لزوم اصلاحات ساختاری در بازار سرمایه

0
19

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه: پیرامون اثرگذاری حمایت 10 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از بازار سرمایه باید گفت قاعدتاً ایجاد هرگونه تقاضایی می‌تواند در همان مقطع زمانی اثرات رو به بالایی در قیمت سهام داشته باشد. اما اگر توانسته‌ایم با تزریق مستقیم نقدینگی و وام در رشد تولید موفق باشیم با ایجاد تقاضا در بازار سرمایه از طریق تزریق مستقیم نقدینگی هم می‌توان وضعیت بازار را بهبود بخشید.

اما واقعیت این است همانطور که نتوانستیم با وام و تزریق نقدینگی تولید را افزایش دهیم و میل سرمایه گذاران را به افزایش تولید افزایش دهیم، نمی‌توانیم در بلند مدت با هر میزان تزریق نقدینگی و ایجاد تقاضا روند بازار را به روند سالم عادی برگردانیم.

این مشوق‌ها و تزریق نقدینگی از دو جنبه تأثیر می‌گذارد، تأثیر اول، اثر تقاضایی است که خودشان ایجاد می‌کنند که اثرگذاری آن هم متناسب با میزان متوسط معاملاتی است که در آن روزها انجام می‌شود و به همان اندازه به رشد بازار اثر می‌گذارد. اما تأثیر دوم، اثر مثبت روانی است که عده‌ای را به این خوشبین می‌کند که بازار سرمایه مهجور نیست یا اینکه بازار تا چند روز مثبت خواهد بود و عده‌ای بخواهند از این مثبت‌های موقتی استفاده کنند و این افراد تقاضا ایجاد می‌کنند اما این تقاضاها پدیده ضربه بهمنی نخواهد بود. چراکه تقاضای ثانویه ایجاد شده وقتی که این حمایت نقدینگی قطع شود، یک فشار فروش ایجاد می‌کند بنابراین به این مثبت‌ها نباید خوشبین بود چون تقاضای ثاونیه به دنبال خروج سریع است و در نهایت هم هیجانات بازار را تشدید می‌کند.پیشنهاد این است که این حمایت‌ها را در کنار اقدامات اساسی اجرا کنیم و این اقدامات هماهنگ و همزمان اعمال شوند.زمانی بازار سرمایه می‌تواند شرایط مناسبی داشته باشد که از جذابیت لازم برخوردار باشد تا سرمایه گذاران آزاد و مستقل تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته باشند. وقتی مسائل زیربنایی بازار را حل نکردیم و با مشکلات زیادی در بازار مواجه هستیم، هر میزان نقدینگی را هم که وارد کنیم هر چند موجی را بر روی قیمت‌ها ایجاد می‌کنیم اما بعد از اینکه این نقدینگی مصرف شد، وضعیت بازار به روز اول برمی‌گردد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید