لزوم برطرف کردن ضعف های کابینه دولت سیزدهم

0
15

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: گروه سیاسی: افزایش مشکلات اقتصادی مردم در سالهای اخیر انتقادات بسیاری را نسبت به عملکرد دولت رییسی به دنبال داشته است. تا جایی که موج این انتقادها دولت و مجلس را وادار به اعمال تغییراتی در کابینه کرد. تغییراتی که البته هنوز نتوانسته در حل مشکلات تاثیرگذار باشد. به طوری که همچنان شاهد اوضاع نابسامان بازار ارز و وضعیت نامطلوب بازار مسکن هستیم. در همین رابطه نایب‌رئیس‌اول فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس به خبرنگار «نقش اقتصاد»، می‌گوید: بی‌تردید کنترل افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت مسکن جزو وظایف دولت است چرا که دولت سیزدهم با شعارهای انتخاباتی امیدوار کننده وارد میدان شد اما تاکنون شاهد عدم تحقق شعارهای دولت سیزدهم و افزایش 100 درصدی قیمت برخی از کالاهای اساسی به غیر از بنزین بوده‌ایم.

سید مجتبی محفوظی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسان نرخ ارز و عدم ثبات آن در روند قیمت‌ها تأثیر بسزایی دارد، گفت: در واقع افزایش نرخ ارز از جمله عواملی است که انحراف آن از چرخه تعادل و عدم ثبات نرخ آن می‌تواند بر سایر مؤلفه‌های دیگر از جمله قیمت مسکن و کالاهای اقتصادی تاثیرگذار باشد.

نایب‌رئیس‌اول فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس در ادامه به وظایف دولت در خصوص کنترل نرخ ارز و مسکن اشاره و تاکید کرد: بی‌تردید کنترل افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت مسکن جزو وظایف دولت است چرا که دولت سیزدهم با شعارهای انتخاباتی امیدوار کننده وارد میدان شد اما تاکنون شاهد عدم تحقق شعارهای دولت سیزدهم و افزایش 100 درصدی قیمت برخی از کالاهای اساسی به غیر از بنزین بوده‌ایم.

محفوظی، با بیان اینکه دولت باید برای کنترل تورم برنامه‌هایی را در دستور کار خود داشته باشد، یادآور شد: پرسش اساسی که امروز مردم مطرح می‌کنند این است که کنترل تورم چشم‌نوازتر است یا افزایش 100 درصدی برخی کالاهای ضروری؟

وی افزود: بی‌تردید دولت باید برای کنترل تورم طرح و برنامه‌ای در دستور کار خود داشته باشد و در جایی که نیاز به قانون است لایحه به مجلس ارائه دهد و مجلس نیز آن را مصوب می‌کند چرا که برای کنترل افزایش تورم مجلس همیشه با دولت همکاری‌های لازم را داشته است.

عضو هیأت‌رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگ‌عمومی مجلس، در ادامه با انتقاد از افزایش غیر منطقی قیمت زمین و مسکن طی 4 سال گذشته، افزود: در واقع چشم امید همه مردم به دولت است تا اقدامی اساسی در این راستا انجام دهد، البته بدیهی است که یکی از راهکارهای کنترل قیمت مسکن افزایش عرضه آن است. قطعاً دولت باید برای کاهش قیمت مسکن اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را در اولویت قرار دهد و همچنین با طرح و برنامه مدون ساخت مسکن ملی که یکی از شعارهای دولت سیزدهم بود را تسریع بخشد.

نماینده استان خوزستان از حوزه انتخابیه آبادان و اروندکنار همچنین با بیان اینکه دولت باید زمین را در اختیار زوج‌های جوان قرار دهد، یادآور شد: در واقع تمام امکانات مختص پایتخت و کلان‌شهرها نیست چرا که شاید برخی اقدامات در کلان شهرها عملی نباشد، اما در شهرستان‌ها و روستاها می‌توان زمین و وام مسکن در اختیار زوج‌های جوان قرار داد تا از این طریق اقدام به ساخت مسکن کنند.

محفوظی با افزودنِ اینکه وزیر راه و شهرسازی در این راستا اقداماتی را نیز انجام داده است، تاکید کرد: با توجه به اقدامات وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین به زوجین جوان، ساخت مسکن توسط خود آنان صورت می‌گیرد اما با این وجود باید این‌گونه اقدامات در سطح گسترده‌تری ادامه یابد.

این نماینده مجلس، در ادامه با بیان اینکه اخیراً دولت اعلام کرده که پروژه مسکن ملی در حال اتمام است، عنوان کرد: در واقع با اعلام دولت جهت تکمیل پروژه مسکن ملی اما به نظر می‌رسد که در اجرای این طرح دولت برنامه ریزی‌های کلان، مشخص و دقیقی ندارد چرا که هنوز بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی، تورم و نداشتن مسکن تمایلی به فرزندآوری ندارند.

محفوظی، ادامه داد: دولت اعلام کرده که در سال 1402 در حدود 3 برابر مالیات وصول کرده، پول‌های بلوکه شده را آزاد و فروش نفت را از 200 هزار بشکه در روز به 1/5 میلیون بشکه رسانده است که این مسائل را جزو افتخارات خود می‌داند، جای سؤال اینجاست که با این همه پولی که دولت از مالیات یا فروش نفت وصول می‌کند چرا باید باز هم شاهد افزایش تورم و گرانی در کشور باشیم.

نایب‌رئیس‌اول فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس، با انتقاد از اختلاس 4 میلیارد دلاری در واردات چای دپش، تصریح کرد: در واقع برای هر پروژه‌ای که اقدام می‌کنیم با عدم تخصیص بودجه و اعتبار در این خصوص مواجه می‌شویم اما از سویی دیگر با بحث فساد و اختلاس در واردات چای دبش مواجه می‌شویم که فضای ذهنی جامعه و مردم را درگیر کرده است.

محفوظی، با بیان اینکه دولت باید ضعف‌ها را در کابینه یا مدیران میانی و بالاتر برطرف کند، افزود: در واقع ما جوانان مستعد، ایده‌پرداز و نخبه بسیاری برای اداره کشور داریم که با به کارگیری آنان می‌توان مشکلات و معضلات را در کشور کاهش داد.

نماینده مردم خوزستان از حوزه انتخابیه آبادان و اروندکنار، در پایان با بیان اینکه رکود مانند دست‌های پشت پرده عمل می‌کند و منجر به افزایش قیمت‌ها بخصوص در بازار مسکن می‌شود، خاطر نشان کرد: رئیس محترم جمهور طی هفته‌های اخیر لایحه برنامه بودجه را تقدیم مجلس کردند و گفتند که ما به دنبال رشد تولید و کنترل تورم نه با رکود، بلکه با افزایش تولید در کشور هستیم که این مسئله بسیار ایده خوبی به نظر می‌رسد و امیدواریم که به آن عمل کنند.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید