قانون نانوشته رقم بالا پیامک های اجباری به مشتریان

0
96

سهیل بانی روزنامه نگار: موضوع کارمزدهای بانکی یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر همواره محل بحث بین بانک مرکزی، بانک‌ها و مشتریان شبکه بانکی بوده است. حال با ارسال پیامک توسط برخی بانک‌ها به مشتریان به منظور برداشت مبلغ کارمزد خدمات پیامکی، این بحث بار دیگر بالا گرفته است. این موضوع به ویژه در مورد یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه، حاشیه‌ساز شده و اعتراض مشتریان این بانک را در پی داشته است. با این وجود بانک مرکزی و کانون بانک‌های خصوصی نیز به موضوع کارمزد خدمات پیامکی واکنش نشان داده و توضیحاتی را پیرامون آن ارائه کرده‌اند.

ماجرای کارمزد خدمات پیامکی بانکها

نرخ کارمزد پیامک‌های بانکی از آذر ماه سال 1399 به این سو تغییری نداشته، موضوعی که با واکنش منفی بانک‌ها مواجه شده است. طوری که برخی بانک‌ها پیشنهاد دادند که با توجه به افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین به منظور عادلانه کردن هزینه‌های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنش‌های هر فرد محاسبه شود.

به عبارت دیگر، بر اساس این پیشنهاد، مشتریانی که تراکنش کمتری دارند، هزینه‌ای پایین‌تر از آبونمان سالانه می‌پردازند و افرادی که تراکنش‌های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت. با این وجود به نظر می‌رسد که این موضوع همچنان به مذاق مشتریان بانک‌ها خوش نمی‌آید.

اعتراض مشتریان به کارمزد 100 هزار تومانی

بانک قرض‌الحسنه رسالت به تازگی با ارسال پیامک به مشتریان خود، کارمزد خدمات پیامکی در سه ماهه نخست سال جاری را اعلام کرده که ارقام این کارمزد با توجه به تعداد تراکنش‌های حساب هر مشتری، از چهار هزار تومان تا 100 هزار تومان متفاوت است.

بانک رسالت نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که کارمزد خدمات پیامکی بانک رسالت طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری، بر اساس تعداد تراکنش‌های فرستاده شده برای هر حساب محاسبه می‌شود.

ضرر بانکها از محل کارمزد پیامک!

در ادامه واکنش‌ها به موضوع کارمزد خدمات پیامکی بانک‌ها، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در گفتگو با تسنیم توضیح داد: «امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامک‌ها را افزایش زیادی داده‌اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانک‌ها هم بالا رفته است.»

وی همچنین از مذاکره بانک مرکزی با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها در مورد افزایش هزینه پیامک‌ها خبر داد و اعلام کرد که پیگیری‌های بانک مرکزی تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

محرمیان در ادامه تاکید کرد که این موضوع باعث شده که بانک‌ها نه تنها سودی از ارسال پیامک نداشته باشند، بلکه حتی تعدادی از آنها از این محل متحمل زیان شوند.

کارمزد 100 هزار تومانی هم کم است

علاوه بر بانک مرکزی، کانون بانک‌های خصوصی نیز به بحث کارمزدهای پیامکی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «برای هر پیامک باید 48 تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنی‌هایی که انجام دادیم این رقم را به 356 ریال کاهش دادیم اما طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید در کنار این رقم برای هر پیامک 30 تومان هم پرداخت کنیم. در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آن‌ها هم نامه‌ای به تنظیم مقررات ارسال کرده‌اند که رقم در نظر گرفته شده برای پیامک‌ها خیلی بالاست. با این وجود هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «برخی بانک‌ها در حوزه هزینه پیامک، سلیقه‌ای عمل کرده و رقم‌های در نظر گرفته شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد می‌کنند. اما با توجه به ارقام اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد 100 هزار تومانی هم کم است و کفاف هزینه‌های اعلامی این سازمان را نمی‌دهد.»

اما در ادامه این گزارش ارسال پیامک “کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی 3 ماهه” یکی از بانک‌ها به‌دلیل رقم‌های بالا و البته متفاوت موجب تعجب مشتریان بانکی شد.

این بانک با ارسال این پیامک‌ها، کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی خدمات خود را در رقم‌هایی بین 4 تا 100 هزار تومان اعلام کرده است، البته کسب اطلاع رسانه‌ها از بانک رسالت نشان می‌دهد که این رقم برای مشتریان مختلف این بانک براساس تعداد تراکنش‌های حساب‌شان متفاوت است.

رقم‌های متفاوت و البته قابل توجه برای کارمزد پیامک ارسالی این بانک آن‌هم برای سه‌ماهه اول سال 1402 موجب تعجب تعدادی از مشتریان بانک رسالت شده است.

بانک رسالت در توضیح تأکید دارد: کارمزد خدمات پیامکی بانک قرض‌الحسنه رسالت بر اساس تعداد تراکنش‌های فرستاده‌شده برای هر حساب محاسبه می‌شود؛ یعنی طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری!

بانک مرکزی: بانک‌ها سودی از پیامک ندارند، زیان هم دارند

محرمیان در پاسخ به چرایی افزایش هزینه کارمزد پیامک تعدادی از بانک‌ها به‌خصوص بانک رسالت، گفت: امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامک‌ها را افزایش زیادی داده‌اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانک‌ها هم بالا رفته است.او می‌گوید: بانک مرکزی اعلام کرده است بانک‌ها کنار هزینه اپراتورها برای هر پیامک باید 30 تومان دریافت کنند؛ عملاً بانک‌ها سودی از ارسال پیامک ندارند وحتی برخی از بانک‌ها در این حوزه ضرر هم دارند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تأکید بر اینکه علت اصلی افزایش هزینه پیامک بانک‌ها را باید از اپراتورها سؤال کرد، گفت: ماه‌هاست در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها هستیم که چرا هزینه پیامک را آن‌قدر زیاد افزایش داده‌اند ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌های خصوصی نیز گفت: برای هر پیامک باید 48 تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنی‌هایی که انجام دادیم این رقم را به 356 ریال کاهش دادیم ولی طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید کنار این رقم برای هر پیامک 30 تومان هم پرداخت کنیم.

او می‌گوید: در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آن‌ها هم نامه‌ای به تنظیم مقررات ارسال کرده‌اند که رقم در نظر گرفته‌شده برای پیامک‌ها خیلی بالاست، ولی با وجود این، هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.

طبق اعلام جمشیدی، برخی بانک‌ها در حوزه هزینه پیامک، سلیقه‌ای عمل می‌کنند و رقم‌های در نظر گرفته‌شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد می‌کنند، اما با توجه به رقم‌های اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد 100 هزارتومانی هم کم است و کفاف هزینه‌های اعلامی این سازمان را نمی‌دهد.

با این حال شهریورماه سال گذشته برخی بانکها اعلام کردند که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین برای عادلانه کردن هزینه‌های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنش‌های هر فرد محاسبه شود.

بر این اساس فردی که تراکنش کمتری دارد هزینه‌ای پایین‌تر از آبونمان سالانه می‌پردازد و افرادی که تراکنش‌های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت.

البته عملکرد بانک‌ها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است، برای مثال برخی از بانک‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تعیین حق اشتراک پایین‌تر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنش‌های خود صرف‌نظر می‌کردند یا برای ارسال پیامک برای تراکنش‌های پایین 30 هزار تومان، هزینه‌ای مضاف بر حق اشتراک را طلب می‌کردند.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید