امیررضا محمدی روزنامه نگار: دادههای گوگل نشان میدهند که بیشترین جست و جوی ایرانیان در 12 ماه گذشته مربوط به بازار طلا بوده و پس از آن، بیشترین جست و جو مربوط به بازارهای ارز، مسکن، و بورس است؛ به نحوی که مردم بیشتر تمایل دارند تا در بازارهای مسکن، سکه و طلا سرمایهگذاری کنند.
تورم دو رقمی طولانی مدت در اقتصاد ایران باعث شده تا هر ایرانی به دنبال راه چارهای برای فرار از کاهش ارز پول خود باشد. در این میان از آنجایی که سپردهگذاری در بانک، سودی پایینتر از نرخ تورم دارد، بسیاری از ایرانیان به دنبال سرمایهگذاری در بازارهای دارایی هستند که ارزش آن همزمان با نرخ تورم رشد میکند.
اما سرمایهگذاری در هر یک از این بازارها نیاز به میزان مشخصی سرمایه دارد. به عنوان مثال، سرمایهگذاری در بازار مسکن نیازمند سرمایه بالایی است؛ ولی در نقطه مقابل، سرمایهگذاری در بازارهایی مانند بورس و ارز، با هر میزان سرمایهای ممکن است. سرمایهگذاری در بازارهایی مانند خودرو نیازمند سرمایه کمتری نسبت به مسکن است؛ اما با این حال، سرمایه مورد نیاز برای فعالیت در آن همچنان بالا است.
تبدیل کالاهایی مانند خودرو و مسکن از کالاهای مصرفی به سرمایهای، یکی از معلولهای نرخ بالای تورم، نرخ بهره حقیقی منفی، و موانع بسیار بر سر راه تولید است؛ به عنوان مثال، نظام مالیاتی در ایران به گونهای است که فعالیتهای کارآفرینانه را تنبیه و فعالیتهای سوداگرایانه را تشویق میکند؛ اما چطور میتوان علایق مردم به سرمایهگذاری در بازارهای مختلف را تشخیص داد.
چگونه علایق سرمایهگذاری مردم را رهگیری کنیم؟
پاسخ دادن به این سؤال از راههای مختلفی امکان پذیر است. مراکز معتبر در سرتاسر دنیا، از روشهایی مانند نظرسنجی از فعالین اقتصادی، نظرسنجی از گروهی از مردم، بررسی کلمات به کار رفته در مجلات معتبر اقتصادی، بررسی نتایج جستجو در فضای مجازی به تحلیل علایق سرمایهگذاری مردم میپردازند.
بسیاری از مراکز نیز از طریق بررسی عناوین به کار رفته در مجلات و وبسایتهای خبری، و یا استفاده از نتایج جستجو در یک موقعیت مکانی و بازه زمانی مشخص شده به علایق سرمایهگذاری مردم پی میبرند. از این روش در بسیاری از پایاننامهها و مقالات علمی نیز استفاده میشود. در نهایت نتایج حاصل از روشهای فوق، دید جالبی نسبت به علایق مردم به بازارهای دارایی نشان میدهد که میتواند سرمایهگذاران و سایر گروههایی که به سرمایهگذاری علاقهمند هستند را در سرمایهگذاری و کسب بازدهی بیشتر یاری کند. این نتایج همچنین میتواند برای سیاستگذار اقتصادی نیز مفید واقع شود.
ایرانیان در 12 ماه گذشته به کدام بازار بیشتر علاقه داشتند؟
دادههای گوگل نشان میدهد ایرانیان در بازه زمانی دی ماه سال 1401 الی دی ماه سال 1402، بیشترین جست و جو را در مورد بازار طلا داشتهاند. دادههای مقایسهای گوگل، نتایج را بر اساس میزان محبوبیت، در بازهای بین 0 تا 100 نشان میدهد؛ هرچه عدد به 100 نزدیکتر باشد، در مقایسه با سایرین از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر، هرچه امتیاز پایینتر باشد، محبوبیت آن عبارت در موتور جست و جوی گوگل پایینتر بوده است.میانگین امتیاز کلیدواژه قیمت طلا در بازه زمانی مشخص شده، 42 بوده است. همچنین جست و جوی کلیدواژه قیمت طلا در ماههای بهمن و اسفند سال 1401 و همچنین مهر و خرداد سال 1402، به صورت ناگهانی افزایش یافته است. این مسأله نشان میدهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخهای ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار طلا جذب شده است.
پس از بازار طلا، بیشترین جست و جوی ایرانیان در مورد بازار ارز بوده است. برای نشان دادن علاقه ایرانیان به بازار ارز، از کلیدواژه دلار استفاده شده است. میانگین امتیاز کلیدواژه دلار در بازه زمانی ذکر شده، 19 بوده است. همچنین جست و جوی کلیدواژه دلار در ماههای بهمن و اسفند سال 1401، و همچنین مهر و خرداد سال 1402، به صورت ناگهانی افزایش یافته است. این مسأله نشان میدهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخهای ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار دلار جذب شده است.جست و جوی بالای مردم در مورد بازار طلا و ارز در بازه زمانی ذکر شده، میتواند نشان انتظارات تورمی بیشتر در این بازارها، نسبت به سایر بازارها باشد.
پس از بازار طلا و ارز، بیشترین جست و جوی مردم مربوط به بازار مسکن بوده است. میانگین امتیاز کلیدواژه مسکن در بازه زمانی ذکر شده، 8 بوده است.. همچنین جست و جوی کلیدواژه مسکن در ماههای فروردین، خرداد، و دی ماه سال 1402، به طور ناگهانی افزایش داشته است. این مسأله نشان میدهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخهای ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار مسکن جذب شده است.
بیشترین جست و جوی مردم با اختلاف کمی نسبت به بازار مسکن، مربوط به بازار بورس میباشد. میانگین امتیاز کلیدواژه بورس در بازه زمانی ذکر شده، 6 بوده است. همچنین جست و جوی کلیدواژه بورس در ماههای دی و بهمن سال 1401، و همچنین ماههای فروردین و اردیبهشت سال 1402، رشد ناگهانی داشته است. این مسأله نشان میدهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخهای ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار بورس جذب شده است.برای بررسی میزان علاقه مردم به سرمایهگذاری در بازار رمزارزها، از کلیدواژه بیت کوین استفاده شده است. نتایج نشان میدهد مردم جست و جوی بسیار پایین برای بیت کوین در 12 ماه گذشته داشتهاند. شاید بتوان پایین بودن این میزان جست و جو را از طریق افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، و سختتر شدن سرمایهگذاری در این بازار برای ایرانیان توضیح داد.
از طرفی بازار خودرو از نتایج فوق حذف شده است. دلیل آن این است که خودرو بیشتر از سایر موارد ذکر شده جنبه مصرفی دارد. با این حال، نباید از کارکرد سرمایهای آن صرف نظر کرد. در صورتی که بیت کوین را از نتایج جست و جو حذف کرده و کلیدواژه قیمت خودرو را اضافه کنیم، خودرو پس از بازار طلا و ارز، در جایگاه سوم علایق ایرانیان برای سرمایهگذاری قرار میگیرد.
کدام استانها بیشتر برای طلا جست و جو میکنند؟
بیشترین محبوبیت برای کلیدواژه قیمت طلا در ایران، به ترتیب مربوط به استانهای لرستان، چهار محال و بختیاری، ایلام، همدان، و کهگیلویه و بویر احمد میباشد. استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، و مازندران، کمترین جست و جو برای کلیدواژه قیمت طلا را داشتهاند.
چرا مردم به سرمایهگذاری در بازار مسکن و طلا علاقه دارند؟
مسکن و طلا جزو علاقهمندیهای مردم برای سرمایهگذاری به شمار میرود. دلیل آن این است که این دو بازار شناخته شدهترین بازار برای ایرانیها به شمار میروند. از سوی دیگر، ریسک سرمایهگذاری در بازار رمز ارزها و بورس، علارقم بازدهی آن بالا است.
سرمایهگذاری در بازار خودرو نیز نیازمند سرمایه و دانش مرتبط با خودرو میباشد. سرمایهگذاری در بازار مسکن نیاز به سرمایه بسیار بالایی دارد اما رشد قیمتی بالای آن در یک دهه گذشته، و همچنین جنبه مصرفی آن، ایرانیان را به سرمایهگذاری در این بازار علاقهمند میکند. بازار سکه و طلا نیز به دلیل اینکه میتوان با سرمایه اندکی در آن سرمایهگذاری کرد، بازاری محبوب برای حفظ ارزش پول میباشد.