رایزنی‌های رئیسی در نیویورک

0
48

رئیس جمهوری اسلامی ایران در روز اول سفر خود به نیویورک علاوه بر نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی، جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی ایالات متحده و اعضای هیئت امنای جامعه شیعیان این کشور، با روسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان و دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

 

دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی

اولین برنامه رئیس قوه مجریه در روز اول این سفر دیدار و گفت‌وگو با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی بود. رئیسی در این دیدار با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات آمریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فائق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

 

دیدار با روسای جمهور ۴ کشور

ظهر دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های نخستین روز سفر، رئیسی در دیدار «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با این کشور تاکید کرد.

پس از آن رئیسی در مقر سازمان ملل با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان دیدار کرد و همسایگی دو کشور از طریق دریای خزر و عضویت در سازمان شانگهای را بستر مناسبی برای توسعه روابط دو کشور دانست.

همچنین رئیس‌جمهور قزاقستان در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور، ایران را شریکی راهبردی و دوستی صمیمی برای قزاقستان دانست.

دیدار و گفت‌وگو با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر دیگر برنامه رئیسی در روز اول سفرش به نیویورک بود و در این دیدار طرفین با تاکید بر ارتقای روابط میان دو کشور و اشاره به تسریع پیشبرد اهداف مشترک، بر گسترش سطح همکاری‌ها و توسعه روابط در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی تأکید کردند.

بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی رئیس قوه مجریه در دیدار «صادیر جپاروف» رئیس‌جمهور قرقیزستان که در هتل محل اقامت وی انجام شد، با تاکید بر اهمیت اقدام سریع برای رفع موانع توسعه مناسبات ایران و قرقیزستان، تأخیر در تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور را از جمله این موانع دانست و فعال شدن سریع این کمیسیون را خواستار شد.

 

نشست با اندیشمندان و شیعیان آمریکایی

پس از آن رئیسی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفت‌وگو و در این دیدار تصریح کرد: آمریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست.

رئیس دولت سیزدهم در دیدار با گوترش، جلوگیری از زیاده‌خواهی سلطه‌طلبان را از جمله انتظارات مردم از سازمان ملل دانست و بر آمادگی ایران در مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌ها تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم در این دیدار ضمن ابراز علاقمندی به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به عنوان دو کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید