مدیرکل بهزیستی استان تهران  در گفتگو با «نقش اقتصاد»: عدالت در توزیع یارانه‌ها را باید در دستور کار قرار دهیم

0
40

زینب فدایی روزنامه نگار: مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: هدفمندی یارانه‌ها با قانونی که در مجلس تصویب شده باید به سمتی برود که عدالت در توزیع یارانه‌ها اتفاق بیفتد که اگر این عدالت اتفاق بیفتد به نفع مددجویان اجتماعی است.

محمد نصیری مدیر کل بهزیستی استان تهران در گفتگو با «نقش اقتصاد» درباره نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: نظام پرداخت یارانه مبتنی بر قانون یعنی قانون هدفمندی یارانه‌ها است که هرسال این قانون مصوبات جدیدی را در مجلس شورای اسلامی دارند و به واسطه آن هم سازمان هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: هر گونه تصمیمی قانونی برای افزایش، کاهش و یا تغییر رویکرد در اجرای نظام پرداخت یارانه‌ها در اختیار مجلس است. دولت می‌تواند ریل گذاری کند و پیشنهاد دهد آن چیزی که از روح قانون بر می‌آید و رویکرودی که دولت جدید در شعارهای ورودی‌اش دارد این است که حمایت بیش و پیش از اقشار آسیب پذیر و اجرای واقعی هدفمندی یارانه‌ها است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: اگر قرار است سوبسید یا منفعتی یا یارانه‌ای پرداخت شود این به مخاطب نهایی پرداخت شود و آن افزایش پیدا کند. یارانه‌ای سازمان بهزیستی در حوزه انرژی می‌دهد، جامعه هدف بهزیستی معلولین‌اند که جزوی از اقشار این جامعه هستند و یکی از مهمترین معضلات آنها هم حمل و نقل است. سؤال اینجا است که چقدر معلولین از این یارانه استفاده می‌کنند. در کنار آن فردی که چند ماشین در خانه دارند و از این یارانه سوخت استفاده می‌کنند.

نصیری گفت: هدفمندی یارانه و سیاستی که دکتر پزشکیان انجام داده و روح قانونی که در مجلس تصویب شده است باید براساس آن این مسیر را به سمتی ببریم که عدالت در توزیع یارانه‌ها باشد که اگر این عدالت اتفاق بیفتد به نفع مددجویان اجتماعی است.

وی درباره این که با تغییر دولت یارانه‌های سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد حذف می‌شود یا ادامه دارد گفت: پرداخت یارانه قانون است و ارتباطی به تغییر دولتها ندارد. آن چیزی که از صحبت‌ها و گفتمان پزشکیان برداشته شده حمایت بیشتر از جامعه هدف دستگاه‌های حمایتی است.مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: آن چیزی که ما به عنوان خدمتگذاران جامعه هدف در سازمان بهزیستی از آمدن دکتر پزشکیان برداشت کرده‌ایم این است که روح جدیدی را بر تارک سازمان و مجموعه مددجویان برای افزایش مدل‌های حمایتی و عدالت در پرداخت است.نصیری ادامه داد:  افزایش مدلهای حمایتی در سطح مجلس در حال انجام است و نحوه پرداخت در دست مجلس است.وی درباره این که قوه قضاییه چگونه می‌تواند به تنهایی برای تأمین نیازهای اقشار کم بهره جامعه مثل بهزیستی و کمیته امداد کمک کند گفت: چندسالی است که شروع شده و باید توسعه پیدا کند. مهم‌ترین موضوعی که در حوزه مددجویان است بحث ناآگاهی آنها از حقوقشان و عدم امکان دفاع از حقوقشان، زمانی که مورد ظلم قرار می‌گیرند که البته مرکز مشاوران قوه قضاییه که زیر نظر خود معاونت حقوقی قوه قضاییه شکل گرفته است در حال حاضر معاضدت رایگان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را انجام می‌دهند. این مراکز مشاوران نیاز به توسعه دارند تا بتوانند آگاهی بخشی و شناخت بیشتری را برای افرادی که در این قضیه وجود دارند انجام دهند.مدیرکل بهزیستی افزود: بخش دیگر جامعه هدف سازمان بهزیستی معلولین است. دسترسی، مناسب سازی و رعایت حقوق آنها است. به عنوان مثال فردی که نابینا یا ناشنوا است می‌خواهد در دادگاه حاضر شود آنها نیازهای خاصی دارند. باید فضا را برای احقاق حقوق یک فرد معلول مناسب سازی کنیم که البته در همه دستگاه‌ها این کار باید انجام شود. نصیری ادامه داد: بخش دیگر جامعه هدف سازمان بهزیستی حوزه کودکان است. حوزه کودک دو بخش دارد بخش دادستانی به مفهوم تعیین و تکلیف که احکام آن را بدهد و بخش دیگر بحث نگهداری و حمایت که سازمان بهزیستی متولی آن است. که البته در این حوزه نیازمند راه اندازی محاکم و جایگاه دوستدار کودک است چرا که فضای کودکان نباید مانند فضای دادگاه‌های عمومی و جاههای دیگر باشد.وی گفت: نکته بعدی این است که قضاتی که می‌خواهند در این حوزه تصمیم بگیرند باید قضاتی باشند که علاوه بر تخصص باید با موضوع و آموزش حوزه مشاوره کودک و روانشناسی آنها آشنا باشند. که البته در این زمینه اتفاقاتی خوبی افتاده که در سند تحول قوه قضایی این موضوع آمده است که امیدواریم این سند اجرایی شود. مدیرکل بهزیستی درباره مناسب سازی وسایل نقلیه معلولین گفت: ما تفاهم نامه‌ای را با شرکت سایپا درباره مناسب سازی خودروهای داخلی امضا کرده‌ایم که با هزینه‌های کمتری این خودروها تولید شود. البته صنعت خودرو ما از تعهدات خود فعلاً عقب است.وی گفت: اگر با سیاست‌هایی که دولت در واردات خودرو در پیش گرفته، امیدواریم شرایط بوجود بیاید که بتوانیم در موضوع معلولین موفق شویم.نصیری با بیان این که خودروهای مناسب معلولین فقط خودروهای اتوماتیک نیست گفت: صندلی، نحوه قرارگرفتن فرمان و دکمه‌های راهنما و همچنین نحوه ورود و خروج از ماشین و دسترسی به صندوق عقب همه از مؤلفه‌های مناسب سازی است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید