• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۰:۵۱
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد»  از موانع ادغام‌شدن ایران در ابتکارهای  مهم اقتصادی منطقه‌ای  و بین‌المللی  گزارش  می دهد: نقش زیرساخت‌های جاده‌ای ایران در معادلات جهانی

۳۰ تیر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

محمد ارفع روزنامه نگار: زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ارتباطات، از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری هستند. در این راستا، دولت‌های مختلف در اقصی‌نقاط جهان بودجه‌های قابل‌توجهی را در این زمینه تصویب می‌کنند و شاهد اجرایی‌شدن پروژه‌های عمرانی در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای مختلف جهان هستیم.

به گزارش خبرنگار «نقش اقتصاد»؛ ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و باتوجه‌به موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپلیتیک کشورمان و قرارگرفتن آن در چهارراه‌های ارتباطی غرب آسیا و البته قرارگرفتن آن در مجاورت دریای خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس، همه‌وهمه توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی در کشورمان را به یک الزام راهبردی تبدیل کرده‌اند.

بااین‌همه مرور تجربیات سال‌های اخیر به طور خاص از وجود 2 چالش مهم و قابل توجه در حوزه توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کشورمان خبر می‌دهند. چالش‌هایی که بعضاً سبب شده‌اند تا کشورمان در روند پیوستن به برخی از ابتکارهای مهم اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی، به واسطه ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای خود با چالش‌های جدی رو به رو شود و این موضوع خود در مقام مانع جهت ادغام شدن ایران در ابتکارهای اینچنینی ایفای نقش کند.

اولاً باید توجه داشته باشیم که در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در کشورمان، شرکت‌ها و کارگزاران ایرانی از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برخوردارند بااین‌حال، اغلب آن‌ها به این مسئله اشاره دارند که سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای برای آن‌ها با چالش‌های جدی به‌ویژه از حیث بازگشت سرمایه همراه است.

بعضاً حتی در برخی موارد به این نکته اشاره شده که بازگشت سرمایه از طریق تعرفه‌های مصوب دریافت عوارض جاده‌ای برای شرکت‌های فعال در حوزه راه‌سازی کشورمان تا سال‌ها نیز به طور می‌انجامد. در این چهارچوب، سرمایه‌گذاران و افراد فعال در این شرکت‌ها به طور خاص به این مسئله اشاره می‌کنند که اگر قرار باشد سرمایه خود را مثلاً در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند، بازگشت سرمایه آن‌ها به‌مراتب راحت‌تر و البته با سود قابل‌توجه‌تری محقق خواهد شد.

معادله‌ای که سبب شده سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌سازی در کشورمان آن‌گونه که بایدوشاید باتوجه‌به ظرفیت‌های قابل‌توجه داخلی ایران، رشد پیدا نکند. دوم اینکه باید توجه داشته باشیم که ایران سال‌هاست تحت‌تأثیر فشارها و تحریم‌های اقتصادی گسترده خارجی است.

مسئله‌ای که در سال‌های اخیر و پس از خروج یک‌جانبه دولت آمریکا از توافق برجام در سال 2018 و سرازیر شدن سیلی از تحریم‌ها علیه کشورمان، ماهیت حاد و شدیدتری را نیز به خود گرفته است. یکی از تاثیرات منفی و مخرب این موضوع را می‌توان در حوزه توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کشورمان مشاهده کرد. در حقیقت، تحمیل سیلی از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به کشورمان سبب شده تا ایران نتواند آنگونه که باید و شاید اقدام به جذب سرمایه گذاری خارجی کند.

در کشورهای مختلف دنیا، استفاده از گزینه سرمایه‌گذاری خارجی از جمله مؤلفه‌هایی است که نقشی مهم و محوری را در توسعه زیرساخت‌های آن‌ها به‌ویژه در حوزه جاده‌ای بازی می‌کند. این همان موضوعی است که ایران سال‌هاست از آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت‌های غربی علیه خود محروم است.

البته که در چند سال اخیر به طور خاص به این مسئله اشاره شده که امضای توافق مشارکت راهبردیِ ایران با چین و روسیه سبب خواهد شد تا پای شرکت‌های این کشورها در امر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و جاده‌ای ایران باز شود. بااین‌حال، این موضوع هنوز آن‌گونه که بایدوشاید و به نحوی ملموس، جلوه‌های عینی خود را به نمایش نگذاشته و ماهیت عملیاتی و عینی را به خود نگرفته است.

مسائل و معادلاتی که همه‌وهمه سبب شده‌اند تا بخش توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کشورمان با چالش‌های جدی روبه‌رو باشد و این زیرساخت‌ها متناسب با نیاز زمانه کشورمان رشد و توسعه پیدا نکنند. معادله‌ای که در درازمدت، درصورتی‌که به نحوی جدی مخاطب قرار نگیرد، می‌تواند حامل چالش‌ها و مشکلات به‌مراتب جدی‌تری برای کشورمان باشد.

تگ ها: اقتصاد کشورتوسعه اقتصادیحمل و نقلزیرساخت های جاده ای
مطلب قبلی

زیان 460 همتی 7 بانک ایرانی

مطلب بعدی

حمل‌ونقل در دولت پزشکیان

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

حمل‌ونقل در دولت پزشکیان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید