لزوم بومی سازی پلتفرم های روز خودرو

0
41

اعظم السادات هراتی روزنامه نگار: بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر صنعت خودروسازی در گفتوگو با روزنامهٔ نقش اقتصاد، آغاز صنعتی شدن ایران و قدم برداشتن کشور در مسیر صنعت خودرو را همراه با مونتاژکاری توصیف کرد و گفت: اولین خودروی تولید انبوه کشور، پیکان یا همان هیلمن هانتر انگلیسی بود.

صدرایی ادامه داد: تولید انبوه پیکان بسیاری از اِلمان‌ها و دیدگاه‌ها را تغییر داد، چراکه ما وارد صنعت قطعه‌سازی و تولید خودرو شده بودیم و رویای تولید یک خودروی ملی در حال شکل‌گیری بود، حرکتی که می‌توانست دستاوردهای بزرگی به لحاظ سیاسی، اقتصادی، صنعتی و اجتماعی و فرهنگی برای کشور داشته باشد.

این کارشناس و تحلیل‌گر صنعت خودروسازی با تأکید بر اینکه تعریف خودروی ملی بعد از انقلاب با قوت گرفتن دیدگاه عدم ارتباط با غرب و مسألهٔ خودکفایی تغییر کرد، بیان داشت: در این مرحله بیشتر، نمایش ایده‌های خام انجام می‌گرفت که به بهانه بازدید وزرا بود و خیلی زود هم به فراموشی سپرده می‌شد.

صدرایی افزود: اولین حرکت و ایده اساسی با نام پیکان ایکس 7، رقم خورد که بعدها سمند نامیده شد، سمند اولین و قدرتمندترین حرکت در تولید خودروی ملی بود.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها سمند را خودروی ملی نمی‌دانستند، خاطرنشان کرد: پلتفرم سمند متعلق به خودروی پژو 405 ایرانی بود که سال‌ها در ایران خودرو تولید می‌شد، طرح بدنه هم حاصل کار یک شرکت انگلیسی بود که البته کمی تغییرات نسبت به نمونه زیبای اولیه آن صورت گرفت، در نهایت نیز تیم‌های مهندسی آلمانی و انگلیسی روی پلتفرم‌های فرانسوی، خودرویی با نام ایرانی خلق کردند.

این کارشناس صنعت خودرو تیبا و شاهین را، علی‌رغم داشتن موتور پرایدی، به لحاظ ساختاری مشابه سمند توصیف کرد و تصریح کرد: سایر پروژه‌ها همچون رانا و تارا در اصل فیس‌لیفتی از محصولات پژو 206 صندوق‌دار، پژو 301 و پژو 2008 هستند.صدرایی دنا را فیس‌لیفت سمند دانست و افزود: شاید جدی‌ترین و قوی‌ترین حرکت در حوزه خودرویی در ایران، سمند بود، خودرویی که خوب به بازار آمد اما بد مدیریت شد.

وی بیان داشت: امروزه شاید به مانند قبل خودروی ملی به عنوان ارزش قلمداد نشود، چراکه با بهره‌گیری از تجارب، توانمندی‌ها و مزیت‌های دیگران در قالب همکاری‌های جهانی یا منطقه‌ای می‌توان خودرویی با صرفه و با تکنولوژی و استانداردهای بالا تولید کرد.

این تحلیل‌گر صنعت خودروسازی، رضایتِ مشتری و ارزش محصول را امری مهم در حوزه تولید عنوان کرد و گفت: من معتقدم که ما اصولاً خودروهایی شبه ایرانی تولید کرده‌ایم که حداقل سمند و تیبا در شروع کار قابل قبول بودند، گرچه طرح تیبا خیلی دیر نسبت به ایدهٔ آن تولید شد و فاصله‌ای بیش از یک دهه به طول انجامید و به همین دلیل نتوانست آن را در زمانِ عرضه جذاب کند، اما جا داشت تا به عنوان مثال بر روی سمند، مدیریتِ بهتری صورت می‌گرفت.

صدرایی افزود: شاید اگر در ماجرای سمند به درستی مدیریت می‌کردیم، امروز با افتخار می‌توانستیم یک سمند برقی مشابه خودروی برقی ترکیه تولید کنیم و به سمند نیز نام خودروی ملی نمی‌دادیم بلکه آن را پروسه‌ای موفق در حوزهٔ خودروسازی نامگذاری می‌کردیم.

وی تأکید کرد: امروز باید به دنبال بومی‌سازی پلت‌فرم‌های روز خودرو (بنزینی و برقی) و همکاری با کشوری همچون چین باشیم تا در آینده بتوانیم محصولاتی قابل قبول برای بازار و نسل جدید خریدار تولید کنیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید