«نقش اقتصاد» بررسی می‌کند؛ پاس گل حکام عرب به اقتصاد ورشکسته صهیونیست‌  ها

0
23

سامان سفالگر روزنامه نگار: بیش از 10 ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد. جنگی که تبعات و پیامدهای مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، راهبردی، و ژئوپلیتیک در سطح منطقه داشته است. با این همه، یکی از نکات مهم و قابل تأمل در قالب این جنگ، وارد آمدن آسیب‌ها و خسارات جدی به اقتصاد رژیم اشغالگر قدس بوده است. در این راستا، ارزیابی‌های رسمی تحلیلگران و نهادهای رسمی اقتصادی در اراضی اشغالی حاکی از این هستند که خسارات جنگ غزه به اقتصاد اسرائیل به بیش از 70 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش «نقش اقتصاد»؛ در این چهارچوب، بنادر حیفا و ایلات که شریان‌های حیاتی تجارت رژیم صهیونیستی با جهان خارج هستند نیز زیر آتش گروه‌های مقاومت در سطح منطقه قرار گرفته‌اند. به نحوی که بندر ایلات به عنوان بندر جنوبی رژیم اشغالگر قدس که فلسطین اشغالی را به آسیا و آفریقا متصل می‌کند، مدتی قبل اعلام ورشکستگی کرده است. بندر حیفا نیز که در مجاورت دریای مدیترانه قرار دارد، در نتیجه حملات حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت عراقی و سوری، با چالش‌ها و بحران‌های جدی رو به رو شده است. مسائلی که همه و همه، رژیم صهیونیستی را به اذعان چهره‌های مهم خودِ این رژیم در موقعیت خفگی اقتصادی و راهبردی قرار داده‌اند. با این همه، یکی از نکات مهم در مورد اقتصادِ رو به فروپاشی صهیونیست‌ها این است که برخی دولت‌های عربی در مقام ناجی اقتصادی رژیم صهیونیستی ظاهر شده‌اند و عملاً به آرمان قدس شریف خیانت می‌کنند. در این راستا، بر اساس داده‌های اداره آمار رژیم صهیونیستی که به تازگی منتشر شده، کشورهای عربی نظیر امارات، مصر، اردن، بحرین و مراکش، در ماه ژوئن سال جاری میلادی و شش ماهه نخست این سال، حجم تجارت خود با اسرائیل را تا به نحو محسوسی افزایش داده‌اند. بر اساس آنچه اداره آمار صهیونیست‌ها اعلام کرده، حجم مبادلات تجاری اسرائیل و امارات در ماه ژوئن سال جرای میلادی، 5 درصد در قیاس با دوره زمانی مشابه سال گذشته افزایش یافته و به عدد 272 میلیون دلار رسیده است. در عین حال، مبادلات تجاری دو طرف در شش ماه نخست سال 2024 هم به عدد 1.66 میلیارد دلار رسیده است که این میزان نیز در قیاس با مدت مشابه سال 2023 از افزایش 7 درصدی حکایت دارد. عجیب اینکه تجارت بحرین با صهیونیست‌ها در شش ماه نخست سال 2024، 879 درصد افزایش یافته و به عدد 5/70 مییلون دلار رسیده است. این آمارها در شرایطی ارائه می‌شوند که اخیراً نشریه “عربی‌پست” نیز در گزارشی مبسوط تصریح کرده که بنادر مصر به ایستگاه اصلی بسیاری از کشتی‌های باری و سیمان تبدیل شده‌اند که مأموریت آن‌ها عمدتاً رساندن محموله‌های ضروری به اراضی اشغالی است. در این راستا، نشریه مذکور تاکید کرده که 5 بندر مهم مصری در این فرآیند درگیر هستند و مشارکت دارند. آمارهایی از این دست جدای از ایجاد یک کریدور زمینی با همکاری عربستان سعودی، امارات و اردن به سمت اراضی اشغالی جهت تأمین نیازهای اقتصادی صهیونیست‌ها در سایه کاهش قابل توجه مبادلات تجاری اسرائیل از طریق بنادر ایلات و حیفا هستند.

از این رو، بیراه نیست که این گزاره مورد تاکید قرار گیرد که برخی دولت‌های عربی عملاً به ناجی اقتصادی صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند و از فروپاشی اقتصاد این رژیم جلوگیری می‌کنند. موضوعی که عملاً از همدستی آن‌ها با اسرائیل در تداوم بخشی به کارزار قتل و جنایاتش در نوار غزه حکایت دارد. البته که این موضوع ریشه در 2 مساله مهم دارد. اولاً، برخی دولت‌های عرب منطقه که پیش از آغاز جنگ غزه، یا روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی سازی کرده بودند و یا این عادی سازی را در برنامه داشتند، تا حد زیادی این اقدام را جهت تقابل با ایران و محور مقاومت انجام می‌دادند.

حال همین دسته از کشورها، اگر چه به صراحت از توافق عادی سازی روابط با اسرائیل صحبت نمی‌کنند (تحت فشار افکار عمومی خود)، با این همه، پیروزی محور مقاومت در برابر صهیونیست‌ها را نیز به هیچ عنوان تحمل نمی‌کنند و درست به همین دلیل به هر شکل ممکن به صهیونیست‌ها کمک می‌کنند تا شاید از تحمیل شدن شکستی سنگین به این رژیم جلوگیری کنند. نکته دوم اینکه بر طبق نظرسنجی‌های مختلف در جهان عرب پس از آغاز جنگ غزه، عمده افکار عمومی کشورهای عربی قویاً با صهیونیست‌ها مخالف هستند و بیش از گذشته حامی ایده تقابل مسلحانه با این رژیم هستند. این مساله در چندین نظرسنجی مرکز افکار سنجی عربی که یکی از مهمترین و معتبرترین مراکز افکارسنجی در جهان عرب است نیز مورد تاکید قرار گرفته است. با این همه، بسیاری از حکام عرب، در رأس حکومت‌هایی خودکامه هستند و رأی مردم در این کشورها چندان ارزش و اهمیتی ندارد. از این رو، آن‌ها بیش از آنچه رضایت افکار عمومی خود را مد نظر داشته باشند، به دنبال حراست از موقعیت خود در صحنه قدرت سیاسی هستند و درست به همین دلیل در بحبوحه جنگ غزه سعی در حراست از اقتصاد اسرائیل و تثبیت موقعیت خود به واسطه جلب حمایت‌های صهیونیست‌ها و البته دولت آمریکا دارند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید