشین ساخته می‌شود و سپس برای استفاده خاصی مانند تاکسیرانی یا پلیس راهور به کار گرفته می‌شود، در حالی که در کشورهای دیگر تاکسی به دنیا می‌آید و ماشین از روز اول به عنوان تاکسی طراحی می‌شود. ماشین‌ها باید بهینه‌سازی شوند، به‌طوری که از روز اول باید بگوییم که این ماشین، تاکسی است، اگر این کار را انجام دهیم می‌توانیم بگوییم با استانداردهای جهانی برای رفاه اجتماعی مردم مطابقت داریم.

با حجم انبوه خودروهای فرسوده شبیه کوبا شده‌ایم

وی اظهار کرد: اگر واردات خودرو اتفاق نیفتد، با حجم گسترده‌ای از ماشین‌های قدیمی و فرسوده مواجه خواهیم شد و از لحاظ این همه ماشین قدیمی و پرمصرف و پراستهلاک یک مقدار هم در حال شبیه شدن به کوبا هستیم و اینها هزینه‌هایی است که داریم به مردم خودمان تحمیل می‌کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: بسیاری از کشورها ماشین را 5 ساله می‌فروشند، ولی ما ماشین را از قبل ثبت‌نام می‌کنیم و قرعه‌کشی انجام می‌دهیم، در حالی که هیچ جای دنیا خودرو را به این روش نمی‌فروشند. خودرو کالایی مصرفی است، باید به این نتیجه برسیم که خودرو در خدمت خانواده باشد، نه این که منابع مالی خانواده برای خرید خودرو به هر قیمتی هزینه شود.

تگ ها: اتاق بازرگانی تهرانبازار خودروخودرووضعیت آشفته بازار خودرو
مطلب قبلی

بورس و اعتماد عمومی

مطلب بعدی

راهکار خانه‌دار کردن افراد بی‌خانه

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

راهکار خانه‌دار کردن افراد بی‌خانه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید