پُست جان روزت مبارک!

0
33

پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفه‌ای DBA : قبل از عصر پست الکترونیکی، نامه‌ها در سرتاسر جهان به صورت دست‌نویس و از طریق پست ارسال می‌شد و حتی امروزه، خدمات پستی نقش مهمی در تحویل بسته‌ها در سراسر جهان دارد و روز جهانی پست نیز بر همین موضوع تاکید دارد. شبکه پستی بین المللی شامل میلیون‌ها کارگر که میلیاردها پست را از طریق صدها هزار اداره پست منتقل می‌کنند، جوامع را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند.

روز جهانی پست سالگرد تأسیس اتحادیه جهانی پست است و هر ساله در 9 اکتبر برگزار می‌شود. هدف این اتحادیه ایجاد و حفظ فرآیند ارسال بین المللی در سراسر جهان بود. “ملالی نیست جز دوری شما ” را خوب یادمان هست که آغازگر نامه‌هایمان بود، یادم هست سال 1363 بود (زیاد هم دور از ذهن نیست) برادرم هنوز بدنیا نیامده بود و دایی‌ام برای حج بسفر رفته بود و از مکه برای سلامتی مادرم و نوزادش نامه نوشته بود و این نکته مرا بفکر واداشت که الان وقتی پیامی را ارسال می‌کنیم آنطرف دنیا کسی در “حال نوشتن…” است و ما بصورت زنده با او از طریق نوشتاری دیجیتالی در ارتباطیم.

پیشرفت علم و تکنولوژی که باعث سهل شدن خیلی کارها شده است و استفاده از فن آوری های جدید در زندگی کنونی بشر علاوه بر امکان دسترسی بیشتر به جهان‌های تازه، گاهی استرس و نگرانی را هم می‌زداید اما گاهی هم آدم دلش برای پستچی‌ای تنگ می‌شود که وقتی صدای موتورش در کوچه‌مان می‌آمد، می‌دویدم و ازش می‌پرسیدم ببخشید ما نامه نداریم…

و حالا همان پستچی‌ها خریدهای اینترنتی‌مان را از فرسنگ‌ها دورتر بدستمان می‌رسانند اما دیگر خبری از نامه نیست. آنوقت ها یادم هست لای نامه‌ها یک برگ گل هم می‌گذاشتند که تا وقتی بدست دریافت کننده‌اش می‌رسید خشک و خوشرنگ شده بود اما دیگر گذشت آن دوران کاغذی و همه چیز امروزمان دیجیتالی است.

از قدیم الایام تاریخ، «خدمات پستی» به شکل پیام رسان‌هایی وجود داشت که مسافت‌های زیادی را پیاده یا سواره طی می‌کردند. بسیاری از کشورها سیستم‌های پست ملی راه‌اندازی کردند و قراردادهایی برای تبادل پست بین کشورها منعقد کردند.

تعداد کشورهای عضو اتحادیه عمومی پست به سرعت افزایش یافت و نام اتحادیه در سال 1878 به اتحادیه جهانی پست تغییر کرد. کار اتحادیه جهانی پست حتی در عصر ارتباطات دیجیتال همچنان برای ارتباطات و تجارت جهانی بسیار مهم است. در مناطق و جوامعی که سطح دسترسی بالایی به ارتباطات دیجیتال دارند، خدمات پستی برای توزیع کالاهای خریداری شده در فروشگاه‌های اینترنتی مهم است.

در جوامعی که سطح دسترسی کمتری به ارتباطات دیجیتال دارند، خدمات پستی برای توزیع اطلاعات و کالاها حیاتی است. دفاتر پست و کامیون‌های مورد استفاده برای ارسال نامه به مناطق دورافتاده نیز در حال تبدیل شدن به نقاط خدماتی هستند تا ارتباطات دیجیتالی را برای افراد بیشتری برقرار کنند. علاوه بر این، اتحادیه در حال کار بر روی راه‌هایی برای ارائه خدمات انتقال الکترونیکی پول به مناطق روستایی در کشورهای مختلف است.

هدف از روز جهانی پست ایجاد آگاهی از نقش پست در زندگی روزمره مردم و مشاغل و سهم آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها است. این روزکشورهای عضو انحادیه بین المللی پست UPU را تشویق می‌کند تا فعالیت‌هایی را با هدف ایجاد آگاهی گسترده‌تر از فعالیت‌های پست میان عموم مردم و رسانه‌ها در مقیاس ملی انجام دهند.

هر ساله بیش از 150 کشور روز جهانی پست را به روش‌های مختلف جشن می‌گیرند. در برخی از کشورها، روز جهانی پست به عنوان تعطیلات کاری شناخته می‌شود. بسیاری از پست‌ها از این رویداد برای معرفی یا تبلیغ محصولات و خدمات پستی جدید استفاده می‌کنند. برخی از پست‌ها از روز جهانی پست برای پاداش دادن به کارمندان خود برای خدمات خوب آنها استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورها، تمبرهای جدید صادر می‌شود. از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به نمایش پوسترهای روز جهانی پست در دفاتر پست و سایر اماکن عمومی، روزهای باز در دفاتر پست، مراکز پستی و موزه‌های پستی، برگزاری همایش‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و سایر فعالیت‌های تفریحی اشاره کرد.

با اینکه روند سریع تکاملی فن آوری های نوین نقش پراهمیت پُست را روزبروز کمتر می‌کند اما قدرش را می دانیم و روزش را تبریک می گوییم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید