کاسبی از نرخ های صوری ارز

0
41

اعظم السادات هراتی روزنامه نگار: مجید گودرزی کارشناس بازار مالی و اقتصادی در گفتوگو با روزنامه نقش اقتصاد، با اشاره به دستکاری نرخ ارز در بازار گفت: ما آگاهانه از لفظ دستکاری استفاده کردیم زیرا در دولت قبل به بهانه تحریم و قاچاق ارز قیمتها را تاجایی که توانستند بالا بردند.

وی ادامه داد: در یک برهه‌ای کشورهای عربی ارز ایران را با هر قیمتی از طریق هرات و سلمانیه می‌خریدند که این بهانه خوبی برای کاسبی از نرخ های صوری ارز شد.

این کارشناس بازار مالی و اقتصادی با تأکید بر این‌که در این اواخر بزرگترین رانت‌های تاریخ ایران به خصوص با ارز 4200 تومانی توزیع شد، بیان داشت: در این ماجرا، درآمد هنگفت و بادآورده‌ای برای دولت‌ها مهیا شد و در این میان تنها مردم بودند که به شدت آسیب دیدند.

گودرزی تصریح کرد: صادر کنندگان بدون یک ریال ارزش افزوده بیشتر به درآمدهای نجومی دست یافتند که از طرفداران پر و پا قرص افزایش بیش از پیش نرخ ارز هستند.

به گفته‌ی وی، تصور کنید هر کیلو پسته در بازارهای جهانی 10 دلار باشد اگر هر دلار 3900 تومان باشد هر کیلو پسته درآمد ریالی 39000 تومانی نصیب صادر کننده می‌کند، حال اگر دلار به 50 هزار تومان برسد، درآمد ریالی صادرات هر کیلو پسته می شود 500 هزار تومان؛ با همان 10 دلار و بدون ارزش افزوده بیشتر.

این کارشناس بازار مالی و اقتصادی، افزود: این حاشیه سود عمومأ در صورت‌های مالی، به خصوص صورت سود و زیان شرکت‌ها، انعکاس پیدا نکرد و در این بین سر سهامداران بی کلاه ماند و تقریبا همه متضرر شدند یا این‌که سود ناچیزی کمتر از تورم بدست آوردند.

گودرزی در ادامه تأکید کرد: این دستکاری عمدی، نرخ تورم تا 50 درصد را به اقتصاد ایران تحمیل کرد و مردم از خرید حتی مایحتاج ضروری عاجز شدند چرا که صادرات، صرفه اقتصادی بیشتری داشت و عرضه کالا به بازار داخلی صرفه اقتصادی نداشت، بنابراین طبقه متوسط جامعه کاملا نابود شد.

وی گفت: به علت ضعف‌های ساختاری و قانونی، این فشار کمرشکن به قدرت خرید مردم هرگز جبران نشد و یارانه هم آن‌قدر ناچیز بود که قابل اعتنا واقع نشد.

این کارشناس بازار مالی و اقتصادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز صادر کنندگان و تولید کنندگان صادرات محور، مدام بر طبل توخالی رهاسازی قیمت‌گذاری کوبیدند و به شدت هم بر قیمت‌گذاری دستوری معترض بودند، چرا که آن‌ها خواستار خوراک ریالی و درآمد دلاری هستند و حتی با مردم هم می‌خواهند دلاری معامله کنند اما از دستمزد دلاری طفره رفته و از حداقل مزدهای 200 دلاری که در جهان سال‌هاست منسوخ شده، به شدت حمایت می‌کنند.

گودرزی در ادامه افزود: با این دستکاری صادرات همه چیز صرفه اقتصادی پیدا کرده و قاچاق به شدت افزایش یافته است و صادرات تبدیل به غارت شده است و صادرکنندگان به دلیل کاهش ارزش پول ملی، قادر به ایجاد دامپینگ تقریبا در اکثر بازارها هستند، بدون آن‌که متضرر شوند.

وی با بیان این‌که برخی‌ها ناآگاهانه به این بازار هجوم می‌آورند، گفت: آن‌ها یا از طرف ذی‌نفعان مجبور به این اقدام احمقانه هستند یا واقعا نمی‌دانند که اگر ارز خود را 100 درصد هم بیشتر بفروشند هرگز سود نخواهند کرد چرا که آن‌ها تنها در یک کالا سود می‌کنند و به زودی هزاران قلم کالا و خدمت را باید با صد درصد افزایش بخرند.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید