پدیده اینورژن عمده ترین دلیل افزایش آلایندگی هوا

0

محبوبه  بیدکی روزنامه نگار: رئیس کرسی سلامت اجتماعی یونسکو با انتقاد از مازوت سوزی در نیروگاه ها،گفت:در واقع مسئولان برای فراراز خاموشی تابستان و سردی زمستان اقدام به مازوت سوزی می‌کنند که امری غیرقابل انکاراست،بی تردید در دو مقطع تابستان، اواخر پاییزوزمستان به طرز محسوسی استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها، صنایع و همچنین کارخانه‌های سیمان افزایش پیدا می‌کند.محمد درویش پژوهشگر،کنشگر محیط زیست،رئیس کرسی سلامت اجتماعی یونسکو و عضو هیئت علمی تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در مورد آلایندگی و آلودگی هوا در گفت وگو با «نقش اقتصاد» گفت:درواقع عمده‌ترین دلیل افزایش بار آلایندگی معمولاً در فصول سرد سال پدیده اینورژن است که سالیان متمادی ما با این پدیده روبروهستیم بی تردید این پدیده در کشورعادی سازی شده و نمی‌توان بهانه غافلگیری را ازمدیران پذیرفت.این کنشگر محیط زیست در ادامه تاکید کرد:همه ساله به دلیل وارونگی هوا در ماه‌های آبان، آذر و دی شرایط آلودگی هوا بسیار شدید می‌شود، طبیعتاً مسئولان باید در این مورد تدبیری بیندیشند چرا که همه دنیا طرح و برنامه های جدی در خصوص آلودگی هوا اجرایی کرده اند که نتیجه مطلوبی نیز در بر داشته است، در واقع نیازی نیست ما دوباره چرخ را اختراع کنیم.رییس کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در ادامه با بیان اینکه شهرهای پرترافیک در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با تغییرمبلمان شهری مشکل آلودگی هوا را برطرف کردند، افزود:شهرهای پر ترافیک و آلاینده‌ای در جهان از جمله مکزیکوسیتی، بوگوتا و یا شهرهایی که در اتحادیه اروپا، کره جنوبی و ژاپن وجود داشتندکه درحال حاضر مشکل ترافیک و آلودگی هوا دراین کلان شهرها برطرف شده است که با مبلمان شهری واز خودرو محوری به بوم محوری مشکل ترافیک خود را برطرف کرده‌اند،همچنین با اضافه کردن انتخاب برای شهروندان درشرایط تردد درون شهری گزینه‌های جایگزین جهت عدم استفاده از خودرو شخصی به آنان پیشنهاد دادند تا ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سطح شهر کاهش یابد.وی با بیان اینکه  هرچه مدهای حمل و نقل متنوع‌تر باشد ما این انتظار را داریم که ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی درسطح کلان شهرها کاهش یابد، یادآور شد: متاسفانه  هوشمندی در مدیریت شهر تهران و دیگر کلان شهرها را شاهد نیستیم. بر اساس آماری که معاونت ترافیک شهرداری تهران منتشر کرده  در حدود 82.9 آلاینده‌های گازی را منابع متحرک به میزان 572 تن و 60.8 درصد ذرات معلق را نیز منابع متحرک تولید می‌کنند، بنابراین منابع متحرک آلودگی هوا در تهران مهم‌ترین عامل ایجاد آلایندگی است،درواقع فرودگاه مهرآباد و یا فرودگاه امام خمینی یک دهم درصد آلاینده‌های گازی و دو دهم درصد ذرات معلق تولید می‌کنند و یا جایگاه‌های سوخت فقط 1.9 درصد آلاینده‌های گازی،راه آهن، پایانه‌های اتوبوس، منازل، اداری، تجاری و خانگی 3.2 درصد آلاینده‌های گازی را تولید می‌کنند.مهندس درویش با بیان اینکه باید تدبیر مناسبی برای منابع متحرک در کلان شهر تهران بیندیشیم،اظهار داشت: اگر مردم بالاجبارازخودروهای شخصی خود برای تردداستفاده نکنند و به سمت گسترش اتوبوس‌های برقی، بی آر پی، حمل و نقل ریلی وایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری پیاده‌روی و ایجاد مسیری ایمن برای اسکوترحرکت کنیم، به این ترتیب شهررا تجهیز خواهیم کرد و باید به کمک طرح و برنامه‌ ریزی تلاش کنیم تا معلمان، دانش آموزان،اساتید و دانشجویان از دوچرخه برای تردد در سطح شهر استفاده کنند.وی با انتقاد از عدم مدیریت مبلمان شهری، افزود: متاسفانه دراین زمینه نه تنها حرکت مثبتی صورت نگرفته بلکه اقدامات مختلفی که دردوره‌های قبلی صورت گرفته، نه تنها سیستم جدید مدیریت شهری تهران این اقدامات را شوخی فرض کرده،بلکه ازتغییر مبلمان شهری نیز جلوگیری کرده است،بی تردید ما وارد یک وضعیت اسفناک بی سابقه‌ای درآلایندگی شده‌ایم. وی با انتقاد از مدیریت آلودگی هوا تاکید کرد:تعداد روزهای ناسالم وخطرناک و تعداد روزهایی که شاخص آلایندگی هوا از 100بیشتر شده، طی سالیان اخیرافزایش پیدا کرده است.در حالیکه تکنولوژی و آگاهی‌ها در حال ارتقاء است وشهرهای بسیاری در دنیا این مشکلات را برطرف کرده‌اند اما متاسفانه ما حصاری به دورخود کشیده‌ایم تا هیچ چیز را ندیده و نشنویم و در یک کلاف سردرگم مانده‌ایم.رئیس محیط زیست کرسی اجتماعی یونسکو عنوان کرد:بر اساس آماری که شهرداری تهران  ارائه کرده است نیروگاه‌ها 5.3 درصد گازهای آلاینده و12.1 درصد ذرات معلق را تولید می‌کنند،همچنین پالایشگاه‌ها 4.1درصد آلاینده‌های گازی و 4.4درصد ذرات معلق، صنایع 1.9 درصد آلاینده‌های گازی و 17.8درصد ذرات معلق را تولید می‌کنند، بنابراین؛بدیهی است که صنایع و نیروگاه‌ها سهم قابل توجهی در تولید ذرات معلق را دارند، با بررسی جزئیات آلایندگی هوا  به طور محسوسی مشتقات گوگرد درهوای کلان شهرها طی زمستان و تابستان زمانی که دچار پیک مصرف برق می‌شویم، افزایش پیدا می‌کند.

درویش در پایان با انتقاد از مازوت سوزی در نیروگاه ها، خاطر نشان کرد:متاسفانه مسئولان برای فرار از خاموشی تابستان و سردی زمستان اقدام به مازوت سوزی می‌کنند که امری غیرقابل انکار است، در واقع در دو مقطع تابستان،اواخر پاییز و زمستان به طرز محسوسی استفاده ازمازوت درنیروگاه‌ها، صنایع و همچنین کارخانه‌های سیمان افزایش پیدا می‌کند.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید