• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۷:۲۷
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

آیا تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع کشور است؟

۲۱ اسفند ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مسعود دانشمند:  به تازگی به تصویب مجلس رسید اما در این باره سؤال نخستی که باید پاسخ داده شود این است که اصلاً چرا ما می‌خواهیم دو روز در هفته تعطیلات داشته باشیم؟ اولین پاسخی که ارائه می‌شود این است که هدف از تعطیلات 2 روزه، افزایش زمان استراحت مردم، افزایش آرامش جامعه و البته صرفه جویی در منابع انرژی کشور است. درواقع افزایش یک روز تعطیلات به غیر از جمعه با توجیهات اینچنینی همراه است که این تعطیلات باعث کاهش رفت و آمد، کاهش استفاده از بنزین، کاهش ترافیک، کاهش مصرف برق و امثالهم است. اگر این فلسفه لزوم تعطیلات را بپذیریم، وارد این مرحله می‌شویم که این تعطیلات در چه روزی باشد. مدت‌هاست که تنش بین مقامات کشور و نمایندگان مجلس درمورد تعطیلی پنجشنبه، شنبه یا یکشنبه بر قرار است. اما روش انتخاب یک روز تعطیل بین این روزها، این نیست که افراد به علت منافع سیاسی یا حزبی با یکدیگر درگیر شوند، بلکه انتخاب روز تعطیل باید بر این اساس باشد که ببینیم بهینه‌ترین روز برای تعطیلات چه زمانی است.

پنجشنبه را نمی‌توان بهینه‌ترین گزینه برای تعطیلات دانست. طی روز پنجشنبه همه کشورهای اطراف ما و کشورهای اروپایی مشغول کار هستند. روز شنبه‌ای هم که همه کشورهای اروپایی تعطیل هستند، ما سر کار می‌رویم. این ترکیب ناهماهنگ با جهان به شکل مستقیم، اقتصاد کشور را هدف می‌گیرد. این یک اتفاق واضح است که به محض تعطیلی پنجشنبه ارتباط ما به حداقل زمان ممکن می‌رسد و به عبارتی تقریباً قطع می‌شود. در روزهای پنجشنبه، جمعه، شنبه، یکشنبه و نصف روز دوشنبه، عملاً با بازارهای جهانی ارتباط نخواهیم داشت. درواقع ما عملاً، 4 روز و نیم با جهان ارتباط نداریم. فقط 2 رو و نیم برای ارتباط با جهان وقت داریم. این 2 روز و نصفی ارتباط تجاری با جهان، دقیقاً قرار است کدام بخش از اقتصاد کشور را متحول کند؟ آیا غیر از این است که چنین کاری به اقتصاد ملی کشور لطمه می‌زند؟ منطقی‌ترین کار برای حفظ همین اقتصاد آسیب پذیر در کشور ما این بود که جمعه و شنبه، تعطیل اعلام می‌شد. بدون رودروایسی بگویم بهتر است خودمان را گول نزنیم: تعطیلات در این حجم و از دست دادن بیش از 4 روز از زمان گرانبهای اقتصادی، به نفع هیچکس نیست.

برخی، موضوع تعطیلات را ساده انگاری می‌کنند یا به نحوی تعبیر می‌کنند که واقعاً عجیب است. آن‌ها می‌گویند ما که با جهان در ارتباط نیستیم پس چه فرقی دارد چه زمانی تعطیل باشد. پاسخ من به این افراد این است که اگر تا این حد کوته فکر هستید که فکر می‌کنید، چون تحریم هستیم پس باید نسبت به قطع ارتباطمان با جهان بی تفاوت باشیم، پس اصلاً کل هفته را تعطیل کنیم. اصلاً مملکت را تعطیل کنیم. تحریم‌ها دائم یکسان نیست و مشخص نیست به چه شکلی و تا چه حدی باقی می‌ماند. فرض کنید که تحریم‌ها تا حدودی برطرف شد یا مشکل بانکی ما یا مشکل ما با FATF حل شد، آن وقت قرار است چه کار کنیم؟ آیا دوباره باید روز تعطیلات را عوض کنیم و از پنجشنبه به شنبه منتقل کنیم؟ این حجم از کوتاه بینی‌ها است که اقتصاد ما را به این وضعیت رسانده است. مگر ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه‌های دیگرمان کار نمی‌کنیم؟ امارات شنبه و یکشنبه و عمان جمعه و شنبه تعطیل است. پاکستان و ترکیه نیز، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

نیازی نیست آقایان، افق فکری خود را خیلی دور ببرند و به فکر اتحادیه اروپا باشند. ما با همین کشورهای اطرافمان هم نمی‌توانیم به علت تعطیلی‌ها در ارتباط باشیم. ما نباید خودمان را ایزوله کنیم یا مدعی شویم نمی‌خواهیم تابع همسایگان باشیم. این اسمش تابعیت نیست، بلکه هماهنگی با جهان است. ما باید حداقل با کشورهای منطقه هماهنگ‌تر عمل کنیم. حتی کشورهای مسلمان از جمله عربستان و امارات نیز سعی کرده‌اند تعطیلات خود را هماهنگ با کشورهای جهان اول تنظیم کنند تا از بازارها عقب نمانند. ما نمی‌توانیم سوار واگن قطار در حال حرکت شویم و سپس برعکس مسیر حرکت قطار در واگن بدویم تا به مقصد برسیم. این رفتار باعث می‌شود یا به در بسته آخرین کوپه برخورد کنیم یا از قطار در حال حرکت بیرون پرت شویم. اگر مایلیم در قطار در حال حرکت اقتصاد سوار شویم و با اقتصاد جهانی همگام شویم، باید با دیگر مسافران این قطار که درواقع کشورهای مختلف هستند، همراهی کنیم.

دبیرکل سابق خانه اقتصاد ایران

مطلب قبلی

تجارت ایران چگونه می‌تواند جهش کند؟

مطلب بعدی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا عنوان شد بازآفرینی شهری کلید قفل بحران مسکن

آقای دیانی

آقای دیانی

مطلب بعدی

در گفتگوي «نقش اقتصاد» با عضو هيئت‌علمي دانشگاه بوعلي سينا عنوان شد بازآفريني شهري کليد قفل بحران مسکن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

اقتصاد اسرائیل در باتلاق جنگ/ اسرائیل برای اولین بار از جهان کمک نقدی خواسته است

۱۸ تیر ۱۴۰۴

تداوم سقوط بورس/ قتل عام ۹۰ درصد نمادها در تالار شیشه‌ای

۱۸ تیر ۱۴۰۴

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه

۱۶ تیر ۱۴۰۴

از بازار مسکن چه خبر؟

۱۶ تیر ۱۴۰۴

پرداخت وجه بلیت پروازهای کنسل شده چه شد؟

۱۶ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

تداوم سقوط بورس/ قتل عام ۹۰ درصد نمادها در تالار شیشه‌ای

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ تیر ۱۴۰۴
0

شاخص‌های بازار سرمایه برای هفتمین روز در هشت روز گذشته، همچنان در مسیر نزولی گام برداشتند. شاخص کل با افت...

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۶ تیر ۱۴۰۴
0

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری و خدمات وابسته از اجرای افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری از...

از بازار مسکن چه خبر؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۶ تیر ۱۴۰۴
0

کاهش تقاضای خرید مسکن تحت تاثیر عوامل منطقه‌ای و افزایش عرضه واحدهای مسکونی اجاره‌ای ناشی از خروج اتباع بیگانه این...

پرداخت وجه بلیت پروازهای کنسل شده چه شد؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۶ تیر ۱۴۰۴
0

بنابر گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، با وجود آسیب‌های جدی اقتصادی وارد شده به شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت...

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید