بورس و اعتماد عمومی

0
83

میثم زالی کارشناس بازار سرمایه:روش اشتباه دعوت مردم به بورس باعث شد تا سهامداران تجربه خوبی را از سرمایه‌گذاری در بورس نداشته باشند، بنابراین باید مراقب بود تا اعتماد مردم به بورس از بین نرود، زیرا در غیر اینصورت شاهد خروج سرمایه‌های مردم از بورس و ورود آن به بازارهای غیرمولد خواهیم بود. نقش بازار سرمایه در ایران برای تأمین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی مشابه کشورهای پیشرفته نیست، در ایران تأمین مالی واحدهای تولیدی بانک محور بوده و تاکنون فرهنگسازی درستی برای تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه صورت نگرفته است. سرمایه‌گذاران با فواید و مزایای بهره‌مندی از بازار سرمایه و راه‌های تأمین مالی از طریق این بازار آشنا نیستند در نتیجه بهتر است سازمان بورس در این زمینه ورود و تصمیمات لازم را برای فرهنگسازی واحدهای دولتی اتخاذ کند.

بازار سرمایه، نماد مشارکت مردم در جهش تولید است، بازار سرمایه با ایفای نقش خود زمینه حضور مردم در بورس و نیز ورود سرمایه‌های خرد به این بازار را فراهم می‌کند که همین امر نویدبخش جهش تولید و مشارکت مردم در رونق تولید خواهد بود.

لازم به ذکر است نقش مهم وزارت صمت در تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی بسیار با اهمیت است، تاکنون سیستم بانکی نتوانسته نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کند، بنابراین بهتر است اقدامی صورت گیرد تا دفتر تأمین مالی وزارت صمت بیشتر از آنکه تولیدکنندگان را به سمت تأمین مالی از طریق سیستم بانکی هدایت کند، اقدامات لازم را جهت فرهنگسازی واحدهای تولیدی برای استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی بازار سرمایه به کار گیرد.سرمایه‌گذاران باید از آرامش نسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار و نسبت به این موضوع آگاه باشند که سود مناسبی را از این بازار در مقایسه با دیگر بازارها کسب می‌کنند. در این صورت سرمایه‌گذاران ترغیب می‌شوند تا به جای سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و بازارهای موازی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

متاسفانه سیستم بانکی به دلیل حضور سوداگرایانه خود در بخش غیرمولد کشور، تمایل چندانی برای هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد ندارد، به همین منظور باید نسبت به جبران این خلأ از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه تلاش کرد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید