• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
شنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۲:۵۳
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

قانون نانوشته رقم بالا پیامک های اجباری به مشتریان

۳۰ آبان ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, بانک و بیمه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سهیل بانی روزنامه نگار: موضوع کارمزدهای بانکی یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر همواره محل بحث بین بانک مرکزی، بانک‌ها و مشتریان شبکه بانکی بوده است. حال با ارسال پیامک توسط برخی بانک‌ها به مشتریان به منظور برداشت مبلغ کارمزد خدمات پیامکی، این بحث بار دیگر بالا گرفته است. این موضوع به ویژه در مورد یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه، حاشیه‌ساز شده و اعتراض مشتریان این بانک را در پی داشته است. با این وجود بانک مرکزی و کانون بانک‌های خصوصی نیز به موضوع کارمزد خدمات پیامکی واکنش نشان داده و توضیحاتی را پیرامون آن ارائه کرده‌اند.

ماجرای کارمزد خدمات پیامکی بانک‌ها

نرخ کارمزد پیامک‌های بانکی از آذر ماه سال 1399 به این سو تغییری نداشته، موضوعی که با واکنش منفی بانک‌ها مواجه شده است. طوری که برخی بانک‌ها پیشنهاد دادند که با توجه به افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین به منظور عادلانه کردن هزینه‌های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنش‌های هر فرد محاسبه شود.

به عبارت دیگر، بر اساس این پیشنهاد، مشتریانی که تراکنش کمتری دارند، هزینه‌ای پایین‌تر از آبونمان سالانه می‌پردازند و افرادی که تراکنش‌های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت. با این وجود به نظر می‌رسد که این موضوع همچنان به مذاق مشتریان بانک‌ها خوش نمی‌آید.

اعتراض مشتریان به کارمزد 100 هزار تومانی

بانک قرض‌الحسنه رسالت به تازگی با ارسال پیامک به مشتریان خود، کارمزد خدمات پیامکی در سه ماهه نخست سال جاری را اعلام کرده که ارقام این کارمزد با توجه به تعداد تراکنش‌های حساب هر مشتری، از چهار هزار تومان تا 100 هزار تومان متفاوت است.

بانک رسالت نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که کارمزد خدمات پیامکی بانک رسالت طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری، بر اساس تعداد تراکنش‌های فرستاده شده برای هر حساب محاسبه می‌شود.

ضرر بانک‌ها از محل کارمزد پیامک!

در ادامه واکنش‌ها به موضوع کارمزد خدمات پیامکی بانک‌ها، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در گفتگو با تسنیم توضیح داد: «امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامک‌ها را افزایش زیادی داده‌اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانک‌ها هم بالا رفته است.»

وی همچنین از مذاکره بانک مرکزی با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها در مورد افزایش هزینه پیامک‌ها خبر داد و اعلام کرد که پیگیری‌های بانک مرکزی تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

محرمیان در ادامه تاکید کرد که این موضوع باعث شده که بانک‌ها نه تنها سودی از ارسال پیامک نداشته باشند، بلکه حتی تعدادی از آنها از این محل متحمل زیان شوند.

کارمزد 100 هزار تومانی هم کم است

علاوه بر بانک مرکزی، کانون بانک‌های خصوصی نیز به بحث کارمزدهای پیامکی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «برای هر پیامک باید 48 تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنی‌هایی که انجام دادیم این رقم را به 356 ریال کاهش دادیم اما طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید در کنار این رقم برای هر پیامک 30 تومان هم پرداخت کنیم. در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آن‌ها هم نامه‌ای به تنظیم مقررات ارسال کرده‌اند که رقم در نظر گرفته شده برای پیامک‌ها خیلی بالاست. با این وجود هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «برخی بانک‌ها در حوزه هزینه پیامک، سلیقه‌ای عمل کرده و رقم‌های در نظر گرفته شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد می‌کنند. اما با توجه به ارقام اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد 100 هزار تومانی هم کم است و کفاف هزینه‌های اعلامی این سازمان را نمی‌دهد.»

اما در ادامه این گزارش ارسال پیامک “کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی 3 ماهه” یکی از بانک‌ها به‌دلیل رقم‌های بالا و البته متفاوت موجب تعجب مشتریان بانکی شد.

این بانک با ارسال این پیامک‌ها، کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی خدمات خود را در رقم‌هایی بین 4 تا 100 هزار تومان اعلام کرده است، البته کسب اطلاع رسانه‌ها از بانک رسالت نشان می‌دهد که این رقم برای مشتریان مختلف این بانک براساس تعداد تراکنش‌های حساب‌شان متفاوت است.

رقم‌های متفاوت و البته قابل توجه برای کارمزد پیامک ارسالی این بانک آن‌هم برای سه‌ماهه اول سال 1402 موجب تعجب تعدادی از مشتریان بانک رسالت شده است.

بانک رسالت در توضیح تأکید دارد: کارمزد خدمات پیامکی بانک قرض‌الحسنه رسالت بر اساس تعداد تراکنش‌های فرستاده‌شده برای هر حساب محاسبه می‌شود؛ یعنی طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری!

بانک مرکزی: بانک‌ها سودی از پیامک ندارند، زیان هم دارند

محرمیان در پاسخ به چرایی افزایش هزینه کارمزد پیامک تعدادی از بانک‌ها به‌خصوص بانک رسالت، گفت: امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامک‌ها را افزایش زیادی داده‌اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانک‌ها هم بالا رفته است.او می‌گوید: بانک مرکزی اعلام کرده است بانک‌ها کنار هزینه اپراتورها برای هر پیامک باید 30 تومان دریافت کنند؛ عملاً بانک‌ها سودی از ارسال پیامک ندارند وحتی برخی از بانک‌ها در این حوزه ضرر هم دارند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تأکید بر اینکه علت اصلی افزایش هزینه پیامک بانک‌ها را باید از اپراتورها سؤال کرد، گفت: ماه‌هاست در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها هستیم که چرا هزینه پیامک را آن‌قدر زیاد افزایش داده‌اند ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌های خصوصی نیز گفت: برای هر پیامک باید 48 تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنی‌هایی که انجام دادیم این رقم را به 356 ریال کاهش دادیم ولی طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید کنار این رقم برای هر پیامک 30 تومان هم پرداخت کنیم.

او می‌گوید: در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آن‌ها هم نامه‌ای به تنظیم مقررات ارسال کرده‌اند که رقم در نظر گرفته‌شده برای پیامک‌ها خیلی بالاست، ولی با وجود این، هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.

طبق اعلام جمشیدی، برخی بانک‌ها در حوزه هزینه پیامک، سلیقه‌ای عمل می‌کنند و رقم‌های در نظر گرفته‌شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد می‌کنند، اما با توجه به رقم‌های اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد 100 هزارتومانی هم کم است و کفاف هزینه‌های اعلامی این سازمان را نمی‌دهد.

با این حال شهریورماه سال گذشته برخی بانکها اعلام کردند که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین برای عادلانه کردن هزینه‌های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنش‌های هر فرد محاسبه شود.

بر این اساس فردی که تراکنش کمتری دارد هزینه‌ای پایین‌تر از آبونمان سالانه می‌پردازد و افرادی که تراکنش‌های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت.

البته عملکرد بانک‌ها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است، برای مثال برخی از بانک‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تعیین حق اشتراک پایین‌تر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنش‌های خود صرف‌نظر می‌کردند یا برای ارسال پیامک برای تراکنش‌های پایین 30 هزار تومان، هزینه‌ای مضاف بر حق اشتراک را طلب می‌کردند.

 

 

 

تگ ها: بانکبانک های قرض الحسنهپیامک اجباریکارمزد بانکیمشتریان شبکه بانکی
مطلب قبلی

“روز جهانی کارگزار” به تقویم جهانی بیاید

مطلب بعدی

چشم انداز ۲۰ ساله؛ توسعه انرژی تجدیدپذیر

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

چشم انداز ۲۰ ساله؛ توسعه انرژی تجدیدپذیر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

خسارت 37 میلیارد تومانی به ازای خروج هر نخبه از ایران؛ سایه سنگین خروج نخبگان برسر صنایع

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

تخمين يک يادداشت در نشريه فايننشال تايمز نشان مي‌دهد تعداد دانشجويان ايراني خارج از کشور به 110 هزار نفر رسيده...

«نقش اقتصاد»دلایل توقف توسعه صنعت سی ان‌جی در ایران را بررسی کرد فرصت های از دست رفته در صنعت سی ان‌جی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در حالي که جهان با شتاب به سوي استفاده از منابع انرژي پاک و پايدار حرکت مي‌کند...

شواهدی تلخ از میزان وابستگی اقتصاد ایران به منابع نفتی طی چهاردهه گذشته؛ نقطه ضعف ماندگار اقتصاد ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمدحسین سیف اللهی مقدم - اقتصاد ايران عميقاً به نفت، گاز و برق متکي است؛ اين وابستگي فرصت‌ها و تهديدهاي جدي...

«نقش اقتصاد» از تأثیر نوسانات ارزی بر بازارهای مالی گزارش می دهد درمان بورس با واکسن  ثبات ارزی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- بازار بورس ايران به‌عنوان يکي از ستون‌هاي اصلي اقتصاد کشور، همواره تحت تأثير متغيرهاي کلان اقتصادي قرار دارد. در...

گزارش «نقش اقتصاد» از پتانسیل‌های ایران برای تبدیل شدن به مرکز انرژی منطقه؛ ایران چگونه به هاب انرژی بدل می‌شود؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- ايران کشوري با موقعيت استراتژيک در قلب خاورميانه و برخوردار از منابع عظيم نفت و گاز و...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- عطا بهرامي، کارشناس اقتصادي در گفتگو با روزنامه «نقش اقتصاد» به بررسي وضعيت بازار مسکن در ايران در سال...

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

۵ خرداد ۱۴۰۴

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

زمزمه های تغییر در نحواده پرداخت یارانه؛ پشت پرده افزایش قیمت نان سنگک چیست؟

۹ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

۹ خرداد ۱۴۰۴

مناطق آزاد هوشمند،پیشران تجارت ایران

۹ خرداد ۱۴۰۴

خسارت 37 میلیارد تومانی به ازای خروج هر نخبه از ایران؛ سایه سنگین خروج نخبگان برسر صنایع

۹ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد»دلایل توقف توسعه صنعت سی ان‌جی در ایران را بررسی کرد فرصت های از دست رفته در صنعت سی ان‌جی

۹ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید