• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۴:۴۷
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» از بازار زیرزمینی فروش کد ملی در بازار خودرو کشور گزارش می‌دهد:بازار سیاه خریـد کارت ملی

۱۲ مرداد ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

محمد ارفع روزنامه نگار:اواخر سال گذشته با سرعت گرفتن واردات خودروهای صفرکیلومتر و محدودیت واردات برای هر نفر، خبر فروش کد ملی و بازار سیاه آن با قیمت‌هایی همچون 200 میلیون تومان و 300 میلیون تومان داغ شد. در عرض یک روز کاربران توانستند پلتفرم‌های آگهی اینترنتی را با آگهی فروش کد ملی پر کنند با اینکه در آن زمان این اخبار تکذیب شد و یا عواقب حقوقی فروش کدملی به فروشندگان گوشزد با این حال در چند روز گذشته و پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، کلاهبرداران اینترنتی باز هم با ترفندهای جدید و با نرخ‌های جدید دست به خریدوفروش کد ملی زدند.

اگر سری به پلتفرم‌های اینترنی خریدوفروش همگانی بزنید خواهید دید که فروشندگانی هستند که حاضرند در ازای دریافت هزینه کارت ملی خود را در اختیار واردکنندگان خودروهای کارکرده بگذراند با اینکه این پلتفرم‌ها طبق قوانین به‌سرعت خریدوفروش این چنینی را از روی اپ یا سایت خود پاک می‌کنند اما به دلیل استفاده برخی از این فروشندگان از راه کارهای دورزدن هوش مصنوعی این پلتفرم‌ها می‌توانند چند دقیقه یا حتی ساعاتی آگهی خود را به نمایش بگذراند تا قیمت‌ها در این بازار به‌روز شود، به‌گونه‌ای که اخیراً یکی از وب‌سایت‌های خبری ادعا کرده که نرخ جدید برخی افراد برای فروش کد ملی جهت واردات خودروهای کارکرده از 500 میلیون تومان آغاز می‌شود و در مواردی تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد.

پیش از این در اسفند ماه سال گذشته، مبلغی که واسطه‌ها و افراد به واسطه کد ملیشان دریافت می‌کردند، براساس قیمت نهایی خودرو و فاصله قیمت بازار و کارخانه بود هر چقدر این فاصله زیاد می‌بود،‌ سود فروش کد ملی بیشتر می‌شد.

در همان زمان در بین خودروهای مدیران خودرو ارزش کد ملی (برای ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه) بین 50 تا 100 میلیون تومان برآورد می‌شد. برای خودروهای کرمان موتور این عدد از 100 تا 290 میلیون تومان بود. حواله محصولات ایران خودرو نیز از 150 تا 350 میلیون تومان قیمت می‌گرفت. برای خودروی هایما ارزش حواله، ‌350 میلیون تومان،‌ دنا حدود 150 میلیون تومان و پژو 206 نیز 200 میلیون تومان بود.

حواله محصولات سایپا نیز از 15 تا 100 میلیون تومان برآورد شده بود، به عنوان مثال در خودروی کوییک جی ایکس،‌ عدد یاد شده در حدود 15 میلیون تومان و کوییک اس و کوییک آر از 80 تا 100 میلیون تومان بود. حواله شاهین نیز 100 میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. همچنین در محصولات گروه بهمن حواله رسپکت 200 میلیون تومان،‌ فیدلیتی و دیگنیتی هم 300 میلیون تومان بود. اما خودروهای وارداتی در صدر این لیست‌ها بودند؛‌ حواله (تکمیل وجه شده در سامانه یکپارچه خودرو)‌ هیوندای کرتا و تویوتا کرولا بین 400 میلیون تومان تا 650 میلیون تومان بود.

در همان زمان حتی خریدوفروش کد کلی و سوءاستفاده از آن به کد ملی جانبازان نیز رسید، در مورد خودروهایی که ارزش ارزی آن‌ها 25 هزار یورو بود برای جانبازان 50 درصد،‌ بین 700 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان خریدوفروش می‌شد. برای خودروهای 30 هزار دلار (برای جانبازان 60 درصد) و همچنین خودروهای 35 هزار دلار (برای جانبازان 70 درصد) به ترتیب از یک میلیارد تومان تا سه میلیارد تومان دریافت می‌شد.

به هر صورت وزارت صمت در خصوص خریدوفروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو در آن زمان تأکید کرد که این اقدام وجاهت قانونی ندارد و هرگونه واگذاری (فروش) کد ملی و سایر مدارک مرتبط به شخص ثالث تخلف است.

در اطلاعیه وزارت صمت آمده بود: «باتوجه‌به اخبار منتشره در فضای مجازی پیرامون خریدوفروش کد ملی (اسناد سجلی) اشخاص حقیقی جهت موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، بدین‌وسیله ضمن تأکید بر عدم وجاهت قانونی چنین اقداماتی، به اطلاع عموم می‌رساند که هرگونه واگذاری (فروش) کد ملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث جهت موضوعاتی نظیر ثبت‌نام خودرو تخلف و در صورت اطلاع این وزارت، موجب سلب اولویت خواهد بود.

ضمناً بر رفتار افراد هنجارشکن نیز (اشخاصی که مبادرت به سوءاستفاده از کد ملی سایرین می‌کنند) مسئولیت حقوقی و کیفری جاری خواهد بود؛ لذا ضرورت دارد شهروندان با هوشیاری و اطلاع‌رسانی به سایرین، مانع از هرگونه سوءاستفاده دراین‌خصوص شوند».

اما این روند غلط در فروردین امسال نیز از سوی نمایشگاه‌داران تکرار شد به همین علت اتحادیه نمایشگاه‌داران به متخلفان اخطار داد و اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، در همین ارتباط می‌گوید از سال گذشته اخطارهای مختلفی را به نمایشگاه‌داران برای اقدامات غیرقانونی داده‌ایم و حتی اعلام کرده‌ایم اگر توسط نمایشگاه‌داران خرید کد ملی انجام شد با آنها برخورد جدی می‌کنیم. در همین ارتباط مجوز فعالیت برخی از نمایشگاه‌داران باطل شده است؛ اما در قالب نامه‌ای رسماً به تمام صنف اعلام کرده‌ایم که این موضوع تخلف است. این نامه به شرح زیر است:

«پیرو شایعاتی در خصوص خریدوفروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوع واردات و ثبت‌نام خودرو بدین‌وسیله این اتحادیه ضمن تکذیب این موضوع به مردم هشدار می‌دهد هرگونه واگذاری کد ملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث تخلف و موجب سوءاستفاده افراد سودجو می‌باشد و عواقب سنگین حقوقی کیفری و مالیاتی در پی خواهد داشت.»

حال که روند این روند غلط به یک‌رویه نادرست در بازار زیر زمینی کشور تبدیل شده است و پس از چندی دوباره در روزهای گذشته بالا گرفته است دوباره نیز مسئولان با تکذیب و اطلاعیه دادن و مصاحبه‌های مختلف تلاش داران تا دست کلاهبرداران را از این بازار دور کنند به طور مثال هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، درباره خریدوفروش کارت‌های ملی برای واردات خودرو توضیح داد باتوجه‌به اینکه فرایندها و چگونگی اجرای آیین‌نامه واردات خودرو توسط عموم مردم هنوز مشخص نشده و بانک مرکزی نیز به طور شفاف اعلام کرد، هنوز منبع تأمین ارز این خودروها مشخص نیست. تمام خرید و فروش‌های کارت ملی که باهدف واردات خودروهای دست‌دوم در حال انجام است قانونی نیست و عواقب زیان‌باری برای خریدار کارت ملی خواهد داشت.

وی افزود: این احتمال برای خریدار وجود دارد که نتواند از امتیاز کارت ملی در ازای پولی که پرداخت کرده استفاده کند؛ زیرا هنوز نحوه اجرای آیین‌نامه آزادسازی خودروهای وارداتی شفاف نیست و ابهامات فراوانی دارد و مهم‌ترین ابهام همان نحوه تأمین ارز توسط بانک مرکزی است. وقتی منبع تأمین ارز مشخص شود و دستورالعمل‌های لازم به شکل جدید ابلاغ و جزئیات شفاف شود ممکن است شرایط خاصی برای واردات وضع شده باشد و بر مبنای آن واردات مشمول همه نشود؛ به طور مثال ممکن است که این شرط گذاشته شود که واردکننده باید در خارج از کشور حساب داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: انجمن همواره با مکانیزم‌هایی که ایجاد رانت می‌کند مخالف است و اگر خریدوفروش با این هدف انجام شود موافق نیست و آن را به ضرر بازار آزاد می‌داند. برداشت ما این است که اگر روال واردات خودروهای نو به شکل منطقی و طبیعی ادامه پیدا کند، بازار به‌گونه‌ای رقابتی خواهد شد که دیگر نیازی به واردات خودروهای دست دو نباشد و قانون‌گذار نیز به طور شفاف اشاره کرده که هدف از واردات خودروهای دست‌دوم تنظیم بازار است.

مطلب قبلی

سه سال پر چالش برای هموفیلی‌ها

مطلب بعدی

بریکس غرب را به چالش می‌کشد؟

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

بریکس غرب را به چالش می‌کشد؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

سخنگوی قوه قضاییه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند/ قوه قضاییه هیچ اغماضی ندارد/ تشکیل پرونده برای همتی و میرسلیم

قیمت خودروهای وارداتی

قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴ / طلا به کانال ۶.۹ میلیونی سقوط کرد

پایان بورس امروز شنبه 21 تیر 1404 / بازگشت شکننده بازار سهام

خشکسالی بی‌سابقه و کاهش منابع آبی تهران/ برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف جوابگو است؟

۱۰ درصد از چک‌ها برگشت خورد!

بازار اجاره مسکن نفس چاق کرد!

اقتصاد اسرائیل در باتلاق جنگ/ اسرائیل برای اولین بار از جهان کمک نقدی خواسته است

تداوم سقوط بورس/ قتل عام ۹۰ درصد نمادها در تالار شیشه‌ای

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت خودروهای وارداتی

قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴ / طلا به کانال ۶.۹ میلیونی سقوط کرد

پایان بورس امروز شنبه 21 تیر 1404 / بازگشت شکننده بازار سهام

خشکسالی بی‌سابقه و کاهش منابع آبی تهران/ برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف جوابگو است؟

۱۰ درصد از چک‌ها برگشت خورد!

بازار اجاره مسکن نفس چاق کرد!

تداوم سقوط بورس/ قتل عام ۹۰ درصد نمادها در تالار شیشه‌ای

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه

از بازار مسکن چه خبر؟

پرداخت وجه بلیت پروازهای کنسل شده چه شد؟

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

«نقش اقتصاد» از تأثیرات مخرب کمبود برق بر امنیت غذایی کشور گزارش می دهد؛ طوفان ناترازی و بحران کشاورزی

هزینه تحصیل فرزندان در بخش خصوصی سر به فلک کشید؛ تحصیـل لاکچـری!

«نقش اقتصاد» در گزارشی به چالش‌های هدررفت گاز و تأثیر آن بر معیشت خانوار پرداخت تحدید معیشت با تهدید بحران انرژی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به دلایل افت صادرات نفت ایران و چالش‌های پنهان آن پرداخت؛ آیا بهار نفتی ایران دوباره خزان شد؟

عوامل کلیدی گسترش و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت در کشور واکاوی شد بارسنیگن یارانه سوخت بـر دوش اقتصـاد

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس، عوامل مؤثر بر نوسانات بازار املاک واکاوی شد ابتلای بازار مسکن  به سندرم تورم

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید