• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۱:۴۲
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «نقش اقتصاد» ابعاد نحوه عرضه خودرو را واکاوی کرد؛ آرامش در بازار خودرو با حرکت به سمت اقتصاد  بـاز

۱۰ آذر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, اقتصاد کلان, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مِهردخت میرزایی روزنامه نگار: مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص دلایل مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس به «نقش اقتصاد» گفت: این موضوع که وزارت صمت مخالف عرضه خودرو در بورس است جای خوشحالی و نشان از منطق و شناخت کامل از فاکتورهایی مثل عرضه و تقاضا و بازار دارد و باید بگویم که بنده هم، مخالف عرضه خودرو در بورس هستم. زیرا از ابتدای سال 1400، دو روش غیرکارشناسی و غیرعلمی مثل عرضه خودرو در سامانه و بورس به صنعت خودرو و بازار آن و همچنین، به مصرف‌کننده تحمیل شد؛ بنابراین مشاهده می‌کنیم که در طول 3 سال گذشته، عرضه خودرو بین سامانه و بورس و خودروساز به طور دائم پاس‌کاری شده است و همچنان نیز، پاس‌کاری می‌شود.

وی ادامه داد: البته نکته‌ای که وجود دارد این است که خوشبختانه، اخیراً عرضه خودرو در سامانه کنار گذاشته شده است و امیدوار هستم دیگر برنگردد؛ چراکه این پاس‌کاری شدن خودرو نه تنها باعث بلاتکلیفی مردم می‌شود و به جیب مصرف‌کننده ضرر و زیان بیشتری تحمیل کرده است بلکه به صنعت خودرو و بازار آن در کشور نیز، ضرر و زیان بیشتری وارد می‌کند. در نتیجه، خیلی خوب است که وقتی می‌خواهیم چنین تصمیماتی را در کشور بگیریم توجه کنیم آیا این تصمیمات برای مردم کمک‌کننده هستند و کالا با قیمت مناسب‌تر و در زمان مناسب به دست آن‌ها می‌رسد یا قرار است که چنین تصمیماتی باعث شوند تا فقط باری به دوش مشکلات گذشته اضافه کنند؟ علتش این است که در 3 سال گذشته، شاهد آزمون و خطاهای زیادی در صنعت خودرو بوده‌ایم و اگرچه بنده و همکارانم از ابتدا، با عرضه خودرو در سامانه و بورس مخالف بودیم ولی به چنین مخالفت‌هایی توجه نشد و این روش‌ها پیاده شدند. اما با این وجود دیدیم که مصرف‌کننده را تحت فشار زیاد قرار دادند و درواقع، او اذیت شد. مسیح فرزانه تأکید کرد: عملاً بورس‌ها در همه جای دنیا؛ از بورس فرانکفورت و توکیو گرفته تا نیویورک، محلی برای عرضه کالای خُرد در مقیاس کلان هستند و هیچ زمانی شاهد فروش خودرو در چنین بورس‌هایی نیستیم؛ چراکه در هیچ جای دنیا خودرو در بورس فروخته نمی‌شود. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در کشور ما خودرو، کالای کاملاً سرمایه‌ای است و در طولانی مدت هم، به واسطه اقتصاد سیاسی و شرایط سیاست‌گذار، سرمایه‌ای خواهد ماند ولی باید توجه کرد که این روش برعکس شد و کالای کلان و سرمایه‌ای در مقیاس خُرد و در زمان‌های نامشخص عرضه شد و این روش به طور کامل، نقطه مقابل اقتصادی است که در دنیا در حال اجراست و طبعاً مشخص است که نه تنها باعث ایجاد رانت در بازار شده بلکه موجب نوسان دادن به بازار خودرو نیز، می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفتگو با «نقش اقتصاد» با اشاره به نوسان در بازار خودرو تصریح کرد: در طول سه سال گذشته، هر بار که سامانه و بورس باز و بسته شده‌اند به بازار خودرو نوسان داده‌اند. در نتیجه، با وجود این که برخی از عزیزان معتقد هستند که بورس به کشف قیمت کمک می‌کند ولی باید گفت که هیچ کمکی نمی‌کند بلکه فقط توزیع رانت می‌کند. به همین دلیل، اگر در طول چند سال گذشته، به تعداد عرضه خودرو در بورس نگاه کنیم همه به شکل خُرد و تکه‌تکه بوده‌اند و به هیچ عنوان به تعداد کلان نبوده‌اند. مسیج فرزانه عنوان کرد: همیشه باید کشف قیمتی در کف بازار اتفاق بیفتد که با شریان حیاتی ناشی از اقتصاد و تورم واقعی موجود تناسب داشته باشد؛ بنابراین اگر این فاکتورها را در کنار هم درنظر بگیریم متوجه خواهیم شد که بدون شک، اقتصاد ما به واسطه تحریم‌ها و نبود مدیریت، مهجور و ضعیف شده است و همه ما با تمام وجود، این موضوعات را لمس می‌کنیم ولی این موارد نباید دلیلی بر این باشند که به یکباره و با تصمیمات آنی، به سمت مسیرهایی برویم و روش‌هایی را مورد استفاده قرار دهیم که در دنیا وجود نداشته‌اند و ندارد و فکر کنیم که ما می‌توانیم از این مسیرها و روش‌ها نتیجه بگیریم و درواقع، این‌طور نیست.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: شالوده‌ها و بنیان‌های اقتصاد سیاسی، بازار و خودرو به طور کامل مشخص هستند و در همه جای دنیا به یک شکل پیش می‌روند و ما نمی‌توانیم این موارد را برعکس پیاده کرده و فکر کنیم در این صورت نتیجه مطلوبی را بدست خواهیم آورد. زیرا نتیجه آن، شرایط فعلی را به بار خواهد آورد که عملاً فاصله قیمت کارخانه تا رانت کف بازار یک خودروی پرفروش ثبت‌نامی داخلی 200-250 درصد است.

مسیح فرزانه ادامه داد: به نظر بنده، بهترین اتفاق در حوزه خودرو این است که مثل قبل از سال 1400، فروش خودرو به خودروساز و وارداتی‌ها به واردکننده سپرده شوند و عملاً قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود و با وجود این که سیاست‌گذار می‌داند آزادسازی قیمت باعث افزایش آن خواهد شد اما چاره‌ای جز این ندارد که به صورت پله‌ای و پلکانی و مرحله‌ای و آرام آرام به سمت آزادسازی قیمت برود؛ بنابراین در شرایط فعلی، تنها راه سر و سامان دادن به بازار و صنعت خودروی کشور این است که مثل سنوات گذشته، عرضه و فروش خودرو به خودروساز و واردکننده سپرده شود و کشف قیمت در کف بازار آزاد اتفاق بیفتد. این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: زمانی ما می‌توانیم بگوییم که قیمت خودرو؛ آزاد و واقعی شده است که فاصله قیمت خودرو در درب کارخانه تا کف بازار به 5 درصد یا کمتر برسد و به نظر بنده، همه این‌ها مُسَکن مقطعی برای صنعت و بازار خودرو هستند. در نتیجه، هنگامی می‌توانیم بگوییم که بازار خودروی کشور و مصرف‌کننده به آرامش می‌رسند و خریدار خاطرجمع می‌شود از این که خودرویی را در زمان مناسب و متناسب با شرایط تورم جامعه با قیمت عادلانه خریداری می‌کند که تغییر نگاه کلی در اقتصاد سیاسی داشته باشیم و درب‌های اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دنیا باز شوند و شروع به جذب سرمایه‌گذاری کرده و عملاً خون و انرژی جدید به صنعت خودروسازی کشور و بخش سرمایه‌گذاری در این حوزه تزریق کنیم.

تگ ها: اقتصادبازار خودروصنعت خودرو
مطلب قبلی

«نقش اقتصاد» از چالش های پیش روی توسعه نیروگاه های برق در کشور گزارش می دهد: بحران بی برقی با فـرار سرمایه‌گذاران

مطلب بعدی

مدیر عامل دیجی‌کالا در گفتگو با «نقش اقتصاد» به موضوع واقعی و غیرواقعی بودن تخفیفات دیجی‌کالا پرداخت؛ بلک‌فرایدی و بازارِ داغ تخفیف

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

مدير عامل ديجي‌کالا در گفتگو با «نقش اقتصاد» به موضوع واقعي و غيرواقعي بودن تخفيفات ديجي‌کالا پرداخت؛ بلک‌فرايدي و بازارِ داغ تخفيف

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید