مشارکت جهانی  کلید پیشرفت صنعت خودرو

0
85

اعظم السادات هراتی/روزنامه نگار

گروه خودرو: مشارکت جهانی با نحوهٔ مدیریت صحیح در بازار صنعت می‌تواند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه به وجود آورد. بابک صدرایی مشاور صنعت خودرو و بازار در گفت‌وگو با روزنامهٔ «نقش اقتصاد» در خصوص بازار خودرو و پایین بودن کیفیت خودروی داخلی، گفت: خودروهای ماچه به لحاظ کیفیتی، چه به لحاظ تکنولوژی فاصلهٔ بسیار زیادی را با همهٔ دنیا حتی کشورهای اطراف دارد و این مسألهٔ ریشه‌ای است، اینکه بخواهیم یک عامل را در به وجود آمدن این شرایط بازار مطرح کنیم درست نیست چرا که ده‌ها عامل از خرد و کلان وجود دارد که به این شرایط بازار رسیدیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من وضعیت فعلی موجود برای هر کسی واضح است که قابل دفاع نیست و عملکرد نامطلوب خودروسازی ایران را هر چقدر هم می‌گذرد به خوبی و بیشتر نمایان می‌شود.

این مشاور صنعت خودرو افزود: زمانی که ما از ساماندهی بازار خودرو صحبت می‌کنیم یعنی باید یک برنامهٔ کلان به وجود بیاید، برنامهٔ کلان از بسیاری زوایای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌توان از آن سخن گفت که بحث مفصلی دارد و در یک مصاحبه نمی‌گنجد.

صدرایی با اشاره به عوامل تأثیرگذار در صنعت خودرو، افزود: یک بخشی وجود دارد که مسألهٔ کلان در بازار خودرو تأثیر دارد، مسائل سیاسی، اقتصادی همه مشخص است که تا زمانی که در تحریم به‌سر می‌بریم و تحت فشار هستیم بازار خودرو و صنعتمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

وی گفت: مسألهٔ مدیریت یا نقشهٔ راه اقتصادی کلان کشور است، مسألهٔ کلان صنعتی است که باید صنعت خودرو بیاید در قالب یک برنامهٔ کلان صنعتی تعریف شود که برای آن هم استراتژی مدونی وجود ندارد، بحث نحوهٔ مدیریت است، نحوهٔ مشارکت جهانی است که باز هم به ترتیب تحریم‌ها و مسائل سیاست‌های داخلی و خارجی‌مان هیچ برنامه واقعی برایش مشخص نیست که بشود اصلاح پذیر باشد.

این مشاور صنعت خودرو خاطرنشان کرد: فارغ از هر مسأله‌ای، مُسکِن فعلی بازار خوردوی کشور به اعتقاد من این است که به جای این‌که دنبال قیمت‌گذاری‌های دستوری باشیم و با قیمت‌گذاری دستوری هم بر روند تولید و هم بر روند توزیع خودرو نتیجهٔ منفی بگذاریم و باعث شویم که همین انگیزه‌های کوچک برای تولید نیز از بین برود و همچنان خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شود و توزیع آن با مشکل روبرو شود و این‌که باز دلال‌ها در بازار سوء استفاده کنند باید تا می‌توانیم فضای رقابت را بیشتر کنیم.

صدرایی در گفت‌وگو با روزنامهٔ «نقش اقتصاد» در ادامه اذعان داشت: یک مُسکِن همین واردات خودرو است و اگر بخواهیم به صورت جدی به این مسأله ورود کنیم باید همت کافی در این امر داشته باشیم و این اتفاق بدون شک می‌تواند تاثیرگذار باشد، البته نه آن تاثیری که یک عده به صورت اغراق‌آمیز می‌گویند که چنانچه از فردا واردات صورت گیرد قیمت ماشین ۸۰ درصد ریزش پیدا می‌کند، چرا که ما محدودیت‌های تحریمی و ارزی داریم و اصلاً امکان واردات گسترده برای ما وجود ندارد، این صحبت‌ها بیشتر یک شعار و خواب و رویاست که برخی‌ها مطرح می‌کنند اما به هر صورت هر تعداد خودرویی که بتوانیم وارد کنیم حتی همین خودروی دست دوم و کارکرده را هم که بتوانیم وارد کنیم باز هم در بازار ناهنجار فعلی که باعث تأسف است، می‌تواند تأثیری مثبت داشته باشد و اوضاع را بهبود یابد.

وی بیان داشت: برای حل ریشه‌ای مشکلات بازار خودرو به عواملی که در قسمت قبل صحبت‌هایم به آن اشاره کردم پرداخته شود که یک زیرساخت دائمی و یک راه‌کار امن ایجاد شود که خودروساز ما به به این نقطه در شرایط فعلی نرسد که این هم آمل و اگرهای زیادی دارد که همه می‌دانیم تا حدود زیادی قابل اجرا نخواهد بود.این مشاور صنعت خودرو و بازار گفت: به اعتقاد من برای صنعت خودروسازی کشور و پیشرفت صنعت خودروسازی ایران و این بحثی که می‌گوییم چرا کیفیت خودروها پایین است ما باید یک راه‌حل عقلانی داشته باشیم یعنی بدانیم که تعریف کیفیت چیست؟ تعریف محصول چیست؟ و اینطور نیست که بگوییم آیا هر آنچه که تولید می‌شود می‌توانیم بگوییم خودرو تولید کرده‌ایم؟ چرا که خودرو کالایی است امروزه تعریف دارد یعنی کالایی که حداقل یک استانداردهای ایمنی، فنی و تکنولوژی که باید داشته باشد، متأسفانه خودروی تولید داخلی ما این ویژگی‌ها را ندارد و ما به جای این‌که این مشکلات را حل کنیم و از این شرایط فرار نکنیم و به سمت تولید خودروی برقی رو بیاوریم.صدرایی افزود: خودروی برقی حداقل یک بازهٔ زمانی ده ساله به لحاظ فرهنگی و زیرساختی آن در ایران نیاز است که ده الی پانزده درصد آن روانهٔ بازار شود، در نتیجه این است که ما باید برای صنعت خودروسازی برنامه‌ای مدون تعریف کنیم و یک حد میانه را در نظر بگیریم یعنی یک صنعتی که هم تولید کند هم واردات داشته باشد، حتی با شرکت‌های معتبر برنده در تولید هم مشارکت داشته باشد تا به مرحله‌ای برسد که رقابت ایجاد کند.وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس می‌گویم تا رقابت در سطح خودروسازی ایجاد نشود مفهومی از بهره‌وری، کیفیت، تکنولوژی و آینده پژوهی در این صنعت شکل نخواهد گرفت و ما بیست سال دیگر هم شاهد این خواهیم بود که پژو پارس، کوئیک و سمند تولید می‌شود و هیچ تغییری هم صورت نگرفته، کما اینکه فقط کیفیت آن‌ها روز به روز نازل‌تر می‌شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید