لزوم قیمت گذاری اصولی برای سیمان و فولاد

0
43

قیمت تمام شده مسکن تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مصالح ساختمانی است و با اقدامات انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی با سکان‌داری مهرداد بذرپاش، اتفاقات مهمی در عرصه مسکن رخ داده و شاهد کاهش قیمت مسکن در بازار طی ماه‌های اخیر بودیم.

متأسفانه با یک پدیده در بورس و سازمان‌های نظام مهندسی مواجه هستیم که شوربختانه همه چیز را با هم قاطی می‌کنند؛ در ساخت و ساز مسکن یک هزینه ساخت داریم و یک قیمت تمام شده واحد مسکونی.

شاید این سوال مطرح شود که چه ارتباطی بین هزینه ساخت و قیمت تمام شده واحد مسکونی وجود دارد که پاسخش مفصل است. اما این‌که بیاییم و بگوییم هزینه تمام شده مسکن از قرار هر مترمربع 8 یا 9 میلیون تومان است و بخواهیم برآورد سهم سیمان را در این قیمت انجام دهیم نیازمند کار کارشناسی دقیقی است.

به‌طور متوسط برای هر مترمربع زیربنای مفید و غیرمفید ساختمان، حدود 5 کیسه سیمان مصرف می‌شود که هر پاکت سیمان نیز حدود 90 هزار تومان است. بنابراین حداقل 400 هزار تومان سیمان مصرفی برای هر مترمربع است.

در رابطه با ادعای سهم نیم درصدی هزینه سیمان در قیمت یک واحد مسکونی باید گفت که دوستان چون در ساختمان‌های لاکچری و محله‌های خوب زندگی می‌کنند، قیمت سیمان را نسبت به آن محلات در نظر می‌گیرند اما این در حالی است که باید سیمان را نسبت به هزینه تمام شده برای مسکن حمایتی، در استطاعت مردم و پروژه‌های جهش تولید مسکن در نظر بگیریم.

به نظر می‌رسد سیمان و فولاد به طور کامل نمی‌تواند از بورس کالا خارج شود زیرا به صلاح نیست؛ اما می‌توان با قیمت‌گذاری‌های اصولی برای این دو محصول سازندگان و وزارت راه و شهرسازی را راضی کرد تا مسیر ساخت 4 میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن هموارتر شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید